Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
1168868_0001.png
1168868_0002.png
1168868_0003.png
1168868_0004.png
1168868_0005.png
1168868_0006.png
Folketingets Skatteudvalg
Sagsnr.
Doknr.
Folketingets Skatteudvalg har d. 5. oktober 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 11(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).Spørgsmål nr. 11:”Ministeren anmodes om en kort orientering om de fiskale EU-forslag, somventes behandlet i 2. halvår 2012 under det cypriotiske EU-formandskab.Spørgsmålet bedes besvaret forud for samrådet om alm. del – samrådsspørgsmålC (fiskale EU-forslag i 2. halvår 2012).Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2011, jf. SAU alm. del -spm. 972.”Svar:Under det cypriotiske formandskab i 2. halvår 2012 ventes ECOFIN at skulle behandleen række skatte- og afgiftssager. Det cypriotiske formandskab ventes generelt atfortsætte diskussionen om skattesamarbejde og –koordination blandt andet medhenblik på at bekæmpe svig og skatteunddragelse samt at fortsætte arbejdet med enfinansiel transaktionsskat, energibeskatningsdirektivet og rentebeskatningsdirektivetog indgåelse af aftaler om informationsudveksling med tredjelande.Nedenstående statusliste indeholder de sager der forventes relevante i forbindelsemed det cypriotiske formandskab.

Skatte- og afgiftssager

Sag/initiativ/hjemmelRentebeskatningsdirektivetForløb/statusEfter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikrebeskatningen af indkomst fra opsparing ved automatiskudveksling af oplysninger om rentebetaling fra en medlemsstattil en fysisk person i en anden stat. Luxembourg og Østrig hardog en overgangsordning, så de skal sikre beskatningen ved atopkræve kildeskat af rentebetalingen. Overgangsordningenudløber,detolandeskalovertilautomatiskinformationsudveksling, når Schweiz, Liechtenstein, Andorra,Monaco og San Marino accepterer at udveksle oplysninger efteranmodning.Kommissionen fremsatte 13. november 2008 forslag til direktivom ændring af rentebeskatningsdirektivet. Der foreslås enrække tekniske ændringer for at sikre direktivets effektivitet. Der
Dato23. oktober 2012
har siden da ikke kunnet opnås afgørende fremskridt iforhandlingerne, idet Luxembourg og Østrig lægger vægt pådels, at der skal gennemføres samme tekniske ændringer irentebeskatningsaftalerne med Schweiz m.fl., dels at få ændretbetingelserne for ophøret af de to landes overgangsordning, såde forsat kun skal opkræve kildeskat. Det er hidtil ikke lykkedesat få vedtaget forhandlingsmandater til Kommissionen, såtredjelandsaftalerne kan blive opdateret. Sagen ventes drøftet iECOFIN igen i 2. halvår af 2012.Rente/royaltydirektivetKommissionen fremsatte 11. november 2011 forslag til ændringaf direktivet, som er fra 2003, og som har regler for, at et EU-land ikke må beskatte renter og royalties, der betales af etselskab i et land til et associeret selskab i et andet EU-land.Kommissionen foreslår, at et EU-lands pligt til at undladekildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af, at detselskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattetaf en effektiv beskatning i dette land. Kommissionen foreslårdesuden at ændre definitionen af, hvornår et betalende selskabog et modtagende selskab er associeret, så den nuværendebetingelse om direkte ejerskab på mindst 25 pct. ændres tildirekte eller indirekte ejerskab på mindst 10 pct.Nogle medlemslande mener, at den foreslåede betingelse omeffektiv beskatning skal udformes således, at en stat fortsat skalskattefritage royaltybetalinger fra denne stat til et selskab i enanden stat, som er omfattet af en særlig lav beskatning afroyalties. Andre stater er imod dette, og mener, at betingelsenom effektiv beskatning skal suppleres med en betingelse om enminimumsskat.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2012.AdfærdskodeksbeskatningMellemstatsligdecember 1997.aftaleafforerhvervs- Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindreskadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen,varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at1. EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er istrid med kodeksen (rollback), og at EU-landene ikke indførernye ordninger i strid med kodeksen (standstill). Gruppen harsiden 1. halvår 2009 haft et arbejdsprogram, som udoverrollbackogstandstilogsåindeholderanti-misbrug,gennemsigtighed og informationsudveksling i sager om internetransaktioner mellem koncernforbundne selskaber (transferpricing), administrativ praksis og forholdet til 3.-lande.ECOFIN har løbende modtaget rapporter om arbejdet iadfærdskodeksgruppen – senest til ECOFIN 22. juni 2012, ogen rapport ventes ligeledes behandlet i ECOFIN i 2. halvår af2012.SelskabsbeskatningKommissionen fremsatte 16. marts 2011 forslag om den fælleskonsolideredeselskabsskattebase(CommonConsolidated
2
Corporate Tax Base (CCCTB)).Forslagetomfatterselskaber,somharaktivitetiflere
medlemsstater. I dag kan et selskab med aktivitet i fleremedlemsstater blive beskattet i disse stater efter deresforskellige skatteregler og under hensyn til de bilateraledobbeltbeskatningsoverenskomster.Forslagetmedfører,atselskabet kan vælge at opgøre en samlet skattepligtig indkomstefter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordeles mellem deberørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver stat beskatter dendel af selskabets indkomst, som henføres til den pågældendestat. Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst,der er fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrderfor selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre detlettere at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringerog hindre dobbeltbeskatning inden for EU. Forslaget er megetomfattende og den tekniske gennemgang af forslaget endnuikke afsluttet.Sagen ventes viderebehandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2012.Antisvigaftaler med europæiske EU og EU’s medlemsstater har indgået en antisvigaftale med3.-landeSchweiz, som har til formål at bekæmpe svig til skade forlandenes finansielle interesser. Aftalen går bl.a. ud påudveksling af oplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a.moms og told, men ikke vedr. direkte skat.KommissionenogLiechtensteinharforhandletomen
tilsvarende aftale, som også skal omfatte svig vedr. direkte skat.Forhandlingerne var tidligere meget vanskelige – især på grundaf uenighed om betydningen af Liechtensteins regler ombankhemmelighed og særligt snævre definition af skattesvig,som ikke omfatter manglende selvangivelse af indtægter.Liechtenstein har afgivet erklæring over for OECD om, at landetvil give andre lande oplysninger vedr. direkte beskatning,herunder også bankoplysninger. Liechtenstein har indgået aftaleherom med en række EU-medlemsstater, herunder Danmark,og USA. Liechtenstein er også villig til at indgå en antisvigaftalemedEUogEU’smedlemslande,somogsåomfatterbankoplysninger. Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu, daLuxembourg og Østrig kæder sagen sammen med andreforslag, herunder især rentebeskatningsdirektivet.Når der er indgået en aftale med Liechtenstein, ventesforhandlinger om ændring af antisvigaftalen med Schweiz, såden også omfatter direkte skat, samt forhandling om nyetilsvarende aftaler med Andorra, Monaco og San Marino.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2012.Revision af energiafgiftsdirektivetKommissionen fremsatte i april 2011 forslag til revision afenergiafgiftsdirektivet, hvor målet er at sikre en mere rationel og
3
målrettet energibeskatning, som kan være et centralt instrumenttil opfyldelse af EU’s klima- og energimål. Med forslaget bliverCO2-udledninger udenfor CO2-kvotesystemet beskattet med enafgift, der modsvarer CO2-kvoteprisen samtidig med, at derundgås overlapninger af de to systemer. Det foreslås at indføreen opdeling af den nuværende minimumsenergiafgift i en CO2-komponent baseret på CO2-emissionerne ved forbrænding afenergiprodukterneogenenergikomponentbaseretenergiindholdet (GJ) i energiprodukterne og elektricitet. Sagener teknisk behandlet på en række arbejdsgruppemøder underungarsk, polsk og dansk formandskab, og Rådet havde enførste orienteringsdebat om forslaget 22. juni 2012. Rådetkonkluderede, at der var enighed mellem medlemslandene,bortset fra Polen, om, at niveauet for minimumsbeskatning skalfastsættes med udgangspunkt i en energikomponent og enCO2-komponent,energibeskatning.Forslaget behandles for øjeblikket på arbejdsgruppemøderunder det cypriotiske formandskab.Sagen ventes viderebehandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2012.Afgift på finansielle transaktionerKommissionen fremsatte i september 2011 et forslag til enfinansiel transaktionsafgift i EU. På ECOFIN den 22. juni 2012blev det konstateret, at der ikke kunne opnås enstemmigtilslutning til Kommissions forslag om en FTT. Et antal landetilkendegav samtidig, at de ønskede at gå videre med etforstærket samarbejde om en transaktionsafgift.På ECOFIN den 9. oktober 2012 blev mulighederne for etforstærket samarbejde drøftet. Syv medlemslande, Tyskland,Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Estland og Slovenien, havdeinden ECOFIN 9. oktober allerede sendt en anmodning tilKommissionen.EfterfølgendeharGrækenlandsendtenanmodning til Kommissionen og yderligere tre lande, Italien,Spanien og Slovakiet, gav deres tilsagn på ECOFIN om, at deogså vil sende en anmodning til Kommissionen. Det må på denbaggrund forventes, at Kommissionen i løbet af relativ kort tidhar de nødvendige formalia til at igangsætte proceduren for etforstærket samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.Der vil i første omgang skulle være tale om et forslag fraKommissionen tilRådetomatbemyndigegruppen afinteresserede lande til at gå videre med det forstærkedesamarbejde. I den konkrete sag vil Rådets bemyndigelse skullevedtages med kvalificeret flertal. Forslag til indholdet af detkonkrete samarbejde vil blive fremlagt enten samtidig medforslaget til bemyndigelse eller blive fremlagt senere afKommissionen. Kun de lande, som ønsker at deltage i detforstærkede samarbejde, har stemmeret om forslaget tilforstærket samarbejde. Forslaget vil skulle vedtages medmensmedlemslandenebevarerfuldfleksibilitet til at bestemme strukturen i deres nationale
4
enstemmighed.Afhængigt af sagens fremskridt ventes et eventuelt forslag til enfinansiel transaktionsafgift viderebehandlet i ECOFIN i 2. halvåraf 2012.Hurtig reaktionsmekanismeKommissionen fremsatte den 31. juli 2012 forslag om en hurtigreaktionsmekanisme til bekæmpelse afmidlertidigtilladelsetilatfravigesvig.Underdetnuværende momssystem er det muligt at anmode om enmomssystemdirektivetsalmindelige regler med det formål at hindre svig. Dette erimidlertid en langsom og omstændelig proces, som kan tageknap et år. Med den foreslåede hurtige reaktionsmekanisme,(som gennem anvendelse af en komitologiprocedure kananvendes ved pludselig opstået og massiv svig, som kan givebetydelige og uoprettelige tab for statskasserne), tager det ca. 1måned at få tilladelsen, som maksimum gælder i 1 år. I løbet afdetår,somtilladelsenskalgælder,mereerdethensigten,løsningeratmedlemsstatenlangsigtede
svigproblemet på plads.Forslaget blev præsenteret under det cypriotiske formandskab,som ligeledes vil tage hul på drøftelserne. Forslaget ventesvedtaget i ECOFIN i 2. halvår 2012.Fællesmomsbestemmelserfor Kommissionen fremsatte den 10. maj 2012 forslag om ændringaf momsdirektivet for så vidt angår den momsmæssigebehandling af transaktioner, som involverer vouchere, herunderrabatkuponer. Med en voucher får man retten til at modtage eneller flere varer eller ydelser, eller, såfremt der er tale om enrabatkupon, at få en rabat eller bonus – i et eller flere lande. Derfindes på nuværende tidspunkt ingen fælles EU-regler påområdet, og medlemsstaterne har derfor i tidens løb udvikletforskellige nationale løsninger. Formålet med forslaget er atskabe klarhed over, hvordan sådanne transaktioner skalbehandles.Forslaget blev præsenteret under det cypriotiske formandskab,som ligeledes vil tage hul på drøftelserne. Forslaget er tekniskkompliceret og ventes ikke færdigbehandlet til vedtagelse iECOFIN i 2. halvår 2012.Fiscalis 2020Kommissionen fremsatte i 2011 et forslag om at fusionere ogforlænge Fiscalis-programmet og Customs-programmet undernavnet FISCUS 2020. Under det danske formandskab i 1. halvår2012 blev Rådet og Europa-Parlamentet imidlertid enige om atsplitte de to programmer igen.Kommissionen har derfor fremsat to nye forslag om henholdsvisFiscalis 2020 og Customs 2020. Programmerne finansiereruddannelse,erfaringsudvekslingoglignendeaf
vouchere
5
skattemyndighedernes embedsmænd.Fiscalis blev fremsat den 29. august 2012 og vil blive drøftetunder det cypriotiske formandskab. Forslaget skal vedtagesmed fælles beslutningstagning.Meddelelsemomssystemomfremtidens I fortsættelse af en tidligere udsendt grønbog udsendteKommissionen i december 2011 en meddelelse indeholdendeen ny momsstrategi, hvor der blev fastsat dels de vigtigstekendetegn for fremtidens momssystem i EU, dels noglekonkrete initiativer, der kan hjælpe med at skabe et mere enkelt,effektivt og robust momssystem. Meddelelsen indeholder ikkeforslag til konkrete retsakter.Meddelelsen blev præsenteret under det polske formandskab i2. halvår 2011, drøftet under det danske formandskab i 1. halvår2012 og endeligt blev der vedtaget ECOFIN rådskonklusionermed retningslinjer til Kommissionen for det fremtidige arbejde.StruktureretskattepolitikkenKonkurrenceevnepagten(Europluspagten)dialogom Det cypriotiske formandskab vil fortsætte den struktureredeunder dialogomskattepolitikindenforrammernesærligtafmedKonkurrenceevnepagten(”Europluspagten”),
henblik på at udveksle bedste praksis, undgå skadelig praksisog fremme forslag til at bekæmpe svig og skatteunddragelse.ECOFIN vedtog senest en rapport herom til Det EuropæiskeRåd i juni 2012.Under det cypriotiske formandskab fortsætter man dissedrøftelser, der som nævnt bl.a. omfatter forslag om bekæmpelseaf svig og skatteunddragelse. Set fra dansk side vil det vigtigstevære at få fremskridt vedr. rentebeskatningsdirektivet ogrentebeskatningsaftalerne med Schweiz og de andreeuropæiske 3.-lande.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
6