Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1185366_0001.png
1185366_0002.png
J.nr. 12-0242050Dato:27. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.144af13. november 2012(Alm. del).
Holger K. Nielsen/LeneHenningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. november 2012 fra StenaRecycling A/S, Marius Pedersen A/S og RGS 90 A/S vedrørende foretræde om forbræn-ding af farligt affald, jf. alm. del – bilag 52.I henvendelsen fremgår det, at Stena Recycling A/S, Marius Pedersen A/S og RGS 90 A/Ser undrende over, at der er politisk vilje til at støtte den private virksomhed Kommunekemi.Desuden anfører Stena Recycling A/S, Marius Pedersen A/S og RGS 90 A/S, at enhverstøtte til Kommunekemi vil være konkurrenceforvridende overfor de andre aktører på mar-kedet og dermed som udgangspunkt være ulovlig jf. EU’s konkurrenceregler, hvilket virk-somhederne i givet fald vil rette henvendelse til EU-kommissionen om.Endelig bemærkes det i henvendelsen, at borgerne i Danmark allerede én gang har givetKommunekemi kompensation for ophævelse af afgiftsfritagelse på farligt affald – nemlig iforbindelse med salget af Kommunekemi, hvor prisen blev 500 mio. kr. lavere pga. varslingaf ophævelse af afgiftsfritagelsen.

Svar:

Forbrænding af farligt affald blev som en del af Forårspakke 2.0 pålagt afgift fra 2010 ogfuld afgift fra 2015.Den danske regering er blevet opmærksom på, at virksomhederne Kommunekemi A/S ogSpecial Waste System, der begge er specialiserede i bortskaffelse af farligt affald ved for-brænding, fremover ikke forventer at kunne få dækket deres samlede omkostninger og sam-tidig opretholde konkurrencedygtige priser, når de fulde afgifter på farligt affald indføres.Dette vil betyde, at det ikke kan betale sig for virksomhederne at reinvestere og reparere påanlæggene i takt med nedslidningen, hvilket ret hurtigt vil føre til, at anlæggene lukker.Lukning af de to anlæg vil betyde, at der ikke i det danske nærområde vil være kapacitet tilbehandling af farligt affald, særligt i situationer med spidsbelastning, og det vil betyde, atDanmark ikke længere vil kunne opfylde sin kapacitetsforpligtelse til håndtering af farligtaffald. I særlige situationer, hvor kapaciteten i nabolandene er fuldt udnyttet, og der opstårbehov for håndtering af akutte forureninger (fx skibskatastrofer i danske farvande og olie-udslip), vil en manglende dansk kapacitet udgøre en risiko for miljøet.For at sikre den danske kapacitet til bortskaffelse i form af forbrænding af farligt affald erder nedsat en arbejdsgruppe under Miljøstyrelsen, som skal opstille en model, der kan sikredette.
Side 2