Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0031078Den 28. juni 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 231 af 24. januar 2013 (alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen(LA).
Holger K. Nielsen
/ Jeanette Rose Hansen
1/4
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i samme opgørelsesmetode, som benyttes i”Status over grænsehandel, Bilagsrapport 2012”, tabel 2.18, oplysevirkningerne af fem trinvise forhøjelser og fem trinvise sænkninger af følgendeskatter og afgifter for de tre kategorier ”Netto-provenu”, ”Samfund netto” og”-heraf danske borgeres andel”:••••••••SpiritusafgifterCigaretafgifterBenzin- og dieselafgifterTopskatSelskabsskatMoms på hotelovernatningPSO-afgiftRegistreringsafgift på biler
Svar
Opgørelsesmetoderne, som benyttes i grænsehandelsrapporterne til at belysede samfundsøkonomiske konsekvenser af ændringer i afgifterne på degrænsehandelsfølsomme varer, er specielt udviklet til at belyse konsekvenserneaf grænsehandel for samfundet og de danske borgere.En skatteøkonomisk sammenligning mellem flere forskellige skatter og afgifterkan derimod tage udgangspunkt i selvfinansieringsgraderne for de forskelligeskatter og afgifter. Selvfinansieringsgraderne beregnes også i grænsehandels-rapporterne,jf. Status over grænsehandel, Bilagsrapport 2012, tabel 2.18 sidste kolonne,og de er i rapporten anvendt til at sammenligne konsekvenserne af ændringer ide forskellige afgifter,jf. Status over grænsehandel, Hovedrapport 2012, tabel 6.Selvfinansieringsgraderne viser den andel af det umiddelbare mer- ellermindreprovenu ved en stigning i en skat eller en afgift, der tabes eller vindessom følge af adfærdsændringer mv. Hvis selvfinansieringsgraden f.eks. er 25pct., vil en stigning i det umiddelbare provenu med 100 mio. kr. indebære etmerprovenu på 75 mio. kr. efter tilbageløb og adfærdsændringer. En givetselvfinansieringsgrad gælder kun for marginale ændringer af den pågældendeskat eller afgift.Det vil sige, at har en afgift fx en selvfinansieringsgrad på 100pct., vil kun små nedsættelser af afgiftssatsen være selvfinansierende.Samtidig gælder der ved marginale ændringer, at borgernes andel af desamfundsøkonomiske konsekvenser stort set svarer til den umiddelbareprovenuvirkning eventuelt korrigeret for den andel, der falder på udlændinge.Endvidere svarer summen af nettoprovenuet og borgernes andel tilnettokonsekvenserne for samfundet, når der ses bort fra eventuelle ændringeri andre omkostningersom f.eks. sundhed, miljø, trængsel osv.For at belyse virkningerne af henholdsvis en forhøjelse og en nedsættelse af denævnte skatter og afgifter i spørgsmålet er der derfor alene taget udgangspunkti en forhøjelse og en nedsættelse på 1 pct. For skatter og afgifter, der beregnessom en procent af skatte- eller afgiftsgrundlaget, er der regnetpå en forhøjelse2/4
af satsen med 1 pct.Det vil sige, at der eksempelvis for topskatten er regnet påen forhøjelse af satsen på 0,15 pct.-point fra 15 pct. til 15,15 pct.Det bemærkes, at der ikke er foretaget beregninger vedr. PSO-afgiften, da derer tale om en parafiskal afgift, som ikke henhører under Skatteministeriet.I tabel 1 er virkningerne af en forhøjelse på 1 pct. vist, og i tabel 2 er vist ennedsættelse på 1 pct.Tabel 1.Virkning af forhøjelse på 1 pct.
SpiritusTobak2)
Benzin ogTopskatdiesel180205145-30115 pct.- 200-170Mio. kr.1501501106060 pct.-90-150
Selskabs-skat3)45045037527540 pct.-175-450
Moms påhotelover-natning4)443250 pct.-1-3
Registre-ringsafgift5)13013095595 pct.- 125- 130
Umiddelbart provenuInklusiv virkning påandre kontiEfter tilbageløbNetto provenu inkl.adfærd ogarbejdsudbudSelvfinansieringsgradSamfund netto1)Heraf danske borgere
101510-0,3105 pct.-10-10
8510580-35145 pct.- 120- 85
1. Eksklusiv eventuelle andre omkostninger, som fx sundhed, miljø og trængsel mv.2. Der er taget udgangspunkt i en forhøjelse af gennemsnitsafgiften på cigaretter og en parallel forhøjelse af afgifterne pårøgtobak.3. Forhøjelse af selskabsskat med 1 pct. i forhold til gældende regler, dvs. 0,25 pct.-point. Danske borgeres andel består aflavere lønniveau og lavere afkast fra investeringer.4. Begrænsning af fradragsretten for hotelovernatninger med 1 pct. i forhold til gældende regler, dvs. -0,5 pct.-point. Danskeborgeres andel består af lavere lønniveau.5. Registreringsafgiften er følsomover for konjunkturerne og ændringer i bilsalgets sammensætning.Der er forudsat engenerel ændring af satser mv. på 1 pct.Provenueffekter og selvfinansieringsgrader er følsomme over for den konkreteændring af afgiften.
Beregningerne vedr. spiritus, tobak og benzin og diesel er baseret påStatus overgrænsehandel, Bilagsrapport 2012,og resultaterne vedr. tobaksafgiften er derforbehæftet med særlig usikkerhed, da grænsehandlen med cigaretter og røgtobaksom følge af den seneste forhøjelse d. 1. april 2012, kan have udviklet siganderledes end forventet.
3/4
Tabel 2.Virkning af nedsættelse på 1 pct.
SpiritusTobak2)
Benzin ogTopskatdiesel-180-205-14530115 pct.200170Mio. kr.-150-150-110-6060 pct.90150
Selskabs-skat3)-450-450-375-27540 pct.175450
Moms påhotelover-natning4)-4-4-3-250 pct.13
Registre-ringsafgift5)-130-130-95-595 pct.125130
Umiddelbart provenuInklusiv virkning påandre kontiEfter tilbageløbNetto provenu inkl.adfærd ogarbejdsudbudSelvfinansieringsgradSamfund netto1)Heraf danske borgere
-10-15-100,1100 pct.1010
-85-105-8055170 pct.14085
1. Eksklusiv eventuelle andre omkostninger, som fx sundhed, miljø, trængsel mv.2. Der er taget udgangspunkt i en nedsættelse af gennemsnitsafgiften på cigaretter og en parallel nedsættelse af afgifternepå røgtobak.3. Nedsættelse af selskabsskat med 1 pct. i forhold til gældende regler, dvs.- 0,25 pct.-point. Danske borgeres andel består afhøjere lønniveau oghøjere afkast fra investeringer.4. Forøgelse af fradragsretten for hotelovernatninger med 1 pct. i forhold til gældende regler, dvs. 0,5 pct.-point. Danskeborgeres andel består af højere lønniveau.5. Registreringsafgiften erfølsomover for konjunkturerne og ændringer i bilsalgets sammensætning. Der er forudsat engenerel ændring af satser mv. på 1 pct.Provenueffekter og selvfinansieringsgrader er følsomme over for den konkreteændring af afgiften.
4/4