Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1217661_0001.png
1217661_0002.png
J.nr. 12-0221900Dato: 21.02.13
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 245 af 4. februar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem afudvalget (MFU) HenningHyllested (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Kan ministeren tilslutte sig den bedømmelse, der sker i Skatteministeriets notataf 30. juni2005 ”Kørselsafgifter for lastbiler i Europa – en sammenligning”(tabel 2), om at kørselsaf-gifter for biler i henholdsvis Tyskland, Østrig ogSchweiz ikke har nogen negative national-økonomiske konsekvenser?

Svar:

Hvilken effekt en ny skat eller afgift har på nationaløkonomien, afhænger af en række for-hold. Umiddelbart begrænser en ny skat eller afgift virksomheders og borgeres reale for-brugsmuligheder. Til gengæld kan afledte adfærdseffekter indebære positive samfunds-mæssige effekter. Det kanhave været tilfældet, daman i eksempelvis Tyskland indførte kør-selsafgiften for lastbiler, idet afgiften formentligt har medført, at omkostningerne i form afslid og forurening i højere grad er afspejlet i de samlede transportomkostninger. Endviderekananvendelsen af provenuet fra skatten eller afgiften medføre positive effekter.En samlet vurdering heraf ligger formentligt til grund for vurderingen af konsekvenserne ihenholdsvis Tyskland, Østrig og Schweiz tilbage i 2005.
Side 2