Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1217648_0001.png
1217648_0002.png
J.nr. 13-0041175Dato: 21.02.13
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 243 af 31. januar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian PihlLorentzen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Klaus Østergård Jensen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30/1-13 fra Erhverv Hjørringvedr. pressemeddelelse "Danmark bliver endnu skævere. Regeringen bør droppe enhvertanke om ny kørselsafgift, opfordrer nordjyske erhvervsformænd", jf. alm. del - bilag 104.

Svar:

Kørselsafgiften er overordnet set baseret på et sundt princip om, at forureneren betaler.Med en kilometerbaseret kørselsafgift vil transportbrugerne i højere grad selv være med tilat betale for de udgifter, som transport af varerne medfører. Det er grundlæggende sundfornuft.Der er dog to årsager til, at regeringen har besluttet ikke at indføre kørselsafgiften for lastbilerfra 2015, som det hidtil har været planlagt. For det første oplever vi et stort behov for at styrkeerhvervslivets rammevilkår, så vi igen kan få gang i jobskabelsen i den private sektor. Det vilderfor ikke være hensigtsmæssigt at pålægge erhvervslivet denne ekstra byrde. For det andet erdet en udfordring, at et kørselsafgiftssystem for lastbiler indebærer markante omkostninger tiladministration.
I Europa går udviklingen i disse år i retning af, at flere lande implementerer kilometerbase-rede kørselsafgifter for lastbiler. Det vil give en bredere erfaringsbase, som Danmark vilkunne drage nytte af. Hvis det i løbet af en årrække viser sig muligt at indføre kørselsafgif-ter for lastbiler uden væsentlige økonomiske omkostninger vil regeringen igen overvejemuligheden for at indføre afgiften.Regeringen vil som en del af det kommende udspil til en job- og konkurrenceevnepakkeanvise en ansvarlig finansiering, således at det provenu fra afgiften, som VK-regeringenbrugte til skattelettelser, ikke kommer til at belaste de offentlige finanser fremadrettet.
Side 2