Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0042964Dato: 20-02-2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 249 af 5. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen(KF).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse danskernes grænsehandel med sodavand i svenske butikker i såvelvolumen som værdi? Spørgeren henleder opmærksomheden på en svensk grænsehandels-rapport fra HUI Research 2011 (Svensk Handel), der udkom i foråret 2012, hvor det blevoplyst, at 30 pct. af danskerne køber ”dryck” i forbindelse med indkøb i svenske butikker.Svar:
Skatteministeriet skønner, at danskernes samlede grænsehandel med sodavand i 2011(ekskl. illegal handel) udgjorde 115 mio. liter svarende til en værdi på ca. 675 mio. kr.(2012-niveau).Skønnet dækker al dansk grænsehandel med sodavand, også den der stammer fra Sverige.Skatteministeriets skøn er ikke opdelt på købslande. Af Gallups undersøgelse for Skattemi-nisteriet fremgår det imidlertid, at ca. 3 pct. af grænsehandlen med sodavand i 2011 komfra Sverige svarende til ca. 3 mio. liter og ca. 20 mio. kr.Som det fremgår af svaret på SAU alm. del spørgsmål 858 af 20. august 2012, er grænse-handel i Skatteministeriets grænsehandelsrapporter defineret som den handel, danskere fo-retager i udlandet med henblik på at tage varerne med hjem til Danmark. Det omfatter bådeden handel, som foretages, når selve handlen er det egentlige formål med rejsen, men ogsåden handel, som foretages på ferierejser og lignende. Det inkluderer dog ikke handlen medvarer, som forbruges på rejsen.Her adskiller den svenske undersøgelse, som spørgeren henviser til, sig fra Skatteministeri-ets opgørelser, fordi al handel, som danskere foretager i Sverige, indgår i den svenske un-dersøgelse. Således fremgår det af undersøgelsen:”Grunden til varför man handlar sakerpå en resa styrs både av vad man har behov av på resan och hur stora prisskillnaderna ärmot hemlandet.”1En af de ting, som man har behov for på en rejse, er drikkevarer (”dryck”), og det er på denbaggrund ikke overraskende, at knap en tredjedel af danske rejsende i Sverige køber drik-kevarer. Det er dog ikke det samme som at sige, at 30 pct. af danskerne, som rejser til Sve-rige, grænsehandler drikkevarer.
1
HUI Research: Nordisk gränshandel og turism 2011, side 18.Side 2