Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1197602_0001.png
1197602_0002.png
J.nr. 12-0250907Dato:18. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.157af23. november 2012(Alm. del).
Holger K. Nielsen/SørenSchou
Spørgsmål 157:Ministeren bedes oplyse provenutabet efter tilbageløb og adfærd ved at forhøje topskat-tegrænse med henholdsvis 10.000 kr., 25.000 kr., 50.000 kr. og 100.000 kr. i 2014 samt ef-fekten på arbejdsudbuddet.
Svar:Som led i 2012-skattereformen forhøjes topskattegrænsen gradvist frem til 2022, så-ledes at den er 441.100 kr. i 2014 og 467.000 kr. i 2022.En forhøjelse af topskattegrænsen med 10.000 kr. fra og med 2014 vil medføre et umiddel-bart provenutab på ca. 640 mio. kr. årligt (2013-niveau). Efter automatisk tilbageløb påmoms og afgifter reduceres provenutabet til ca. 480 mio. De afledte effekter på arbejdsud-buddet skønnes til ca. 170 mio. kr. årligt, hvorved provenutabet efter tilbageløb og adfærdskønnes til ca. 310 mio. kr. årligt, jf. tabel 1.En forhøjelse af topskattegrænsen med hhv. 25.000 kr., 50.000 kr. og 100.000 kr. vil med-føre et samlet årligt provenutab efter tilbageløb og adfærd på hhv. ca. 820 mio. kr., 1.340mio. kr. og 2.400 mio. kr.Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af topskattegrænsen (varig virk-ning, 2013-niveau)Topskattegrænse i 2014 (kr.)Topskattegrænse i 2022 (kr.)Umiddelbart provenutab (mio. kr.)Provenutab efter tilbageløb (mio. kr.)Effekt på arbejdsudbuddet (mio. kr.)

Samlet provenutab efter tilbageløb og adfærd (mio. kr.)

Effekt på arbejdsudbuddet ( antal personer)451.000477.000640480170

310

590466.000492.0001.5101.140320

820

1.110491.000517.0002.7702.090750

1.340

2.560541.100567.0004.7503.5901.190

2.400

3.940
Anm.: Lovmodelberegninger på stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Side 2