Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1267246_0001.png
1267246_0002.png
1267246_0003.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 1. juli 2013
E-mail [email protected]
CHVI/ J.nr. 2013-4066
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 4. juni 2013 føl-ger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr.888. Spørgsmålet er stillet af Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 888:”Vil ministeren redegøre nærmere for, hvordan ministeren i praksis vil sikre,at kommunerne igangsætter de kriminalpræventive indsatser som de erpålagt, bl.a. de indsatser som ministeren redegjorde for ved åbent samråd iRetsudvalget den 30. maj 2013 og de som nævnes i justitsministerens be-svarelse af REU alm. del spørgsmål nr. 323? Hvordan vil ministeren desu-den konkret sikre, at en kommune til stadighed igangsætter de foranstaltnin-ger, der bedst bidrager til at unge under 15 år, som har begået kriminalitet,ikke fortsætter ud i ny kriminalitet, frem for at kommunen vælger de foran-staltninger, som belaster kommunens økonomi mindst og som vælges underden forudsætning, at de ifølge kommunen kan siges at leve op til de forplig-telser, som kommunen er pålagt i forhold til indsatsen over for de pågælden-de unge kriminelle, som risikerer at begå ny kriminalitet, hvis der ikke sættesind fra myndighedernes side?”
Svar:Indledningsvist skal det bemærkes, at vi i Danmark har valgt at indrette detsociale område sådan, at kommunerne i vid udstrækning har ansvaret for ogpligten til at udfylde de rammer for indsatsen, som Folketinget og regeringenudstikker. Kommunerne skal i den forbindelse inddrage både faglige ogøkonomiske hensyn, og kommunerne må aldrig vælge en given indsats ale-ne ud fra økonomiske overvejelser.
2
De kommunale myndigheder har således et stort ansvar i forhold til at gribetidligt og målrettet ind over for udsatte børn og unge, der er i risiko for atblive kriminelle. Det er vigtigt, at der gribes tidligt og målrettet ind, når deførste tegn på bekymrende adfærd viser sig hos et barn eller en ung. Det er iden forbindelse afgørende, at kommunerne anvender effektive metoder ogredskaber, således at barnet eller den unge ikke fortsætter med at begåkriminalitet.Regeringen er meget optaget af at sikre, at kommunerne har de fornødneredskaber til at løfte denne store opgave. Derfor er der iværksat en rækketiltag, som skal være med til at sikre kommunernes indsats over for ungekriminelle.Der er således afsat midler til udbredelse og forankring af en række forskel-lige evidensbaserede metoder i kommunerne. Dette omfatter bl.a. de såkald-te ”MultifunC”- institutioner, som er et behandlingstilbud for unge 14-18 årigemed meget svære adfærdsvanskeligheder, som ofte står over for en anbrin-gelse. MultifunC institutioner fokuserer på at lære den unge at begå sig inormale kontekster og at være en del af det omgivende samfund, samtidigmed, at der sideløbende arbejdes med at styrke forældrenes forældrekom-petencer.Derudover har regeringen lanceret et udspil vedr. styrket forældreansvar inydanske, udsatte familier, som bl.a. omfatter et initiativ, der har til formål atstyrke brugen af forældrepålæg. Med initiativet nedsættes et rejsehold, somskal arbejde med de barrierer, der kan være for brugen af forældrepålæg, ogsom skal udbrede gode modeller for anvendelsen af forældrepålæg til kom-munerne.Endvidere har Folketinget den 14. maj 2013 vedtagetLov om ændring af lovom social service og lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde (kriminalpræventive sociale indsatser),som bl.a. har til formål atfølge op på og understøtte kommunernes forebyggelse af ungdomskriminali-tet. Med loven forlænges Ankestyrelsens kontrol med kommunernes konkre-te sagsbehandling i forhold til kriminelle unge. Desuden forlænges VISO’seksisterende rådgivningsfunktion, så kommunerne fortsat kan få gratis vejle-dende rådgivning om forebyggelse af kriminalitet blandt børn og unge. Lo-ven giver også mulighed for, at der kan oprettes delvis lukkedeafdelingeråbne døgninstitutioner, som er målrettet børn og unge, der f.eks. har enkriminel adfærd, og som har behov for et længerevarende socialpædagogiskbehandlingsforløb.Endelig kan jeg oplyse, at justitsministeren og jeg i foråret har haft en rækkemøder med nogle af de kommuner, som har aktuelle problemer med banderog ungdomskriminalitet. Vi planlægger at mødes med de pågældende kom-muner igen i efteråret med henblik på løbende at drøfte kommunernes ind-
3
sats på området og herunder vurdere, om der er behov for yderligere red-skaber i den sociale lovgivning.
Karen Hækkerup
/Lise Stidsen Vandahl