Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0200893Dato:18. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 28 af 11. oktober2012.(Alm. del).
Holger K. Nielsen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
I forlængelse af alm. del – spørgsmål 928 (2011-12) kan ministeren supplerende oplyse,hvilke lande der teknologisk er længst fremme med hensyn til udvikling af energi- og mil-jørigtige biler.
Svar:
Udvikling af energi- og miljørigtige biler kan omfatte flere forskellige forhold, herunderenergiforbrug og CO2udledning samt miljøbelastning i form af bl.a. støj og emissioner.For så vidt angår energiforbrug og CO2udledning pågår i disse år en udvikling i retning afmere energiøkonomiske biler på konventionelle brændstoftyper. Forbedringerne opnås bl.a.gennem vægtreduktion og ved anvendelse af teknologier som start-stop systemer, genind-vinding af bremseenergi, hybridteknologi, cylinderfrakobling mm. Mange biler, der er ud-viklet til anvendelse af konventionelle brændstoffer, kan med forskellige tekniske modifi-kationer også anvendes til alternative drivmidler som biobrændstof og naturgas. Endelig erder udviklet biler, der helt eller delvist anvender andre drivmidler såsom el i rene elbiler el-ler plug-in hybridbiler og brint.De fleste store bilproducenter opererer globalt og udvikler biler til de forskellige markederofte med inddragelse af lokal udvikling og produktion.Det er således henset til de forskellige teknologier samt producenternes internationale ori-entering meget vanskeligt at pege på enkelte lande frem for andre, der er langt fremme medhensyn til udvikling af energi- og miljørigtige biler.
Side 2