Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Retsudvalget har i brev af 31. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 878 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup(DF).
9. september 2013J.nr. 2013-0007892/2013-4466
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af REU alm. del spørgsmål nr. 800redegøre for, hvad der skal forstås ved, at Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke erbekendt med at der findes registreringer af personer, der er draget i hellig krigi Syrien? Allerede i marts 2013 kunne PET oplyse offentligheden, at mindst 45herboende unge mænd var rejst til Syrien for at deltage i krigen. PET og andremyndigheder har således i forskellige sammenhænge fået kendskab til atkonkrete personer, herunder personer fra bandemiljøet, er rejst til Syrien for at del-tage i krigshandlingerne. Mener ministeren ikke, at myndigheder der liggerinde med sådanne oplysninger bør videregive dem i relevant omfang til Arbejds-markedsstyrelsen med henblik på, at styrelsen kan tilsikre at et eventuelt misbrugaf sociale ydelser forhindres i sådanne sager? Og burde Arbejdsmarkedsstyrelsenikke selv efterspørge sådanne oplysninger hos de myndigheder der tilsyneladendeligger inde med dem, i henhold til at man som myndighed bør gøre hvad der er mu-ligt inden for lovens rammer for at forhindre et sådant potentielt langvarigt misbrugaf danske sociale ydelser, som det må siges at være, hvis man som modtager af depågældende ydelser drager i krig i et andet land og på den måde ikke lever op tilforudsætningerne for at modtage sådanne ydelser i Danmark?”
Det er kommunernes opgave at sikre, at de regler, der gælder for udbetaling af so-ciale ydelser til hvert enkelt af deres borgere, overholdes. Efter loven er udbetalingaf hjælp som udgangspunkt bl.a. betinget af, at ydelsesmodtageren opholder siglovligt i landet. Er der indikationer på, at dette ikke er tilfældet, skal kommunenundersøge sagen og i givet fald stoppe hjælpen.Tilsvarende er det a-kassernes opgave at sikre, at ydelsesmodtageren til enhver tidopfylder de gældende regler for modtagelsen af sin ydelse, herunder bl.a. at denpågældende har ophold her i landet.De gældende rådighedsregler indebærer, at en ydelsesmodtager med kort frist skalkunne påtage sig et arbejde. Disse regler indeholder også krav om jævnlig kontaktmed og fremmøde på jobcenter og i a-kasse, hvorfor ferie altid på forhånd skal af-tales med jobcenter eller a-kasse. Hvis en ydelsesmodtager ikke reagerer på hen-
vendelser fra jobcenter eller a-kasse, herunder overholder aftaler, vil det have denkonsekvens, at udbetalinger stoppes.Hvad angår besvarelsen af spørgsmål 800, skal svaret forstås således, at der ikke eroffentligt tilgængelig statistik over personer, der er draget i hellig krig i Syrien.Med hensyn til udveksling af kontrolrelevante oplysninger mellem myndigheder erBeskæftigelsesministeriet (herunder Arbejdsmarkedsstyrelsen) en del af det myn-dighedssamarbejde, som er etableret i forbindelse med Fairplay-kampagnen, ogsom betyder, at hvis en myndighed kommer i besiddelse af oplysninger, som er re-levante for en anden myndigheds kontrolarbejde, sker der udveksling af oplysnin-ger med henblik på at kunne vurdere om der er grundlag for en nærmere undersø-gelse mv. Der sker således ikke registreringer af personer i et register eller lignen-de, da udvekslingen af oplysninger alene har et kontrolformål.Justitsministeriet har oplyst mig om følgende:”Politiets Efterretningstjenestes opgave er at forebygge, efterforske og modvirkeforetagender og handlinger, der udgør eller vil kunne udgøre en fare for Danmarksom et selvstændigt, demokratisk og sikkert samfund. Politiets Efterretningstjene-ste skal gennem sin virksomhed skabe grundlag for, at trusler af den nævnte karak-ter kan identificeres og håndteres så tidligt og effektivt som muligt. Dette gælderbl.a. i forhold til terrorisme.Politiets Efterretningstjeneste løser sine opgaver ved efterretningsindhentning,overvågning og efterforskning samt forebyggende foranstaltninger.De forebyggende foranstaltninger baserer sig bl.a. på de oplysninger, som efterret-ningstjenesten tilvejebringer gennem sine efterforskninger, herunder efterforsknin-ger rettet mod personer, som mistænkes for at være involveret i terrorrelaterede ak-tiviteter i Danmark eller udlandet.Politiets Efterretningstjeneste vurderer, at mindst 65 personer er rejst fra Danmarktil Syrien siden sommeren 2012 for at tilslutte sig den væbnede kamp mod al-Assad-regimet. Et ophold blandt militante islamister i Syrien kan have en radikali-serende effekt på den udrejste. Selvom der ikke er en entydig sammenhæng mellemradikalisering og udførelse af terrorangreb, vil en person, der vender tilbage fra Sy-rien efter at have gennemgået et radikaliseringsforløb, med stor sandsynlighed væ-re mere villig til at begå terrorisme i Danmark.Politiets Efterretningstjeneste er på denne baggrund meget opmærksom på de per-soner, der rejser fra Danmark til Syrien for at deltage i den væbnede kamp mod al-Assad-regimet, og efterretningstjenesten har iværksat en samlet indsats over fordisse personer.
2
Som led i indsatsen samarbejder Politiets Efterretningstjeneste med en række myn-digheder, herunder de sociale myndigheder. Dette indebærer bl.a., at Politiets Ef-terretningstjeneste efter en konkret vurdering og inden for de retlige rammer, dergælder for efterretningstjenestens virksomhed, underretter andre myndigheder,herunder Arbejdsmarkedsstyrelsen, med henblik på nærmere vurdering af, om depågældende personer har oppebåret sociale ydelser mv. under opholdet i udlandet.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3