Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1278302_0001.png
1278302_0002.png
1278302_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. september 2013FærdselskontoretChristina Thode Hansen2013-0030-1565841593
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 988 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. juli 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 988 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at politietopprioriterer indsatsen over for udenlandske lastbilchauffører,som ikke overholder køre- og hviletidsreglerne, og herundersikre, at politiet tager det alvorligt, når borgere eksempelvisanmelder udenlandske chauffører, der tilbringer hele deresweekend i lastbilen og således ikke holder de 45 timers ugent-ligt uafbrudt hvil, som reglerne kræver? Der henvises til et ind-slag om problemet på TV2 Nord den 8. juli 2013 kl. 19.30.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan oplyse, at det i spørgsmålet refererede indslagomhandler udenlandske chaufførers afholdelse af ugentlig hvile-tid i deres køretøj i strid med køre- og hviletidsreglerne. Detfremgår af indslaget, at udenlandske lastbiler placeres på nordjy-ske rastepladser, hvorefter hviletiden afholdes i køretøjet. I ind-slaget oplyser en tidligere chauffør, at han har anmeldt en sådansag til Nordjyllands Politi, som imidlertid ikke har foretaget signoget i anledning af anmeldelsen.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelsefra Nordjyllands Politi, som bl.a. har oplyst, at politikredsen ivæsentligt omfang udmønter indsatsen på køre- og hviletidsom-rådet som helhedskontroller baseret på analyser, efterretningerog planlægning med henblik på at prioritere og kvalitetssikredenne.Indsatsen på køre- og hviletidsområdet sker primært ved kontrolaf diagramark/førerkort gennem opmåling af køretid, pauser oghviletid inden for hvert kørselsforløb. I forbindelse med indsat-sen på området har politikredsen fokus på overholdelse af denugentlige hviletid.Nordjyllands Politi kan beklageligvis ikke umiddelbart identifi-cere en henvendelse fra den pågældende tidligere chauffør, der iindslaget oplyser at have kontaktet politikredsen søndag den 7.juli 2013 vedrørende ulovlige overnatninger på en rasteplads.Henvendelsen er således ikke registreret på politikredsens døgn-rapport, ligesom der er ikke udfærdiget en egentlig anmeldelses-rapport. Nordjyllands Politi oplyser dog, at en sådan henvendel-se typisk vil blive håndteret af vagtcentralen, som løbende måforetage prioritering af opgaverne, hvorfor det ikke kan udeluk-2
kes, at den pågældende har haft rettet henvendelse til politikred-se, uden at dette er blevet registreret på døgnrapporten.Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at politiets kontrol af tungekøretøjer, herunder kontrol med overholdelse af reglerne om kø-re- og hviletid, er en højt prioriteret opgave.Køre- og hviletidsforordningen indeholder ikke regler om, hvoreller hvordan en regulær ugentlig hviletid kan afholdes. Det ene-ste krav til afholdelsen af hviletiden er – udover at føreren fritskal kunne disponere over sin tid – at føreren ikke tilbringer hvi-letiden i køretøjet. Således vil det f.eks. ikke være i strid medforordningen, hvis føreren ved afholdelse af et regulært ugentlighvil vælger at sove i telt ved siden af køretøjet.Reglen om, at et regulært ugentlig hvil ikke må afholdes i køre-tøjet, må efter Rigspolitiets opfattelse først og fremmest antagesat være udtryk for en social foranstaltning i forhold til chauffø-ren. Derimod har bestemmelsen ikke efter Rigspolitiets opfattel-se væsentlig betydning i forhold til færdselssikkerheden, ogmanglende overholdelse af reglen må betragtes som en mereformel overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.Politiets kontrol med køre- og hviletidsbestemmelserne retter sigførst og fremmest mod de overtrædelsestyper, som har færdsels-sikkerhedsmæssig størst betydning – dvs. overtrædelse af reglersom skal sikre, at føreren ikke kører længere tid uden pauser oghvil, end hvad der er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, ogmod de overtrædelsestyper, som vedrører anvendelsen af kon-trolapparat, idet disse skal sikre, at politiet har mulighed for atkontrollere køretid og hviletid.Det må i øvrigt antages at være forbundet med betydelige res-sourcer at bevise en overtrædelse af den omhandlede karakter,idet dette som udgangspunkt vil kræve længere tids observationmod køretøjet.”
3