Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1207513_0001.png
1207513_0002.png
J.nr. 13-0009413Dato:23. januar 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 203 af 7. januar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Henningsen

Spørgsmål:

Har EU på noget tidspunkt godkendt den definition, der fremgår af reklameaf-giftslovens § 2, stk. 2, nr. 1: ”Ved ugeaviser efter stk. 1, nr. 4, forstås husstandsomdelte re-klamer, som 1) omdeles mindst 2 gange om måneden i mindst 10 måneder pr. kalender åreller mindst en gang om ugen i mindst 36 uger pr. kalenderår”?Spørgsmålet bedes besvaret i god tid inden samrådet om L 50 (Reklameafgiftsloven), jf.samrådsspørgsmål N-S.

Svar:

Frekvenskravet i reklameafgiften følger frekvenskravet i Kulturministeriets Ugeavis-puljen. Ugeavispuljen indeholder også andre krav og er samlet godkendt af Kommissionend. 16. maj 2006 (statsstøttesag N25/2006). Frekvenskravet i reklameafgiften er ikke blevetforhåndsgodkendt af Kommissionen, inden lovforslaget blev fremsat i Folketinget. Kom-missionen er blevet præsenteret for frekvenskravet i forbindelse med, at lovforslaget primonovember 2012 overfor Kommissionen blev notificeret efter EU’s statsstøtteregler.
Side 2