Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1278882_0001.png
1278882_0002.png
1278882_0003.png
1278882_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
10. september 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0030-1550Dok.:836344
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 965 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juli 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 965 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren på baggrund af artiklen "Key US-EU tradepact under threat after more NSA spying allegations" bragt afThe Guardian den 30. juni, hvoraf det fremgår, at Danmark haren formel aftale med USA om at levere adgang til data, rede-gøre for, om en sådan aftale eksisterer i forhold til data sommyndigheder på ministerens ressortområde har opsnappet ellerbesiddet, samt om den indebærer, at Danmark skal stille "kon-tinuerligt, og uden anmodning herom, al eller dele af den råtrafik af tekniske og efterretningsmæssige oplysninger, somPET har opsnappet eller besiddet, til rådighed for aftaleparter-ne? Vil ministeren desuden redegøre for, efter hvilke reglerPET udveksler oplysninger med amerikanske myndigheder?Ministeren bedes så vidt muligt oversende eventuelle mellem-statslige aftaler herom. Der henvises til artiklerne:http://www.information.dk/465492 og http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/30/nsa-spying-europe-claims-us-eu-trade.”

Svar:

Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse gives konkreteoplysninger om, hvordan og på hvilket grundlag danske efterretningstjene-ster samarbejder med udenlandske efterretningstjenester.Justitsministeriet kan dog mere generelt oplyse, at Politiets Efterretnings-tjeneste har et omfattende og nødvendigt samarbejde med udenlandskemyndigheder som led i forebyggelsen af terrorisme mv. Der kan bl.a. hen-vises til, at samarbejdet med den amerikanske tjeneste Federal Bureau ofInvestigation (FBI) førte til anholdelse af to mænd i Chicago, som i 2013blev idømt lange fængselsstraffe for bl.a. at forberede omfattende terror-angreb mod mål i Danmark. Der kan endvidere henvises til, at samarbejdetmed det svenske Säkerhetspolisen (SÄPO) førte til anholdelse af tremænd, som i 2010 blev idømt 12 års fængsel for at planlægge et terroran-greb mod Jyllands-Posten.Samarbejdet med udenlandske myndigheder foregår dels generelt for atfølge trusselsbilledet, dels operativt i forbindelse med efterforskningen afkonkrete sager. Som led i efterretningstjenestens generelle samarbejdemed udenlandske myndigheder udveksles der blandt andet strategiske op-lysninger samt oplysninger om efterforskningsmetoder, fokusområder mv.,mens der som led i det operative samarbejde efter omstændighederne kanudveksles personoplysninger.
2
Samarbejdet mellem Politiets Efterretningstjeneste og udenlandske samar-bejdspartnere foregår i overensstemmelse med dansk ret, hvilket for så vidtangår videregivelse af følsomme personoplysninger vil sige i overens-stemmelse med reglerne om tavshedspligt i straffeloven og forvaltningslo-ven. Med henblik på at sikre, at videregivelse af følsomme personoplys-ninger sker i overensstemmelse med dansk ret, har Politiets Efterretnings-tjeneste fastsat interne retningslinjer for godkendelse af videregivelsen.Som led heri bliver det i hvert enkelt tilfælde af videregivelse gjort klart, atoplysningerne kun må anvendes til efterretningsmæssig brug, og at oplys-ningerne ikke uden samtykke fra Politiets Efterretningstjeneste må videre-gives til andre myndigheder. Hvis der er grundlag for at antage, at føl-somme personoplysninger skal danne grundlag for anvendelse af tortur el-ler anden nedværdigende menneskelig behandling, vil efterretningstjene-sten ikke videregive oplysningerne til en udenlandsk samarbejdspartner.For en nærmere beskrivelse af reglerne for Politiets Efterretningstjenestesvideregivelse af oplysninger til udenlandske myndigheder kan der i øvrigthenvises til betænkning nr. 1529/2012 om PET og FE, kapitel 5, afsnit2.2.3.4., side 169f.Det skal endvidere bemærkes, at der med lov nr. 604 af 12. juni 2013 omPolitiets Efterretningstjeneste (PET), som træder i kraft den 1. januar 2014,indføres nye regler for efterretningstjenesten om bl.a. videregivelse af op-lysninger om fysiske og juridiske personer til udenlandske myndigheder.Det følger af lovens § 10, stk. 4, at videregivelse af oplysninger til uden-landske myndigheder kun kan ske, hvis videregivelsen efter en konkretvurdering må anses for forsvarlig, jf. nærmere herom Justitsministerietssvar af 6. maj 2013 på spørgsmål nr. 15 vedrørende lovforslag nr. L 161.Med loven etableres samtidig et nyt uafhængigt tilsyn, som vil kunne førekontrol med, om Politiets Efterretningstjeneste overholder betingelsernefor videregivelse af oplysninger, herunder videregivelse til en udenlandskmyndighed.Justitsministeriet finder i øvrigt anledning til at bemærke, at Politiets Efter-retningstjeneste – med enkelte undtagelser – er omfattet af de almindeligeregler i retsplejeloven om efterforskning og straffeprocessuelle indgreb(indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, dataaflæsning, ran-sagning, beslaglæggelse mv.). Som for det øvrige politi skal betingelsernei retsplejeloven, herunder kravet om retskendelse, være opfyldt for, at ef-3
terretningstjenesten kan foretage sådanne indgreb, ligesom domstolene iøvrigt afgør tvistigheder om lovligheden af tjenestens efterforsknings-skridt. De omtalte undtagelser vedrører reglerne om anvendelse af agenterog ordningen med domstolskontrol i forbindelse med undladelse af tilin-tetgørelse af materiale tilvejebragt ved indgreb i meddelelseshemmelighe-den, i tilfælde hvor der ikke rejses sigtelse mod nogen.
4