Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1264172_0001.png
1264172_0002.png
1264172_0003.png
1264172_0004.png
1264172_0005.png

Det talte ord gælder

Regeringen meget optaget af, atder bliver iværksat eneffektiv indsats over for kriminelle børn og unge.Detgælder uanset om den unge eroverellerunderdenkriminelle lavalder.Kriminalitet er et stort socialt problem, som kan fåstore konsekvenser, hvis der ikke gribes med eneffektiv målrettet indsats.Vi har hele tiden været optaget af at sikrekommunernes opfølgning på forhøjelsen af denkriminelle lavalder. Derforsendte justitsministeren ogjegi februar 2012 et fælles brev til alle de berørtekommuner om dette. I brevet gjorde vi kommunerneopmærksomme på deres ansvar over forde unge 14-årige, som med forhøjelsen af den kriminelle lavalderikke længere ville høre under det strafferetligesystem.Kommunerneeraltså blevet gjort opmærksompåderes ansvar for at lave en konkret vurdering afden enkelte unges situation og behov for støtte. Detkan fx være, at den unge havde behov forenanbringelse uden for hjemmet, en udslusningsordningeller en målrettet indsats i hjemmet, f.eks. i form af etforældreprogram.Jeg har endvidere i dette forårspurgt KLom, hvadstatus er for kommunernes indsats over for de unge14-årige, der røg ud af det strafferetlige system.KL har i den forbindelse oplyst, at de har spurgt ude ikommunerne og fået det svar tilbage, at de adspurgtekommuner konkret har været inde og vurdere, om der
2
har været behov for at iværksætte foranstaltninger -f.eks. i form af anbringelse uden for hjemmet eller vedanden form for hjælp og støtte over for depågældende unge, der blev omfattet af beslutningenom at forhøje den kriminelle lavalder.Jeg har naturligvis en klar forventning om, at alle deberørte kommuner har handlet i overensstemmelsemed detteMen samtidig måvi også erkende, at det er envanskelig opgave at forebygge tilbagefald ikriminalitet hos unge, som er hærdede kriminelle.Det gælder uanset, om det er ungeover15 år, derhar fået en straf – eller ungeunder15 år, der harmodtaget en social indsats. For begge gruppergælder det, at hvis vi skal have disse ungehelt ud afkriminalitet, så skal kommunerne sætte ind med enmeget målrettet og fokuseret indsats. Og det tror jeg,at de kan blive bedre til.Først og fremmest er det vigtigt,atkommunernesørger for at sætte hurtigt ind over forde børn og unge, som endnu ikke er hærdedekriminelle, men som er i fare for at ende med at blivedet. Kommunerne skal altså gribe ind, så snart deførste tegn på problemerviser sig.Og overfor dem, der allerede er ude i en kriminelløbebane med alvorlig kriminalitet, skal der gribes indmed effektive og konsekvente indsatser.Serviceloven giver faktisk kommunerne en rækkeredskaber, som de kan bruge. Det er bl.a. redskabersom kan sikre, at forældrenei højere grad inddragesog tager ansvar for den unges adfærd.
3
Her tænker jeg bl.a. på de såkaldte forældrepålæg,som fx kan indebære et pålæg om, at forældrene skalsikre, at den unge passer sin skole eller er hjemmepå et bestemt tidspunkt om aftenen. På samme mådekan den unge fået såkaldt ”ungepålæg”, f.eks. om, atskullevære hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt.Der kan også gives forældrepålæg om, at forældreneskal deltage i et såkaldt forældreprogram.Dissemålrettede forældreprogrammer har vist sig at havegode resultater over for kriminelle unge. Det skyldesbl.a., at programmerne har fokus på at styrkeforældrenes forældrekompetencer, samtidig med atder er fokus på den unges netværk og uddannelse.Vi har jo allerede en del af disse programmer, ogkommunerne kan i dag få hjælp fra Socialstyrelsen,hvis de vil bruge dem i indsatsen. Seneste skud påstammen er de såkaldte ”Multifun C”-institutioner,som netop bygger på forskning om, hvordan manbedst hjælper kriminelle unge, som skal anbringes.Spørgsmålet om forældreansvar er også relevant iforbindelse med de udfordringer,vi ser i forhold til deunge kriminelle, som har anden etnisk baggrund enddansk. For vi har i dag en række udfordringer medden gruppe– det gælder primært drengene, somklarer sig fagligt dårligt i skolen, som ikke får enungdomsuddannelse, og som er i øget risiko for atblive kriminelle.Vi ser problemerne starter tidligt, f.eks. hos nydanskebørn, som helt ned til 5-6 års alderen færdes pågaden til sent om aftenen, og som generelt manglerrammer for, hvordan de skal opføre sig, og hvad deskal stille op med sig selv.
4
Desværre ermange af disse børnsforældre ikke istand til at løfte det forældreansvar, som vi somsamfund forventer, at man skal.Derfor har regeringen netop fremlagt 6 forskelligeinitiativer til et samlet beløb på 25 mio. kr.,dertilsammen skal styrke forældreansvaret i udsattenydanske familier.Fælles for dem er, at de fokusererpå, hvordan man styrker forældreansvaret via enrække undervisningstilbud, forældreprogrammer ogforældrepålæg.Som det fremgår, så har kommunerne altså en langrække redskaber, som jeg forventer, at de bruger. –For selvom vi har set et fald i antallet af ungekriminelle, ja så er kriminaliteten fortsat et problem, viskal tage meget alvorligt.Endelig vil jeg fremhæve, at regeringen løbendearbejder på at støtte kommunerne i arbejdet med athåndtere de kriminelle unge, og for nylig harFolketinget netop vedtaget”Lovforslagomkriminalpræventive sociale indsatser”.Her forlængervibl.a. Ankestyrelsens kontrol med kommunernessagsbehandling i forhold til kriminelle unge og gørden mere målrettet. Desuden forlænges VISO’srådgivningsfunktion, så kommunerne fortsat kan fågratis rådgivning om håndtering afungdomskriminalitet.Men vi må selvfølgelig se på, om der er mere, vi kangørefor at sikre, at kommunerne har de redskaber,der er brug for, sådan så de i højere grad målretterindsatsen mod ungdomskriminalitet. I den forbindelseer jegmeget optaget af, hvordan vi kan sikre at deunge og deres forældre i højere grad kommer til aterfare, at deres kriminelle handlinger harkonsekvenser, som de også selv skal lære at tageansvar for. For kriminalitet har altså alvorlige
5
konsekvenser for alle, uanset om den unge er 14 eller15 år.Derfor er Justitsministeren og jeg i øjeblikket ved atundersøge mulighederne for at styrke indsatsen overfor unge med asocial adfærd, så de kan opleve enmere konsekvent reaktion på deres handlinger.Initiativet skal styrke kommunernes muligheder for atsætte konsekvent ind over for kriminelle unge.Det er afgørende, at vi som samfund står sammenom at sikre, at der sker en konsekvent oginsisterende indsats over for ungdomskriminalitet, såvi kan markere, at vi ikke tolererer kriminalitet. Sletikke blandt børn og unge, som er dem, som fremoverskal bære vores samfund og fælles værdigrundlagvidere.Opsummerende vil jeg sige, at jegbestemt mener, atregeringen har gjort meget for at gøre kommunerneopmærksomme på de nye opgaver, der opstod somfølge af, at vi hævededen kriminelle lavalder.Men både vi og kommunerne må hele tiden se på,hvordan det kan gøres bedre, så de unge kommerhelt ud af den kriminelle løbebane.Tak.