Skatteudvalget 2012-13
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 13-0058259Dato: 05.03.2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 106 af 5. november2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen(LA).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes oplyse provenutabet ved en afskaffelse af registreringsafgiften.Svar:Provenuet fra registreringsafgiften varierer en del fra år til år, blandt andet med konjunk-turudviklingen, idet bilsalget er konjunkturafhængigt. Nedenfor er vist provenuet fra regi-streringsafgiften i den 10-årige periode 2004-2013, jf. tabel 1.For 2012 er vist det stort setendelige regnskabstal, mens tallet for 2013 er budgetteringen på FL2013. I den viste periodevarierer provenuet fra mellem 24,3 mia. kr. i 2007 til 12,0 mia. kr. i 2009.Ved årsskiftet 2008/2009 blev det muligt også for indenlandske leasingselskaber at betale for-holdsmæssig registreringsafgift. Med betaling af forholdsmæssig registreringsafgift betales af-gift i forhold til leasingperiodens længde, og hermed udskydes en del af betalingen af registre-ringsafgift til senere år. Det kan i kombination med et stigende antal leasingbiler forklare en delaf faldet i provenuet de senere år. Der er tale om et midlertidigt mindreprovenu, som vil kommeind igen de kommende år.
Provenuet de senere år er herudover også påvirket af, at der i 2007 blev indført fradrag og tillægtil registreringsafgiften afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Tillæg og fradrag blev indførtmed henblik på at reducere bilernes udledning af CO2, og nye bilers brændstoføkonomi er lø-bende forbedret siden da. Samtidig er andelen af nyregistreringer af små, relativt billige biler ste-get, hvor registreringsafgiften før fradrag også er forholdsvis lav. Afgiften pr. bil ligger såledespå et relativt lavt niveau.Hertil kommer en stigende udbredelse af demo- og leasingbiler de senere år, hvor mindste-beskatningsprisen ligger til grund for opgørelsen af registreringsafgiften. I maj 2012 blev dervedtaget en regelændring for leasing- og demobiler, således at den almindelige pris vedsalg til bruger her i landet skal danne grundlag for opgørelsen af registreringsafgiften, hvil-ket skønnes at bidrage til et højere provenu fra 2012.Tabel 1. Provenu fra registreringsafgiften, 2004-2013 (mio. kr.)200416.799200521.109200623.732200724.321200820.031200912.001201013.391201113.7602012*13.1252013**15.270
Anm: Provenuet er opgjort inkl. afskrivninger.* Tal for 2012 er stort set endelige regnskabstal.** Tal for 2013 er budgettering på FL2013.
På baggrund af ovenstående skønnes det, at en afskaffelse af registreringsafgiften vil give etumiddelbart mindreprovenu på i størrelsesordnen 15-20 mia. kr. årligt.
En afskaffelse af registreringsafgiften må forventes at øge statens indtægter fra andre skat-ter og afgifter (tilbageløb) som følge af øget forbrug mv. En afskaffelse må blandt andetforventes at have afledte provenumæssige effekter på bil- og brændstofafgifterne, idet denmå forventes at påvirke bilsalget og bilparken. Endvidere må en afskaffelse forventes atøge arbejdsudbuddet.
Side 2
Samlet vil de afledte provenumæssige effekter reducere provenutabet ved en afskaffelse afregistreringsafgiften. Det er imidlertid særdeles vanskeligt at skønne over adfærdseffekter-ne og hermed de afledte provenumæssige konsekvenser, idet der er tale om en markant æn-dring af registreringsafgiften. Der kan således ikke anvendes de samme forudsætninger omadfærdsændringer, eksempelvis priselasticiteter, som ved mindre gennemgribende ændrin-ger af registreringsafgiften, som Skatteministeriet sædvanligvis anvender.
Side 3