Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1222560_0001.png
1222560_0002.png
1222560_0003.png

Åbent samråd

Samrådsspørgsmål L

Ministrene bedes redegøre for regeringensholdning til inddragelsen af dynamiskeeffekter i økonomiske beregninger,herunder hvorvidt regeringen har skiftetholdning på området jf. statsministerensudtalelse til Ritzau den 15. juni 2012: "Vier meget bekymrede for at fi-nansiereskattelettelser med dynamiske effekter"sammenholdt med skatteministerens udta-lelser og oplysningerne i artiklen "HolgerK. siger god for blåt skatteprincip" iBerlingske Tidende, 11. december 2012.

Svar:

Lad mig indlede med at pointere, at det eren meget forkert præmis, der ligger bagspørgsmålet om, at regeringen har ændretsynspunkt med hensyn tiladfærdsændringer, og dermed skulle væreklar til at give skattelettelser, der ikke erfinansieret fuldt ud. Eller som spørgerenhenviser til, nemlig at sige god for blåskattepolitik.Der er ikke sket noget holdningsskift i deøkonomiske beregningsprincipper med
-2-
hensyn til inddragelse af adfærdseffekter,herunder på skatteområdet, som anvendesaf embedsværket i Finansministeriet ogSkatteministeriet.Jeg vil også gerne slå fast, at ministerierneregner på samme måde, uanset om det erdet ene eller det andet forslag, der skalberegnes, og uanset hvem der er i regering.Provenuvurderingerne af lovforslag mv.skal altid bygge på de almindeligt anvendteregnemetoder og være fuldt udsammenlignelige. En sammenlignelighed,der skal sikres ved, at vurderingerne byggerpå indbyrdes konsistente og ensartedeberegningsmetoder og anvender ensterminologi for de samme begreber.Det betyder indregning af tiltagets afledtevirkninger i form af såkaldt automatisktilbageløb fra moms og andre afgifter ogændret adfærd, herunder arbejdsudbud. Deter således praksis i forbindelse medlovgivnings-processer og svar påfolketingsspørgsmål mv., at nettoresultatetpå bundlinjen for statens indtægter somfølge af både lempelserne – og eventuelfinansiering – som udgangspunkt bliverudarbejdet.
-3-
Hvordan adfærdsvirkninger fra konkretediskretionære ændringer af den økonomiskepolitik – herunder skatteomlægninger – sådisponeres i sidste ende, er en politiskprioritering.Det vil sige, om man vælger at lade eteventuelt øget finanspolitisk råderum somfølge af afledte effekter indgå som enforøgelse af det offentlige råderum – evt. tilen forøgelse af de offentlige udgifter – ellerbidrage til finansieringen af lempelserne.Regeringens forsigtighedsprincipindebærer, at der skal anvises finansiering,før der kan afholdes udgifter. Det betyderblandt andet, at der ikke kan disponerespenge fra reformer, før reformerne ervedtaget og udmøntet fuldt ud.Det er en forsigtig, men også fornuftigpolitisk prioritering.