Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0212714Dato:1. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 10. oktober 2012(Alm. del).
Holger K. Nielsen/LeneHenningsen
Spørgsmål:
I forlængelse af ministerens besvarelse af 9. oktober 2012 af alm. del –spørgsmål 3, bedes ministeren oplyse, hvor mange månedsaviser der findes - og hvis muligtspecificeret på antal månedsaviser, som i deres indhold i det væsentligste svarer til ugeavi-serne som lokal nyhedsformidling, bortset fra at de i stedet udkommer månedligt.
Svar:
Skatteministeriet har ikke kendskab til, at månedsaviserne er tilmeldt en brancheor-ganisation eller lignende, hvorfor det ikke har været muligt at få oplysninger om antallet.Baggrunden for forslaget om at fritage ugeaviserne for reklameafgift, uanset at disse ogsåindeholder reklamer, er, at ugeaviserne når ud til mange danskere, for hvem ugeavisen er envigtig kilde til lokal information og nærdemokrati. Ugeaviserne spiller en vigtig rolle i læ-sernes dialog med de lokale politikere, og ugeaviserne er samtidig et sted, hvor borgernekan søge information om byplanlægning, vandforsyning, miljømæssige tiltag med videre.Ugeaviserne opfylder for mange mennesker et behov for nyheds- og informationsformid-ling.I forhold til afgrænsningen af fritagelsen for ugeaviser er det vigtigt at holde sig for øje, atfritagelsen tjener et formål, som kan begrunde en undtagelse i forhold til lovens primæreformål, som i dette tilfælde er at nedbringe affaldsmængderne til gavn for miljøet.Afgrænsningen af en fritagelse i en afgiftslov skal ske ved klare objektive kriterier, der til-godeser formålet med undtagelsen. Derfor er det ikke muligt direkte at anvende retningslin-jerne fra ”Nej tak”- ordningerne, da ”Nej tak”- ordningerne indeholder elementer af skøn.Der er i stedet brug for objektive kriterier, som på en fornuftig måde kan afgrænse afgifts-fritagne ugeaviser i forhold til afgiftspligtige reklamer.Ugeavisernes berettigelse som bidragsyder til blandt andet nærdemokratiet kræver eftermin opfattelse udover de øvrige kriterier for afgiftsfritagelse, at den pågældende ugeavishar en vis udgivelsesfrekvens.Afslutningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at jeg forslår, at kriterierne for fritagelsenskærpes yderligere for at sikre formålet med undtagelsen, således at en ugeavis for at kunnevære fritaget, også skal være omfattet af medieansvarsloven, herunder bestemmelserne omat have en ansvarshavende redaktør.Frekvenskriteriet kan ikke – og står ikke – alene i forhold til en begunstigende stilling, somen afgiftsfritagelse må siges at være.
Side 2