Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. oktober 2013FærdselskontoretAsger Weber2013-0030-1542830138
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 955 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Ane Halsboe-Jørgensen (S).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 955 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes fremsende en oversigt over den samledeindtægt til staten fra bødebetalinger i forbindelse med cabota-gesager i Danmark fra 2010 til i dag. Oversigten ønskes op-gjort per år fra 2010 og frem til seneste tilgængelige data. Ind-tægterne ønskes sammenholdt med det offentliges udgifter tilpolitiets indsats over for ulovlig cabotagekørsel.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet, som indledningsvist har op-lyst, at det er aftalt, at Rigspolitiet forestår det samlede bidrag. Rigspolitiethar herefter udtalt følgende:”Med hensyn til udmøntningen af den forstærkede indsats påcabotageområdet som led i finanslovsaftalerne for 2012 og for2013 kan der indledningsvist henvises til Justitsministeriets be-svarelse af spørgsmål nr. 684 (Alm. del) fra FolketingetsTransportudvalg, Folketingsåret 2011-12, samt Justitsministe-riets besvarelser af spørgsmål nr. 131 og nr. 534 (Alm. del) fraFolketingets Retsudvalg, Folketingsåret 2012-13. Der henvisesendvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 645 (Alm. del) fraFolketingets Transportudvalg, Folketingsåret 2012-13.Som led i aftalen om finansloven for 2012 blev der afsat 10mio. kr. årligt i 2012 og 2013 til en øget politimæssig indsatsmod ulovlig cabotagekørsel. I forbindelse med finanslovsfor-handlingerne for 2013 blev det besluttet at tilføre politiet oganklagemyndigheden yderligere 7,5 mio. kr. for at styrke ind-satsen på området. De særlige bevillinger til den styrkede ind-sats udløber med udgangen af 2013.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 684, blev denforstærkede indsats mod ulovlig cabotagekørsel forankret iRigspolitiet, og indsatsen tager udgangspunkt i RigspolitietsFærdselssektions målrettede kontrol på tungvognsområdet.Færdselssektionen blev i 2012 udvidet med yderligere medar-bejdere, og Færdselssektionen er igen i 2013 udvidet med fleremedarbejdere med henblik på at kunne leve op til det øgedekrav til antallet af standsede og kontrollerede køretøjer i 2013.Fremover vil det i praksis være de tre nyetablerede, regionaleog specialiserede tungvognscentre, der i givet fald vil skullevidereføre den forstærkede kontrolindsats.Bevillingen til den forstærkede indsats bevirkede, at politiet i2012 kunne standse 2.458 køretøjer. I 2013 er måltallet 4.500standsede køretøjer på landsbasis. Med udgangen af september2
måned er der standset i alt 3.973 køretøjer, og det forventes, atmåltallet vil blive opfyldt. På trods af at der allerede på nuvæ-rende tidspunkt er kontrolleret betydeligt flere køretøjer i 2013end i 2012, er der konstateret færre overtrædelser af reglerne.Det er Rigspolitiets vurdering, at det forstærkede kontroltryk eren medvirkende årsag til denne positive udvikling.I skemaet nedenfor findes en oversigt over bødeprovenuet,som det kan opgøres på baggrund af et udtræk fra politiets sy-stemer pr. 10. oktober 2013*:2010**
2011
2012
Pr. 10.
oktober
2013
1.459.360, 591.694,2
87
3
Afkrævede186.883, 438.049,
bødeindtæg-38
95
terIndbetalte166.883, 336.049, 1.260.110, 526.694,2
bøder38
95
87
3
Tilgodeha-20.000
20.000
169.250
65.000
vende bøderOverdraget til16.000
30.000
SKAT tilinddrivelse* opgørelsen kan ændre sig som følge af fejlopdateringer o.lign.,ligesom opgørelsen ikke indeholder oplysninger om bødepro-venu i verserende sager om overtrædelse af cabotagereglerne.** tallene for 2010 er for perioden fra og med juli 2010.Afslutningsvis bemærkes, at det er Rigspolitiets forventning, atsamlingen af kontrolopgaverne i de tre tungvognscentre yder-ligere vil forbedre mulighederne for en effektiv håndhævelse afdet komplekse regelsæt på området.”
3