Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1197574_0001.png
1197574_0002.png
J.nr. 12-0250751Dato:18. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 154 af 23. november2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen(LA).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Af bemærkningerne til L 33 (2011-2012) fremgår det, at regeringen ”som følge af denusikkerhed der knytter sig til antagelserne om grænsehandel mv. og dermed provenubereg-ningerne og i medfør af regeringens forsigtighedsprincip, budgetteres der dog ikke medhverken et mer- eller mindreprovenu på finansloven i 2012” som følge af lovforslagets for-højelse af afgifter på cigaretter og tobak. Af regeringens nyligt udgivne grænsehandelsrap-port 2012 fremgår imidlertid, at de nye forhøjede tobaks- og cigaretafgifter resulterer i etmindre provenu end ved et lavere afgiftsniveau. Hvad er årsagen til, at Skatteministeriet i2011 ikke kunne forudsige et mindre provenu ved forhøjede tobaks- og cigaretafgifter,mens Skatteministeriet i 2012 gerne konstaterer et mindreprovenu ved de nu forhøjede to-baks- og cigaretafgifter?

Svar:

Det er ikke korrekt, at det fremgår af grænsehandelsrapporten, at forhøjelserne af cigaret-og tobaksafgifterne som var en del af finanslovsaftalen for 2012, medførte et mindreprove-nu. Derimod fremgår det på side 55 iStatus over grænsehandel, Bilagsrapport 2012at:”Det fremgår af tabel 3.20, at med ovennævnte forudsætninger vil en forhøjelse af afgifter-ne svarende til en prisstigning på 3 kr. per 20 stk. medføre et nettoprovenu på 37 mio. kr.Det svarer stort set til det provenu, der blev lagt til grund i forbindelse med den afgiftsfor-højelse, som er trådt i kraft pr. 1. april 2012. De opdaterede skøn vedr. grænsehandel ogforbrug mv. har således ikke ændret på, at en forhøjelse svarende til en gennemsnitlig pris-stigning på 3 kr. per 20 stk. er så langt, som man kan gå, uden at der opnås provenutab.”Det fremgår ligeledes af bilagsrapportens tabel 3.20, at såfremt man havde gennemført enmindre forhøjelse, end forhøjelsen svarende til en gennemsnitlig prisstigning på 3 kr. pr.pakke, som trådte i kraft i april 2012, kunne man muligvis have opnået et lidt større mer-provenu. Regeringen valgte dog, at forhøje afgifterne så meget som det var muligt udenprovenutab, da vi ønsker at begrænse rygning mest muligt ved at gøre det dyrere at ryge.Det, som spørgeren muligvis undrer sig over, er, at det i tabel 6 på side 17 iStatus overgrænsehandel, Hovedrapport 2012fremgår, at selvfinansieringsgraden ved yderligere for-højelser af tobaksafgifterne er over 100 pct., hvilket indebærer, at yderlige afgiftsforhøjel-ser, altså ud over de forhøjelser som indgik i finanslovsaftalen for 2012, skønnes at medfø-re et provenutab som følge af markante adfærdsændringer hovedsageligt i form af stignin-ger i grænsehandlen og den illegale handel med cigaretter. Det fremgår i øvrigt også af bi-lagsrapportens tabel 3.20, at selvfinansieringsgraderne ved forhøjelser udover de 3 kr., somindgik i finanslovsaftalen for 2012, er over 100 pct.
Side 2