Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0247069Dato:13. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 109 af 5. november2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen(LA).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Thomas Larsen
Spørgsmål:Ministeren bedes oplyse provenutabet og beskæftigelseseffekten ved en ned-sættelses af selskabsskattesatsen til 10 pct. Provenutabet bedes i besvarelsen oplyst forhvert procentpoints nedsættelse fra 25 pct. til 10 pct.Svar:Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere provenuvirkninger ved ændringer iselskabsskatten. Skatteministeriet har tidligere regnet på provenuet ved en nedsættelse afselskabsskatten til forskellige niveauer, hvorfor der henvises til disse svar (jf. svar på alm.del. spm. 591 af 1. juli 2010 og svar på alm. del spm. 64 af 3. november 2010). Der er ikkepå nuværende tidspunkt grundlag for at ændre det strukturelle skøn for niveauet for sel-skabsskatten.Af tabel 1 ses de umiddelbare provenuvirkninger ved forskellige nedsættelser af selskabs-skatten. Desuden vises de skønnede tilbageløbs- og adfærdseffekter. Det skal bemærkes, atsåvel tilbageløbs- som adfærdseffekterne i høj grad afhænger af de anvendte antagelser.Tabel 1. Umiddelbare provenuvirkninger og skønnede tilbageløbs- og adfærdseffekter ved ennedsættelse af selskabsskatten (mia. kr., varig virkning)SelskabsskattesatsPct.2423222120191817161514131211-1,8-3,6-5,5-7,3-9,1-10,9-12,8-14,6-16,4-18,2-20-21,8-23,7-25,50,50,91,41,82,32,73,13,544,44,85,25,66Umiddelbart pro-venutabTilbageløbAdfærdMia. kr.0,61,01,51,82,22,42,72,93,03,13,13,13,13,00,10,20,20,30,40,40,50,50,60,60,70,80,80,9-0,6-1,7-2,6-3,7-4,6-5,7-7,0-8,2-9,4-10,7-12,0-13,4-15,0-16,5heraf arbejdsud-budI alt efter tilbage-løb og adfærd
0,9-18,010-27,36,52,9Note: Det er ved beregningerne lagt til grund, at strukturelt BNP udgør 1.800 mia. kr. og at det strukturelle selskabsskat-teprovenuved de gældende regler udgør i størrelsesordenen 45,5 mia. kr. inkl. selskabsskat fra de kulbrinteskattepligtigeselskaber. Selskabsskatten fra de kulbrinteskattepligtige skønnes at udgøre ca. 2,5 mia. kr. og fra de ikke-kulbrinteskattepligtige skønnes den at udgøre 43 mia. kr.
Side 2
Som det fremgår af tabel 1, kan en nedsættelse af selskabsskatten med 1 pct. point fra 25 til24 pct. under de angivne forudsætninger isoleret set skønnes at medføre et provenutab påca. -1,8 mia. kr. årligt før tilbageløb og eventuelle adfærdsændringer. Såfremt adfærden ik-ke ændres, skønnes ca. 0,5 mia. kr. før eller siden tilfalde det offentlige i Danmark i form afhøjere udbytteskat, indkomstskat og pensionsafkastskat. Det medfører et umiddelbart pro-venutab efter tilbageløb og før adfærd på ca. -1,3 mia. kr. ved en nedsættelse af selskabs-skatten fra 25 pct. til 24 pct.Dertil kommer, at nedsættelse af satsen indenfor virksomhedsordningen (som nedsættes pa-rallelt med selskabsskatten) vil medføre et mindre provenutab. Provenutabet skyldes et ren-tetab som følge af skatteudskydelsen i opsparingsperioden. Dette er ikke indregnet i oven-stående skøn over effekterne ved en nedsættelse af selskabsskatten, men vil øge det samle-de provenutab.Adfærdsændringer som følge af ændringer i selskabsskatten virker gennem flere kanaler.De samlede adfærdseffekter kan med nogen usikkerhed skønnes at udgøre 0,6 mia. kr. veden nedsættelse af selskabsskattesatsen fra 25 pct. til 24 pct. Heraf skønnes arbejdsudbudsef-fekten at udgøre ca. 0,1 mia. kr.Den samlede provenuvirkning inkl. de skønnede tilbageløbs- og adfærdseffekter kan ved ennedsættelse af selskabsskatten med 1 pct. point med nogen usikkerhed skønnes at udgøreca. -0,6 mia. kr.Beregningerne er komplicerede og usikre. Særligt ved store satsændringer kan det væresvært at vurdere såvel omfanget samt det tidsmæssige perspektiv af en ændring i selskabs-skatten. Dertil kommer, at det tidsmæssige perspektiv ikke kun afhænger af ændringer i dendanske selskabsbeskatning, men også i høj grad af selskabsbeskatningen i andre lande.
Side 3