Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1217140_0001.png
1217140_0002.png
1217140_0003.png
J.nr.Dato: 19.02.12
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 234 af 25. januar2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydt-kjær (DF).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Søren Schou

Spørgsmål 234:

Vil ministeren oplyse begrundelse for, at der ikke er fradragsret for betaling afuddannelsesbidrag, når der er fradragsret for betaling af børnebidrag, uansetat en forælder også kan pålægges af Statsforvaltningen at betale uddannelsesbidragfrem til barnets 24. år, og når uddannelsesbidrag endda medregnes til barnets skattepligtigeindkomst? Ministeren bedes i forlængelse heraf – eventuelt ved indhentelse af bidrag frasocial- og integrationsministeren - oplyse, efter hvilke kriterier en forælder normalt pålæg-ges betaling af uddannelsesbidrag, og på hvilken måde disse kriterier adskiller sig fra fast-sættelse af børnebidrag. Ministeren bedes samtidig oplyse, om der tidligere har været fra-dragsret for betaling af uddannelsesbidrag og i bekræftende fald begrundelsen for, at dettesiden hen er ændret.

Svar:

Fradragsretten for børnebidrag fremgår af ligningslovens §§ 10 og 11. Det fremgårudtrykkeligt af disse bestemmelser, at der ikke er fradrag for bidrag til børn over 18 år.Fradragsretten er endvidere betinget af, at bidragsyderen har forsørgerpligt - eller bidrags-pligt - overfor det offentlige for barnet.Bestemmelsen om fradrag for børnebidrag i ligningsloven blev indført med lov nr. 517 af31. maj 1942, og det var også ved bestemmelsens indførsel et krav, at bidragsyderen havdeforsørgerpligt overfor barnet. Betingelsen om, at der ikke kunne foretages fradrag for bi-drag til børn over 18 år, blev tilføjet ved lov nr. 160 af 31. maj 1961. Det fremgår af be-tænkningen til lovforslaget: ”Udvalget har drøftet de gældende regler om fradragsret for deunderholdsbidrag, der ydes i anledning af skilsmisse, separation eller faktisk adskillelsesamt til børn uden for ægteskab. Efter disse regler kan bidrag ikke fradrages i bidragsyde-rens indkomst, når bidragsyderens forsørger- eller bidragspligt overfor det offentlige ophø-rer. Dette sker ved barnets fyldte 18. år. 18 års grænsen fremgår imidlertid ikke af de på-gældende lovbestemmelser, og ændringsforslaget tager alene sigte på at tydeliggøre be-stemmelserne.”Der er således væsentlige forskelle på børnebidrag og uddannelsesbidrag. Et uddannelses-bidrag gives til en voksen person, der er blevet 18 år, og hvor forælderen ikke længere haren egentlig forsørgelsespligt. Uddannelsesbidrag kan i øvrigt heller ikke udredes forskuds-vis fra det offentlige. Forskellen på den skattemæssige behandling af de to typer bidrag skalses i lyset heraf.Skatteministeriet har fået følgende bidrag fra Social- og Integrationsministeriet til besvarel-sen af spørgsmålene om pålæg til at betale uddannelsesbidrag:”Der er forskel på retningslinjerne for henholdsvis fastsættelse af uddannelsesbidrag (børnmellem 18 og 24 år) og børnebidrag (børn under 18 år). Ankestyrelsen, Familieretsafdelin-gen, fastsætter hvert år – med udgangspunkt i satsreguleringsprocenten – vejledende ind-komstbeløb for, hvor høj en indkomst en bidragsbetaler normalt skal have for at skulle be-tale uddannelsesbidrag.I 2013 skal en forælder efter retningslinjerne som udgangspunkt have en indkomst, deroverstiger ca. 350.000 kr. om året (før skat og arbejdsmarkedsbidrag, men efter fradrag afSide 2
ATP og rimelige pensionsindbetalinger), før der fastsættes uddannelsesbidrag. Det vil sige,at hvis forælderen har en årlig indkomst, der er under ca. 350.000 kr., vil der normalt ikkeblive fastsat et uddannelsesbidrag.Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen, fastsætter også hvert år retningslinjer for fastsættelseaf børnebidrag. Disse retningslinjer er dog anderledes end retningslinjerne for fastsættelseaf uddannelsesbidrag i den forstand, at hvis der er grundlag for at fastsætte børnebidrag, vilman som udgangspunkt som minimum pålægge forælderen at betale normalbidraget (1.247kr. i 2013) uanset størrelsen af forælderens indkomst. Dette skyldes, at normalbidraget an-ses som et minimumsbidrag til et barn, der bor i Danmark. Hvis forælderen har gode øko-nomiske forhold, kan der fastsættes et højere bidrag. Har en forælder i 2013 f.eks. forsør-gelsespligt over for 1 barn og en indkomst på ca. 400.000 kr., vil børnebidraget normaltblive fastsat til normalbidraget + 25 %.”
Side 3