Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1183944_0001.png
1183944_0002.png
1183944_0003.png
1183944_0004.png
j.nr. 12-0244340Dato : 23. november 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.145af 15. november2012 (Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).
Holger K. Nielsen
/Ole Morsing

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen Fra Fynsk Erhverv, jf. alm. del –bilag 54 i relation til SKATS service overfor virksomhederne.

Svar:

I henvendelsen fra Fynsk Erhverv anføres det, at fynske virksomheder er urime-ligt stillet, når de skal udføre og toldekspedere varer, herunder med forringedemuligheder for at få toldcertifikater afstemplet som følge af nedlæggelsen aftoldekspeditionen i Odense.Det nævnes også, at der er it- problemer med SKATs toldsystemer, som demenerer helt uacceptable.Endelig nævnes det, at SKAT foretager overflødige kontrolbesøg.Jeg vil indledningsvis slå fast, at regeringen lægger stor vægt på, at danske virk-somheder får de bedste betingelser for at konkurrere på det globale marked.SKAT har over for mig oplyst, at nedlæggelsen af toldekspeditionen i Odense i2010 skal ses i lyset af, at ressourcetilpasningen i SKAT også berører toldopga-ven og dermed også i en vis udstrækning de fysiske toldekspeditioner. SKATfandt gennem et analysearbejde, at ekspeditionsmængden i Odense ikke er til-strækkelig til at opretholde et fysisk ekspeditionssted. SKAT kan imidlertid til-byde løsninger, som vurderes at kunne løse de fleste problemer.Toldområdets aktører er i stort omfang gået over til digitaliseret indberetning aftolddata, og væsentlige aktører har fået eller kan få en status, så de i vidt omfanger selvforvaltende. Det betyder, at tolddokumenter kan afsluttes uden besøg på ettoldekspeditionssted.Hvis en virksomhed ikke benytter eller har lov til at anvende selvforvaltendeordninger til attestation af et certifikat, behøver den ikke at henvende sig på ettoldekspeditionssted, idet dokumenter kan sendes til SKAT på forhånd med hen-blik på afstempling. Alternativt kan dokumenterne ledsage forsendelsen til detsted, hvor forsendelsen forlader landet. Afstemplingen kan så foregå her.I henvendelsen fra Fynsk Erhverv nævnes et eksempel på, at de fynske virksom-heder skal køre via Padborg til Nordjylland, inden varer eksporteres til Norge.Sådan skal det naturligvis ikke være, og sådan er det ikke nødvendigvis.Inden for SKATs almindelige åbningstid kan virksomheder, som er ”godkendtafsender” forudanmelde toldpligtige varer, få dem ekspederet og frigivet til ud-
2førsel, uden at varerne skal transporteres til et toldekspeditionssted. Det kræversåledes ikke, at de skal via fx Padborg.Har virksomheden ikke mulighed for at forudanmelde forsendelsen inden forSKATs almindelige åbningstid, skal virksomheden mod gebyr anmode om eks-peditionstid ved nærmeste toldekspeditionssted i forbindelse med varernes trans-port til fx Norge.Som eksempel herpå kan nævnes, at når ufortoldede varer, der ligger på toldop-lag, skal eksporteres - vil man ikke uden videre og uden for almindelig åbnings-tid kunne fragte varerne rundt i landet uden at skulle lægge vejen forbi nærmestetoldekspeditionssted.SKATs elektroniske løsninger kan delvis afhjælpe disse problemer, men ud frade eksempler som nævnes i henvendelsen fra Fynsk Erhverv, kan jeg se, at der erbehov for at se nærmere på mulighederne for, at en eksportør eller transportørfuldt ud kan ”toldekspedere sig selv” døgnet rundt. Jeg ved, SKAT arbejder medproblemstillingerne, og at man forventer at kunne præsentere et løsningsforslag iførste halvdel af 2013.Der skal ikke herske tvivl om, at jeg ligesom erhvervslivet ønsker velfungerendeit-systemer, der understøtter virksomhedernes anvendelse af selvbetjeningsløs-ninger. Dette gælder selvfølgelig også på toldområdet, hvor netop adgangen tilit-systemerne er altafgørende for, at de varer, der kommer til eller forlader Dan-mark, ikke forsinkes unødigt i deres videre færd.Der har desværre i flere perioder i 2012 været adskillige problemer med varefør-selssystemerne, som har medført store gener for erhvervslivet. Erhvervslivet erløbende blevet orienteret om status og tiltag omkring systemerne. SKAT ogSKATs it-leverandører har – og har haft – stor fokus på at identificere fejl oguhensigtsmæssigheder i systemerne, og der har været en væsentlig mere stabil it-drift af systemerne gennem de seneste måneder.Med hensyn til spørgsmålet om overflødige kontrolbesøg kan jeg oplyse, atSKAT varetager den toldmæssige kontrol på EU’s vegne for at sikre at toldbe-stemmelser og anden lovgivning overholdes i forbindelse med både import ogeksport. Der gennemføres ikke unødvendige kontrolbesøg, idet udvælgelsen tilkontrol sker ud fra en risikobaseret tilgang.Virksomhederne vil også opleve kontrol udover den toldmæssige kontrol. Jegkan godt forstå, at det kan virke irriterende, hvis de forskellige former ikke erkoordineret. Det vil jeg bede SKAT om at se på.
3Jeg kan iøvrigt oplyse, at SKAT naturligvis gerne vil drøfte med erhvervslivetbåde hvilke muligheder –proceduremæssigt og elektronisk, der trods alt er rigtigmange af, og de problemer der måtte være.Jeg kan afslutningsvis oplyse, at jeg har svaret Fynsk Erhverv i overensstemmel-se med ovenstående.