Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1217289_0001.png
1217289_0002.png
Talepapir – Samråd L (alm. del)Samråd i Skatteudvalget den 7. februar 2013 –Inddragelse af dynamiske effekter i økonomiske beregningerSamrådsspørgsmål L
5. februar 2013
”Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til inddragelsen af dynamiske effekter i øko-nomiske beregninger, herunder hvorvidt regeringen har skiftet holdning på området jf. statsmini-sterens udtalelse til Ritzau den 15. juni 2012: "Vi er meget bekymrede for at finansiere skatte-lettelser med dynamiske effekter" sammenholdt med skatteministerens udtalelser og oplysningernei artiklen "Holger K. siger god for blåt skatteprincip" i Berlingske Tidende, 11. december2012.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).Dynamiske effekter i økonomiske beregninger
Lad mig indledningsvist påpege, at jeg finder det helt centralt, atder skønnes over dynamiske effekter – eller adfærdsvirkninger somdet også kaldes – af politiske tiltag vedr. fx skat, arbejdsmarked,uddannelse og tilbagetrækning mv.Det er vigtigt, at politiske tiltag ledsages af beregninger af, hvordanpolitikændringerne kan påvirke den økonomiske adfærd, fx i formaf ændret arbejdsudbud, ændret opsparing eller ændret forbrugs-sammensætning.På den måde sikrer vi et så retvisende billede som muligt af, hvor-dan tiltagene virker på samfundsøkonomien, vækstmulighederneog de offentlige finanser.Jeg vil gerne understrege, at metoden ikke ændres når regeringerskifter. Det er vigtigt, at vi er systematisk konsistente. Men selvføl-gelig udvikles og forbedres de anvendte metoder løbende.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Finansministeriets regneprincipper ogmodelanvendelse er dokumenteret på Finansministeriets hjemme-side.
Side 2 af 2
Når vi fx anvender betegnelsen ”finansieret skattereformfør ad-færd”om reformer, så betyder det, at reformen veduændretad-færd og aktivitet ikke påvirker den offentlige saldo, når denne op-gøres i varig virkning og efter tilbageløb. Dvs. inkl. effekten af æn-dringerne på andre skatte- og afgiftsindtægter samt evt. samspilmed overførselsindkomster.En fuldt finansieret skattereform vil typisk både omfatte skattened-sættelser, som påvirker adfærden i retning af et øget arbejdsudbud,og skatteforhøjelser på andre områder, som isoleret set trækker iretning af at mindske arbejdsudbuddet.Hvis de positive adfærdseffekter på arbejdsudbuddet overstiger denegative, vil reformen bidrage til at styrke de offentlige finanser.I de mellem- og langfristede fremskrivninger indregnes skøn for,hvordan adfærdsvirkninger af skattereformer påvirker den struktu-relle saldo og dermed det finanspolitiske råderum.Det er imidlertid en politisk prioritering, hvordan adfærdsvirknin-ger fra konkrete diskretionære ændringer af den økonomiske poli-tik – herunder skattereformer – disponeres.Adfærdsvirkninger kan enten disponeres til udgiftspolitiske tiltageller til lavere skat.Generelt sker den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken medudgangspunkt i udviklingen i den strukturelle saldo. Derved inklu-deres de forventede virkninger af de økonomiske reformer.Hvis den strukturelle saldo udvikler sigsvagereend forudsat i frem-skrivningerne, vil der skulle ske en stramning af den økonomiskepolitik for at indfri de centrale finanspolitiske mål. Dvs. priorite-ringerne vil skulle ændres.
Omvendt, hvis den strukturelle saldo udvikler siggunstigereend for-udsat, vil det efterfølgende åbne mulighed for en lempelse af denøkonomiske politik.