Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
Folketingets Skatteudvalg
Sagsnr.2012-03701Doknr.44540Dato08-01-2013
Folketingets Skatteudvalg har d. 11. december 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 184(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).Spørgsmål nr. 11:”Med henvisning til samrådsspørgsmål K anmodes ministeren om en kort orienteringom de fiskale EU-forslag, som ventes behandlet i 1. halvår 2013 under det irskeformandskab.Spørgsmålet bedes besvaret forud for samrådet.”Svar:Under det irske formandskab i 1. halvår 2013 ventes ECOFIN at skulle behandle enrække skatte- og afgiftssager. Det irske formandskab ventes generelt at fortsættediskussionen om skattesamarbejde og –koordination blandt andet med henblik på atbekæmpe skattesvig og –unddragelse samt at fortsætte arbejdet med en finansieltransaktionsskat, energibeskatningsdirektivet samt ændring afrentebeskatningsdirektivet og tilhørende aftaler med tredjelande.Nedenstående statusliste indeholder de sager der forventes at kunne komme pådagsordenen for ECOFIN under det irske formandskab.Skatte- og afgiftssagerSag/initiativ/hjemmelRentebeskatningsdirektivetForløb/statusEfter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikrebeskatningen af indkomst fra opsparing vedautomatiskudveksling afoplysninger om rentebetaling fra en medlemsstat til en fysisk person ien anden medlemsstat. Luxembourg og Østrig har dog enovergangsordning, så de skal sikre beskatningen ved at opkrævekildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningen udløber, så de tolande skal gå over til direktivets hovedregel om automatiskinformationsudveksling, når Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monacoog San Marino accepterer at udveksle oplysninger efteranmodning.I forbindelse med vedtagelsen af direktivet indgik EUrentebeskatningsaftaler med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monacoog San Marino, hvorefter disse lande sikrer beskatningen af indkomstfra opsparing i disse lande af en fysisk person i en EU-stat. Det skerogså ved opkrævning af kildeskat.Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktiv omændring af rentebeskatningsdirektivet. Der foreslås en række tekniskeændringer for at sikre direktivets effektivitet. Der har siden da ikkekunnet opnås afgørende fremskridt I forhandlingerne, idet Luxembourg
og Østrig lægger vægt på dels, at der skal gennemføres sammetekniske ændringer i rentebeskatningsaftalerne med Schweiz m.fl., delsat få ændret betingelserne for ophøret af de to landesovergangsordning, så de kan fortsætte med kildeskatteordningen, indtilSchweiz m.fl. accepterer automatisk informationsudveksling.USA’s nye FATCA-lov (Foreign Account Tax Compliance Act) kan fåbetydning for sagen, idet den i praksis tvinger udenlandske banker medUSA-kunder til informationsudveksling med USA.Sagen ventes drøftet i ECOFIN igen i 1. halvår af 2013.Adfærdskodeks for erhvervs-beskatningArbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindreskadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetagesaf EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at medlemsstaterneophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen(rollback), og at medlemsstaterne ikke indfører nye ordninger i strid medkodeksen (standstill). Gruppen har siden 1. halvår 2009 haft etarbejdsprogram, som udover rollback og standstil også indeholder anti-misbrug, gennemsigtighed og informationsudveksling i sager om internetransaktioner mellem koncernforbundne selskaber (transfer pricing),administrativ praksis og forholdet til 3.-lande.ECOFIN har løbende modtaget rapporter om arbejdet iadfærdskodeksgruppen – senest i ECOFIN 4. december 2012 – ogventes ligeledes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2013.SelskabsbeskatningKommissionen fremsatte 16. marts 2011 forslag om den fælleskonsoliderede selskabsskattebase (Common Consolidated CorporateTax Base (CCCTB)).Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlemsstater. Idag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstater blive beskattet ialle disse stater efter deres forskellige skatteregler og under hensyn tilde bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster. Forslaget medfører, atselskabet kan vælge at opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter étsæt fælles EU-regler. Indkomsten fordeles mellem de berørte staterefter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter den del af selskabetsindkomst, som henføres til den pågældende stat. Det er kun metoden tilberegning af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hver medlemsstatbestemmer selv sin skattesats. Formålet med forslaget er at reducerede administrative byrder for selskaber med grænseoverskridendeaktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænseoverskridendeomstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU. Førstetekniske gennemgang af direktivforslaget forventes afsluttet under irskformandskab.Sagen ventes viderebehandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2013.Revision af energiafgiftsdirektivetKommissionen fremsatte i april 2011 forslag til revision afenergiafgiftsdirektivet, hvor målet er at sikre en mere rationel ogmålrettet energibeskatning, som kan være et centralt instrument tilopfyldelse af EU’s klima- og energimål. Med forslaget bliver CO2-udledninger udenfor CO2-kvotesystemet beskattet med en afgift påniveau med CO2-kvoteprisen samtidig med, at der undgåsoverlapninger af de to systemer. Det foreslås at indføre en opdeling afden nuværende minimumsenergiafgift i en CO2-komponent baseret påCO2-indholdet i energiprodukterne og en energikomponent baseret påenergiindholdet (GJ) i energiprodukterne. Sagen er teknisk behandletpå en række arbejdsgruppemøder under ungarsk, polsk, dansk ogcypriotisk formandskab. Rådet havde en første orienteringsdebat omforslaget 22. juni 2012. Desuden godkendte Rådet den 4. december2012 en statusrapport fra arbejdsgruppen. Det irske formandskab vilfortsætte forhandlingerne med udgangspunkt i denne rapport og etkompromisforslag fra det cypriotiske formandskab.Sagen ventes viderebehandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2013.Afgift på finansielle transaktionerPå ECOFIN i juni 2012 blev det konstateret, at der ikke kunne opnåsenstemmig tilslutning til Kommissions forslag om en afgift på finansielletransaktioner, FTT. Elleve medlemsstater har efterfølgende anmodet
Mellemstatslig aftale af 1.december 1997.
2
Kommissionen om forstærket samarbejde om en FTT. Kommissionenhar på baggrund heraf i oktober 2012 fremsat forslag til Rådet ombemyndigelse til, at de pågældende stater går videre med et forstærketsamarbejde om en FTT. Bemyndigelsen er godkendt af Europa-Parlamentet i december 2012. Der arbejdes på en vedtagelse afbemyndigelsesforslaget hurtigst muligt. Kommissionen vil fremsættesubstansforslaget om det forstærkede samarbejde, nårbemyndigelsesforslaget er vedtaget.Sagen ventes drøftet på ECOFIN i 1. halvår 2013, første gang den 22.januar 2013.Styrkelse af bekæmpelse afskattesvig og skatteunddragelseKommissionen har fremlagt en handlingsplan til styrkelse afbekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse. Handlingsplanenindeholder et katalog med øjeblikkelige og kommende foranstaltninger,som kan hjælpe medlemslandene med at beskytte deres skattegrundlagog inddrive skattekrav.Handlingsplanens centrale nye initiativer er Kommissionens tohenstillinger der vedrører hhv. tilskyndelse til anvendelse afminimumsstandarder i skatteforvaltningen i tredjelande og mht. atforhindre aggressiv skatteplanlægning. Handlingsplanen opfordrerderudover til hurtigere fremskridt for allerede fremsatte forslag,herunder de foreslåede ændringer af rentebeskatningsdirektivet ogændringer af de tilhørende aftaler med tredjelande, og fremlægger ideertil kommende initiativer vedr. skattesvig og –unddragelse.Sagen ventes behandlet på ECOFIN den 22. januar 2013.Tilladelse til brug af midlertidigomvendt betalingspligt for vissevarer og ydelser(svigsbekæmpelse)Under cypriotisk formandskab blev forhandlingerne genoptaget omKommissionens forslag fra 2009 om at udvide medlemsstaternesmulighed for at anvende omvendt betalingspligt (hvor køber afregnerkøbsmomsen i stedet for sælger) for flere varer og ydelser end i dag.Efter forslaget vil medlemslandene fx kunne indføre omvendtbetalingspligt på visse varer og ydelser, som der allerede er kendt svigmed i flere EU-lande (fx levering af gas og el, mobiltelefoner,spillekonsoller, PC´ere og visse landbrugsprodukter) uden at påvisekonkret svig og spørge Rådet først.Drøftelserne af forslaget ventes fortsat under det irske formandskab i 1.halvår 2013 og sagen kan komme på ECOFIN.Hurtig reaktionsmekanismeKommissionen fremsatte i 2012 et forslag om at indføre en hurtigreaktionsmekanisme til bekæmpelse af svig. Under det nuværendemomssystem er det muligt for den enkelte medlemsstat at anmode omen midlertidig tilladelse til at fravige momssystemets almindelige reglermed det formål at hindre svig. Dette er imidlertid en langsom ogomstændelig proces, som kan tage knap et år, idet der skal fremsætteset forslag for Rådet, som skal vedtages med enstemmighed.I lyset af dette og Kommissionens meddelelse om en momssystemetsfremtid (KOM(2011)815) har Kommissionen foreslået en hurtigreaktionsmekanisme, så medlemsstater kan gribe hurtigt ind overforpludselig opstået og massiv svig, som kan give betydelige oguoprettelige tab for medlemsstaterne.En sådan procedure vil kun tage ca. 1 måned ved brug af komitologi oggiver medlemsstaterne en midlertidig tilladelse på maksimalt 1 år til atanvende omvendt betalingspligt (hvor køber afregner købsmomsen istedet for sælger, samtidig med at han fratrækker salgsmomsen).Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2013.Fiscalis 2020 og Customs 2020Kommissionen fremsatte i 2011 et forslag - FISCUS - om at fusionereog forlænge Fiscalis-programmet (program for samarbejde på tekniskniveau om skat) og Customs-programmet (program for samarbejde påteknisk niveau om told). Under det danske formandskab i 1. halvår 2012blev Rådet og Europa-Parlamentet imidlertid enige om at splitte de toprogrammer igen. Kommissionen har derfor i 2. halvår 2012 fremsat tonye forslag om henholdsvis Fiscalis 2020 og Customs 2020. Forslagethar været drøftet under det cypriotiske formandskab, og drøftelserne
3
ventes fortsat under det irske formandskab i 1. halvår 2013.Det ventes, at såvel Fiscalis 2020 som Customs 2020 vil blive vedtagetunder det irske formandskab.Struktureret dialog omskattepolitikken underKonkurrenceevnepagten(Europluspagten)Det irske formandskab vil fortsætte den strukturerede dialog omskattepolitik inden for rammerne af Konkurrenceevnepagten(”Europluspagten”), særligt med henblik på at udveksle bedste praksis,undgå skadelig praksis og fremme forslag til at bekæmpe svig ogskatteunddragelse.ECOFIN vedtog senest en rapport herom til Det Europæiske Råd idecember 2012.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2013.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
4