Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1239100_0001.png
1239100_0002.png
1239100_0003.png
J.nr. 13-0051173Dato: 19. april 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 212 af 10.januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lil-lelund Bech (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Per Hvas

Spørgsmål:

Ministeren bedes forholde sig til kritikken om mangel på retssikkerhed i såkaldte koordine-rede kontrolaktioner som beskrevet i CEPOS notat af 19. december 2012: ”Koordineredekontrolaktioner: Et juridisk ingenmandsland”, herunder uddybe, om det er korrekt, at skat-telovgivningens bestemmelser anvendes som ”døråbner” i de tilfælde, hvor bestemmelserneer mere vidtgående end i retsplejeloven, og dermed de retssikkerhedsmæssige hensyn derligger bag ved loven.

Svar:

Skatteministeriet kan oplyse, at SKAT i mange år har samarbejdet med andre myndigheder.Siden 2004 er der gennemført koordinerede indsatser og kontroller i det såkaldte fair-playregi. Her har SKAT samarbejdet med blandt andet Fødevareministeriet, Beskæftigelsesmi-nisteriet, Miljøministeriet og Politiet. I bekæmpelse af social dumping har SKAT siden2012 gennemført koordinerede kontrolaktioner i samarbejde med Arbejdstilsynet og Politi-et indenfor brancher, der er udvalgt på baggrund af særlig risiko for manglende regelefter-levelse, blandt andet indenfor skatte- og afgiftsområdet.SKAT anvender kun egne hjemler og optræder kun på eget myndighedsområde, når kon-trolindsatserne planlægges og gennemføres. Der er ikke tale om, at en myndighed, der del-tager i en kontrol sammen med andre myndigheder af den grund opnår øgede kontrolbefø-jelser. Kontrolaktionerne er almindelig forvaltningsmæssig virksomhed, hvor formålet medkontrollen er at sikre efterlevelse af reglerne. Dette er også baggrunden for, at der ikke stil-les krav om retskendelse forud for en kontrol. Anvendelse af retsplejelovens regler forud-sætter, at der er tale om strafferetslig efterforskning.Spørgsmål 465 til justitsministeren er ligeledes stillet i anledning af CEPOS notat af 19. de-cember 2012. Angående forholdet mellem myndighedskontrol og strafferetlig efterforsk-ning, som er reguleret i retssikkerhedsloven, henvises til pkt. 4 og pkt. 5 i besvarelsen afdette spørgsmål.Registrering af køretøjer og beregning og betaling af registreringsafgift ligger indenforSKATs område, og der findes hjemler til kontrol i registreringsloven og registreringsaf-giftsloven. Angående kontrol af køretøjer henvises til Rigspolitiets besvarelse i justitsmini-sterens besvarelse af spørgsmål 465 (Alm. Del), som er sendt til Folketingets Retsudvalg.Det fremgår af besvarelsen, at:”Med henblik på en effektiv retshåndhævelse og en hensigtsmæssig udnyttelse af de for-skellige myndigheders ressourcer på de forskellige områder tilbyder politiet relevante myn-digheder at være til stede under visse færdselskontroller, således at disse særmyndigheder ioverensstemmelse med de regler og bagvedliggende formål, der gælder for netop den myn-digheds kontrolopgaver, kan varetage deres egne opgaver. Politiet bistår som udgangspunktikke med særmyndighedens kontrol, medmindre dette er særskilt hjemlet, og betingelserneherfor i øvrigt er opfyldt.”Side 2
Side 3