Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1227613_0001.png
1227613_0002.png
1227613_0003.png
1227613_0004.png
1227613_0005.png

Talepapir til brug ved besvarelse af Samråd U

- W fra Torsten Schack Pedersen (V) og

Kristian Pihl Lorentzen (V)

Spørgsmål U:

Agter ministeren at annullere deplanlagte nye kørselsafgifter for lastbiler frajanuar 2015?VK-regeringens afgift

Svar:

Først vil jeg gerne minde om, at det varden tidligere VK-regering, der besluttede atindføre kørselsafgiften for lastbiler.VK-regeringen besluttede ikke alene at indføreafgiften, den brugte også pengene på forhånd tilskattelettelser i forbindelse med Forårspakke 2.0,selvom pengene ikke var i kassen.Vi har nu påtaget os opgaven med at rydde opefter VK-regeringen. Men det er klart, at der ikkeer nemme løsninger i den nuværendeøkonomiske situation.
To årsager til regeringensbeslutning
Der er to årsager til, at regeringen har truffet denbeslutning ikke at indføre kørselsafgiften forlastbiler fra 2015, som det hidtil har væretplanlagt.For det første oplever vi et stort behov for atstyrke erhvervslivets rammevilkår, så vi igen kanfå gang i jobskabelsen i den private sektor. Detvil derfor ikke være hensigtsmæssigt at pålæggeerhvervslivet denne ekstra byrde.
Behov for at styrkerammevilkår
-2-
Markante omkostninger tiladministration
For det andet er det en udfordring, at etkørselsafgiftssystem for lastbiler indebærermarkante omkostninger til administration.Regeringen har i løbet af 2012 foretaget enrække indgående analyser af flere forskelligemodeller for kørselsafgiften. Disse har vist, atkørselsafgiftssystemet indebærer markanteomkostninger til henholdsvis etablering ogløbende administration.Omkostningerne vedrører bl.a. investeringer i dettekniske udstyr i forbindelse med afgiften, såsomde betalingsbokse, der skal sidde i alle lastbiler,og de kontrolporte, der skal opstilles. Derudoverkommer den løbende drift af ordningen.Samlet set er de administrative omkostninger pånuværende tidspunkt på så højt et niveau, atomkostningerne ikke står mål med de fordele,som afgiften medfører.
Kørselsafgift bygger påsundt princip
Kørselsafgiften er overordnet set baseret på etsundt princip om, at forureneren betaler. Med enkilometerbaseret kørselsafgift viltransportbrugerne i højere grad selv være med tilat betale for de udgifter, transport af varermedfører.
-3-
Der kan komme en nybeslutning, hvis der visersig en god model
Hvis det i løbet af en årrække viser sig muligt atindføre kørselsafgifter for lastbiler udenvæsentlige økonomiske omkostninger – fx i lysetaf den teknologiske udvikling eller erfaringer fraandre lande – vil regeringen derfor igen overvejemuligheden for at indføre afgiften.VK-regeringen brugte som nævnt allerede iForårspakke 2.0 det daværende provenu til atfinansiere en række skattelettelser. Nårkørselsafgifterne ikke indføres, mangler detteprovenu.Regeringen efterlader ikke nogen ubetalteregninger. Derfor vil vi som en del af detkommende udspil til en job- ogkonkurrenceevnepakke anvise en ansvarligfinansiering, så det provenu fra afgiften, somVK-regeringen brugte til skattelettelser, ikkekommer til at belaste de offentlige finanserfremadrettet.
VK har efterladt enregning
Regeringen efterladeringen ubetalte regninger
-4-

Spørgsmål V:

Kan ministeren garantere, at deplanlagte nye kørselsafgifter ikke vil indebæretab af danske arbejdspladser i kraft af øgedeomkostninger for virksomhederne?

Svar:

Når modellen for at indføre kørselsafgifterikke holder, må vi konstatere, at det som nævnttidligere ikke er det rigtige tidspunkt at pålæggeerhvervslivet nye afgifter, der også bliver dyre atadministrere. Omkostningerne er simpelthen forstore – både for statskassen og forvirksomhederne.Beslutningen styrkerPå den måde skal beslutningen om ikke aterhvervslivets rammevilkårindføre kørselsafgifterne for lastbiler ses i
sammenhæng med, at der er brug for at styrkeerhvervslivets rammevilkår.

Spørgsmål W:

Kan ministeren garantere, atregeringens planer om nye kilometerbaseredekørselsafgifter for lastbiler ikke vil rammegeografisk skævt og i særdeleshed belastevirksomheder i yderområder, hvor der er langeafstande mellem produktion og afsætning?

Svar:

De økonomiske konsekvenser forvirksomhederne på tværs af de forskelligelandsdele vil afhænge af en konkret model forkørselsafgifter for lastbiler.Eftersom regeringen ikke vil indførekørselsafgifter for lastbiler fra 2015 som hidtilplanlagt, foreligger der ikke en konkret model.
-5-
Jeg vil derfor begrænse mig til at henvise tilbesvarelsen af de tidligere spørgsmål undersamrådet.