Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
26. juni 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Christian TrøstRasmussenSagsnr.: 2013-0030-1492Dok.:816188
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 874 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 874 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse anklagemyndighedens samlede ressour-ceforbrug ved fremmøde i retten til behandling af udenretligebødeforlæg for overtrædelser af færdselsloven og ordensbe-kendtgørelsen, der er indbragt for domstolene, samt anklage-myndighedens gennemsnitlige ressourceforbrug pr. sag i dennetype sager?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil der henvises:”Rigsadvokaten forstår spørgsmålet således, at der henvises tilden forenklede bødesagsproces.Rigsadvokaten kan i den forbindelse oplyse, at den forenkledebødesagsproces blev indført ved lov nr. 411 af 9. maj 2011 omændring af retsplejeloven (forenklet bødesagsproces). Loventrådte i kraft den 1. september 2011.Ved den forenklede bødesagsproces blev der gennemført enordning, der giver domstolene mulighed for at afsige udebli-velsesdom i sager, hvor der er udstedt bødeforelæg, uden af-holdelse af et retsmøde, hvis tiltalte ikke udtrykkeligt har an-modet om at få sagen behandlet i et retsmøde, og omstændig-hederne ikke taler imod at afsige udeblivelsesdom. Det vil si-ge, at der ikke skal afsættes tid til forberedelse og afholdelse afretsmøde for anklageren.Ordningen indebærer, at det i bødeforelægget angives, at hvisden pågældende ikke vedtager bødeforelægget, vil retten udenyderligere varsel kunne dømme den pågældende for den lov-overtrædelse, som bødeforelægget angår, uden mulighed foranke, medmindre den pågældende inden den frist, der er fastsati bødeforelægget, anmoder om, at sagen behandles i et retsmø-de.Ifølge lovforslaget er det hensigten at skabe en bedre og merefleksibel udnyttelse af ressourcerne hos anklagemyndighedenog domstolene.Det anføres i lovforslagets bemærkninger, at den forenkledebødesagsproces i forhold til anklagemyndigheden alene vil be-tyde en mindre ressourcebesparelse med hensyn til de bødesa-ger, som vil blive afgjort af retterne uden afholdelse af retsmø-de. Det skyldes, at den tid, der førhen var afsat til forberedelseog afholdelse af retsmøder, søgte at tage højde for, at der i en2
række sager ikke skete fremmøde, hvorfor ressourcebesparel-sen for anklagemyndigheden forventedes at være begrænset.Rigsadvokaten kan oplyse, at det ved elektronisk udtræk frapolitiets sagsstyringssystem alene er muligt at tilvejebringe op-lysninger om det samlede antal bødesager for henholdsvisovertrædelse af færdselsloven og andre særlovsovertrædelser,hvorunder overtrædelser af ordensbekendtgørelsen registreres.Der sker endvidere ikke særskilt registrering af ressourcefor-bruget til de sager, som er nævnt i spørgsmålet.Det er således ikke ved elektronisk udtræk muligt at tilveje-bringe statistiske oplysninger om ressourceforbruget vedfremmøde i retten til behandling af bødeforelæg for overtræ-delser af færdselsloven og ordensbekendtgørelsen eller om an-klagemyndighedens gennemsnitlige ressourceforbrug pr. sag idisse bødesager.”
3