Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1200187_0001.png
1200187_0002.png
1200187_0003.png
1200187_0004.png
1200187_0005.png
1200187_0006.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2012PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0030-1068570825
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 92 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 92 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke tungtvejende argumen-ter, der er gjort gældende for beslutningen om at nedlægge DetNationale IT-Efterforskningscenters afdeling i Randers?”

Svar:

Folketingets Retsudvalg har stillet en række spørgsmål om nedlæggelsenaf Det Nationale IT- Efterforskningscenters afdeling i Randers.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålene indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der i relation til spørgsmål nr. 79, 91, 92, 95-97,99-105 og 108-113 har oplyst følgende:”Rigspolitiet iværksatte i januar 2012 et omfattende analy-searbejde vedrørende a) monitering og analyse, b) krimi-nalteknik, c) tjenestehunde og d) færdsel (Politianalyserne).Analysearbejdet blev iværksat med henblik på at optimere depolitimæssige kerneopgaver og tilrettelægge arbejdsprocesser,således at disse opgaver kan løses så hurtigt og effektivt sommuligt, samtidig med at kvaliteten fastholdes eller forbedres,og således at politiet til stadighed kan honorere de skiftendeudfordringer, der udspringer af et stadigt mere komplekst ogudfordrende kriminalitetsbillede.Analyserne af de fire områder er nu afsluttet, og der er frem-kommet en række anbefalinger og forslag til ændringer af denmåde, hvorpå politiopgaverne løses i dag. På baggrund af ana-lysearbejdet og drøftelser i politiets ledelsesfora og med defaglige organisationer traf Rigspolitiets direktion i begyndelsenaf oktober 2012 beslutning om blandt andet anbefalingernevedrørende kriminalteknik. Politianalyserne har samlet blandtandet bidraget til, at politiet nu kan foretage de meget store in-vesteringer, der er nødvendige for at sikre, at dansk politi ogsåfremover kan løse de kriminaltekniske opgaver i overens-stemmelse med internationale standarder på området, med mo-derne udstyr og i nye og tidssvarende rammer.Det kriminaltekniske arbejde i Rigspolitiet er forankret i Nati-onalt Kriminalteknisk Center (NKC). Dette center er allerede idag opdelt i henholdsvis Kriminalteknisk Sektion og IT-Efterforskningssektionen(tidligereNITEC).IT-Efterforskningssektionen er i dag geografisk opdelt på to loka-tioner i henholdsvis hovedstadsområdet og Randers, mens detkriminaltekniske arbejde i dag er opdelt på tre lokationer ihenholdsvis hovedstadsområdet, Fredericia og Aarhus.2
Da analysearbejdet blandt andet beskriver politiets operativekapaciteter og arbejdsmetoder, er det materiale, der ligger tilgrund for beslutningerne klassificeret til tjenestebrug. Materia-le såsom mødereferater, rapporter mv. vedrørende analysernekan derfor ikke i sin helhed offentliggøres.Analysearbejdet vedrørende kriminalteknik har først og frem-mest været et kvalitets- og optimeringsprojekt, som har haft tilformål at afdække og beskrive den fremtidige opgaveløsning.Der blev således sat fokus på, hvordan den faglige specialise-ring sikres, hvordan arbejdet skal organiseres, hvem der skallevere hvilke ydelser, hvordan efterspørgslen skal styres, oghvordan politiet fortsat kan understøtte det kriminaltekniskeområde teknologisk og fagligt.Overvejelserne er blandt andet nødvendiggjort af en virkelig-hed, hvor udstyr og teknisk understøttelse på det kriminaltek-niske område bliver mere specialiseret og udgiftskrævende,samtidig med at tekniske undersøgelser og beviser spiller enstadigt voksende rolle som bevismateriale i straffesager. Ud-viklingen på DNA-området og den voksende kriminalitet påinternettet er begge eksempler på forhold, som driver denneudvikling.Til analysearbejdet har der været knyttet en ressourcegruppe.Ressourcegruppen blev sammensat med henblik på at sikre enbred faglig viden inden for det kriminaltekniske område. I res-sourcegruppen har deltaget fagfolk fra henholdsvis Midt- ogVestjyllands Politi, Østjyllands Politi, Sydøstjyllands Politi,Syd- og Sønderjyllands Politi, Nordsjællands Politi, Køben-havns Vestegns Politi, Københavns Politi samt Rigspolitiet.Chefpolitiinspektørerne i politikredsene har undervejs i proces-sen haft mulighed for at indgå i en dialog om forslag og vurde-ringer fra projektet, ligesom projektets vurderinger har væretgenstand for drøftelser på styregruppemøder. Endelig har IT-Efterforskningssektionens enhed i Randers i forlængelse afanalyserapporten udarbejdet et høringssvar, som har været ind-draget i overvejelserne vedrørende den fremtidige tilrettelæg-gelse af arbejdet, og Rigspolitiets ledelse har afholdt flere per-sonalemøder i både Aarhus og Randers om analysearbejdet.Resultaterne af analysearbejdet udmøntede sig i maj 2012 i enanalyserapport, som beskriver området, og efterfølgende i etkatalog med løsningsforslag, som forelå i august 2012.I forbindelse med analyserne er der blandt andet truffet beslut-ning om at samle hovedparten af laboratorieopgaver i et nyt ogtidssvarende Nationalt Kriminalteknisk Center i hovedstads-3
området, som kan betjene alle landets politikredse og opfyldefremtidige krav til international akkreditering mv.Dette vil kræve meget betydelige investeringer, som skal af-holdes inden for politiets eksisterende bevillingsmæssige ram-mer. Med henblik på også fremover at kunne sikre den nød-vendige ekspertise og ensartethed i behandlingen af indsendtespor fra politikredsene samles opgaven således her, medmindresporene knytter sig til indsamlede spor, der behandles af Nati-onalt Kriminalteknisk Centers lokale gerningsstedsgrupper.Endvidere er der truffet beslutning om at nedlægge IT-Ef-terforskningssektionens enhed i Randers og samle ekspertisenét sted i det nye Nationalt Kriminalteknisk Center i hoved-stadsområdet.For så vidt angår nedlæggelsen af IT-Efterforskningssekti-onens enhed i Jylland er der navnlig lagt vægt på, at IT-Efter-forskningssektionen er en højt specialiseret enhed med en vari-eret opgaveportefølje, der blandt andet medfører, at der er spe-cielle funktioner, der i dag alene varetages af en enkelt medar-bejder, hvilket gør organisationen sårbar og unødigt ufleksibel.Der er samtidig lagt vægt på, at IT-Efterforskningssektionen iRanders ikke har udrykningsopgaver, og at behovet for en ef-fektiv og tilstrækkelig servicering af politikredsene på Fyn og iJylland således ikke forudsætter en regionalt baseret IT-Efterforskningssektion.Der er endvidere lagt vægt på behovet for at sikre en høj, ens-artet kvalitet i sagsbehandlingen samt at skabe et attraktivt fag-ligt miljø for IT-efterforskerne med øgede muligheder for vi-densdeling og sparring blandt medarbejderne på et af danskpolitis mest specialiserede efterforskningsområder. Opgave-mængden på området er støt voksende, og der må forudses enyderligere specialisering og internationalisering i takt med denteknologiske udvikling, som også internationalt har givet an-ledning til blandt andet oprettelse af et nyt Cybercrime Center iEuropol.Den nye organisering af Nationalt Kriminalteknisk Center vilgenerelt indebære en yderligere bevægelse væk fra det, somkan kaldes en lokalt forankret generalistmodel, til fordel for enspecialistmodel, hvor medarbejderne skal være højt specialise-rede eksperter inden for henholdsvis gerningsstedsundersøgel-ser, laboratoriebehandling og IT-tekniske undersøgelser. Etstrategiskift, som bl.a. drives af den teknologiske og økonomi-ske udvikling og de nationale og internationale krav, der er be-skrevet ovenfor.Det kriminaltekniske arbejde i Jylland vil således fremover for-trinsvis være koncentreret og specialiseret om gerningssteds-4
undersøgelserne. Disse forhold har ændret vilkårene for debygningsmæssige behov i Jylland, idet der bliver behov forfærre laboratoriefaciliteter og færre medarbejdere.De nuværende kriminaltekniske enheder i Jylland samlesblandt andet i konsekvens heraf i én enhed (KriminaltekniskSektion Vest) i Fredericia, men således at arbejdet foreløbigudgår fra to tjenestesteder i de eksisterende lokaliteter i hen-holdsvis Fredericia og Aarhus. Når et nyt Nationalt Kriminal-teknisk Center kan indvies i hovedstadsområdet, og den frem-tidige opdeling af laboratoriearbejdet er fuldt ud gennemført,samles de jyske enheder fysisk i Fredericia.Samling af de kriminaltekniske enheder og IT-efterforsk-ningen i Jylland har i forskellige modeller været overvejet si-den 2004. I en rapport fra PricewaterhouseCoopers fra 2005blev det således også konkluderet, at it-efterforskningen iDanmark bør organiseres i én enhed, idet der derved kunneopnås de bedste muligheder for opbygning og vedligeholdelseaf kompetencer. Endvidere blev det under de daværende forud-sætninger konkluderet, at der burde etableres to regionale en-heder til varetagelse af de konkrete it-efterforskningsmæssigeopgaver.I overvejelserne er der indgået en række faglige og ledelses-mæssige hensyn, ligesom der er foretaget økonomiske be-regninger, herunder beregninger af årsværkforbrug, sammen-lægningsgevinster, driftsudgifter, herunder huslejeudgifter,samt engangsudgifter forbundet med de respektive løsnings-modeller. Rekrutteringsmuligheder, styrkelse af fagligt miljøpå den ene side samt tab af kompetencer i omstillingsprocessenpå den anden side, sagsbehandlingstider, køreafstande samtomfanget af opgaver, der skal løses i Vestdanmark, er ogsåindgået i overvejelserne.Det bemærkes, at det ikke er muligt at foretage en umiddelbarsammenligningafhuslejeniveauetmellemIT-Efterforskningssektionen i Randers og i hovedstadsområdet,blandt andet fordi IT-Efterforsknings-sektionen i ho-vedstadsområdet i dag er placeret i samme bygning som langtden overvejende del af Rigspolitiets operative centre.I forbindelse med samlingen og placeringen af KriminaltekniskSektion Vest i Jylland har tre placeringer været overvejet:Randers, Aarhus og Fredericia.Baseret på en række beregninger af de tre placeringsmulighe-der har analysen anbefalet en placering i Fredericia, hvor derfindes nyere faciliteter, som er umiddelbart anvendelige, mensder i både Randers og Aarhus vil skulle igangsættes byggear-bejder, der samlet set vil medføre omkostninger på et tocifret5
millionbeløb, som skal tages fra politiets drift. Beslutningenom en mindre udvidelse i Fredericia vil derimod kunne gen-nemføres for et væsentlig mindre beløb, da den eksisterendebygningsmasse vil kunne anvendes med mindre tilpasninger.Til sikring af en fortsat effektiv sagsbehandling i over-gangsperioden og den efterfølgende servicering af politikredsepå Fyn og i Jylland iværksættes en række tiltag, der sikrer, atdisse også fremadrettet kan imødekommes i såvel hastesagersom i øvrig sagsbehandling.På IT-efterforskningsområdet bemærkes, at det allerede i dager IT-efterforskerne i hovedstadsområdet, der blandt andet bi-står politikredsene i hele landet med ransagninger i større IT-sager, hvor arbejdet er så specialiseret, at den fornødne kompe-tence og høje faglige kvalitet forudsætter, at kun et fåtal med-arbejdere kontinuerligt uddannes inden for og arbejder medområdet. Det er også kun i hovedstadsområdet, at der foretagesdatasikring. Begge dele beror på ledelsesmæssige beslutningeri Nationalt Kriminalteknisk Center og ses ikke at have givetanledning til problemer i opgaveløsningen, herunder i forholdtil sagsbehandlingstid.Der gennemføres naturligvis samtaler med de medarbejdere,der er berørt af omorganiseringen, med henblik på en individu-el afklaring af de pågældendes situation og undersøgelse afmulighederne for bedst muligt at udnytte de pågældendes sær-lige kompetencer i den nye organisering.De driftsmæssige ulemper og udfordringer, der i overgangsfa-sen vil være forbundet med omstruktureringen af organisatio-nen, vil ligeledes blive søgt nedbragt mest muligt.”
6