Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1282569_0001.png
1282569_0002.png
1282569_0003.png
1282569_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:23. september 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Anne Marie WegersleffHansenSagsnr.: 2013-0030-1559Dok.:839228
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 970 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 970 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvorfor den dømte i sag 58/2012fra Højesteret ikke er blevet udvist af Danmark?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan om den konkrete sag oplyse, at den pågæl-dende irakiske statsborger indrejste i Danmark den 5. januar2002 uden gyldig rejselegitimation og ansøgte om asyl.Den 29. november 2004 stadfæstede Flygtningenævnet Ud-lændingestyrelsens afgørelse af 22. november 2002 om afslagpå ansøgningen om asyl. Flygtningenævnet fastsatte udrejsefri-sten til straks efter forkyndelse af afgørelsen og bestemte sam-tidig, at udlændingen kunne udsendes tvangsmæssigt til Irak,såfremt han ikke udrejste frivilligt.I forbindelse med forkyndelsen af Flygtningenævnets afgørelseden 17. december 2004 oplyste udlændingen, at han ikke villemedvirke til en udrejse. Dette gentog han ved senere udrejse-kontroller den 7. marts 2005, den 19. april 2005 og den 1. juni2005.Den 2. juni 2005 genoptog Flygtningenævnet asylsagen og ud-satte i den forbindelse udrejsefristen. Den 27. december 2005blev udlændingen på ny meddelt afslag på asyl efter udlændin-gelovens § 7, og udlændingen blev på ny pålagt at udrejsestraks.I forbindelse med udrejsekontroller foretaget af politiet den 4.september 2006 og den 27. marts 2007 oplyste udlændingen, athan fortsat ikke ønskede at medvirke til en udrejse.Udlændingen har igennem flere perioder i årene 2005-2008været forsvundet fra sine indkvarteringssteder og har derforværet skønnet udrejst af politiet og registreret i Kriminalregi-steret som værende forsvundet. Udlændingen har samtidig væ-ret sat på spærrekort. Senest den 13. maj 2008 blev han – undersin irakiske identitet – registreret som værende forsvundet ogskønnet udrejst.Den 13. juli 2011 blev udlændingen ved Retten i Århus idømtfængsel i 50 dage for dokumentfalsk og ulovligt ophold og ud-vist med indrejseforbud i 6 år. Udlændingen blev dømt for athave benyttet et falsk bulgarsk ID-kort og på denne baggrund2
den 15. november 2010 uberettiget at have fået udstedt regi-streringsbevis efter EU-opholdsbekendtgørelsen.Efter at udlændingen var blevet udvist i forbindelse med byret-tens dom af 13. juli 2011, og efter at Rigspolitiet således varblevet gjort bekendt med udlændingens fortsatte tilstedeværel-se i Danmark, genoptog Rigspolitiet udsendelsesbestræbelser-ne, og Rigspolitiet forelagde således udlændingens sag for deirakiske myndigheder med henblik på tilbagetagelse. Den 12.august 2011 accepterede de irakiske myndigheder, at udlæn-dingen kunne rejse tilbage til Irak. Den 9. september 2011 blevder på denne baggrund udfærdiget et laissez-passer til udlæn-dingen med henblik på udsendelse til Irak, som var planlagt tilden 20. september 2011. Da byrettens dom i den mellemlig-gende periode var anket til Vestre Landsret, blev udsendelsenimidlertid ikke effektueret.Den 25. oktober 2011 stadfæstede Vestre Landsret byrettensdom af 13. juli 2011, dog blev udvisningen gjort betinget meden prøvetid på 2 år.Den 6. februar 2012 meddelte Procesbevillingsnævnet Rigsad-vokaten tilladelse til at anke landsrettens dom til Højesteret forså vidt angår spørgsmålet om udvisning.Den 25. juni 2012 traf Statsforvaltningen Midtjylland afgørelseom,atudlændingensopholdsretefterEU-opholdsbekendtgørelsen var ophørt.Den 24. august 2012 stadfæstede Højesteret byrettens dom af13. juli 2011. Udlændingen blev således udvist af landet medindrejseforbud i 6 år. Højesteret fandt således, at udvisningkunne ske, og at udvisningen ikke var i strid med den europæi-ske menneskerettighedskonventions artikel 8 eller reglerne iopholdsdirektivet.Først herefter var udlændingen reelt atter i udsendelsespositi-on.Rigspolitiet kan om den manglende gennemførelse af udsen-delsen i perioden frem til maj 2009 oplyse, at det først i for-bindelse med ikrafttrædelsen af tilbagetagelsesaftalen af 13.maj 2009 mellem Danmark og Irak blev muligt at foretagetvangsmæssige udsendelser til Irak. Det var således frem tilmaj 2009 kun muligt at udsende irakiske statsborgere, der øn-skede at udrejse frivilligt. Som det fremgår af ovenstående, harudlændingen ikke ønsket at udrejse frivilligt.I perioden fra maj 2008 til medio 2011 var Rigspolitiet ikkebekendt med udlændingens tilstedeværelse i Danmark, hvorfor3
en effektuering af udsendelsen i denne periode ikke blev gen-nemført.Efter at udlændingen reelt atter var kommet i udsendelsesposi-tion (medio 2012) havde Rigspolitiet imidlertid på ny ikke mu-lighed for at foretage tvangsmæssige udsendelser til Irak.De danske myndigheder arbejder i øjeblikket på igen at skabeforudsætningerne for gennemførelse af tvangsmæssige udsen-delser til Irak. Dette sker via diplomatiske bestræbelser i etbredt internationalt samarbejde med henblik på at få de iraki-ske myndigheder til at overholde deres folkeretlige forpligtelsetil at tilbagetage egne statsborgere.”
4