Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. september 2013ForvaltningsretskontoretMartin Reinseth2013-0030-1515881069
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 859 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. maj 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra (MFU) Anni Mathiesen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 859 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oversende en oversigt der viser samtligekontroller og tilsyn, der udføres under ministerens ressort,hvilken myndighed der udfører kontrollen, i hvilken lov kon-trollen eller tilsynet er hjemlet, samt hvorvidt lovgrundlageter forligsbelagt.”Svar:
1.
Justitsministeriet har ved besvarelsen af det stillede spørgsmål lagt tilgrund, at spørgsmålet vedrører, i hvilket omfang det inden for ministerietsressortområde i henhold til lovgivningen er overladt til forvaltningsmyn-digheder at foretage administrativ kontrol og tilsyn med borgere, virksom-heder mv.Det er således lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til indgrebmv., som sker i forbindelse med opklaring og forfølgning af mulige straf-bare lovovertrædelser (indgreb inden for strafferetsplejen), og dermed bl.a.heller ikke adgang efter lovgivningen til at udstede såkaldte bødeforelæg.Desuden er det lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til ind-greb, kontrol og tilsyn, der foretages som led i fuldbyrdelsen af straf, samtindgreb, kontrol og tilsyn, som sker i forbindelse med udlændinges ansøg-ning om asyl, frihedsberøvelse af udlændinge og udlændinges indrejse,ophold, udrejse og lignende.Det er endvidere lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til dettilsyn, som en overordnet myndighed på ulovbestemt grundlag antages atkunne føre med myndigheder, der står i et almindeligt underordnelsesfor-hold til den pågældende myndighed, ligesom det er lagt til grund, at derheller ikke sigtes til det tilsyn, som et ministerium antages at kunne føre iform af et såkaldt almindeligt sektortilsyn inden for dets ressortområde.Det er desuden lagt til grund, at der med spørgsmålet ikke sigtes til det til-syn, der består i, at der kan indgives klage til en anden forvaltningsmyn-dighed.2.
Justitsministeriet er ikke i besiddelse af en oversigt over de lovbestem-melser inden for ministeriets ressortområde, som giver forvaltningsmyn-digheder adgang til at foretage kontrol eller tilsyn i forhold til borgere,virksomheder mv.
2
Justitsministeriet har imidlertid foretaget en gennemgang af lovgivningeninden for ministeriets område. Ministeriet kan på baggrund heraf oplysefølgende, idet det bemærkes, at det ikke kan udelukkes, at oversigten ikkeer udtømmende:2.1.
Persondataloven: Det følger af persondatalovens § 55, stk. 1, at Data-tilsynet fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af loven, jf. dogkapitel 17, hvoraf det bl.a. følger, at Domstolsstyrelsen fører tilsyn medbehandling af oplysninger, der foretages for domstolene. Datatilsynets til-synsvirksomhed er nærmere beskrevet i persondatalovens kapitel 16.Det fremgår bl.a. af kapitel 16, at Datatilsynet kan kræve enhver oplys-ning, der er af betydning for dets virksomhed, herunder til afgørelse af, omet forhold falder ind under lovens bestemmelser, jf. lovens § 62, stk. 1, ogat tilsynets medlemmer og personale til enhver tid mod behørig legitimati-on uden retskendelse har adgang til alle lokaler, hvorfra en behandling,som foretages for den offentlige forvaltning, administreres, eller hvorfrader er adgang til de oplysninger, som behandles, samt til lokaler, hvor op-lysningerne eller tekniske hjælpemidler opbevares eller anvendes, jf. lo-vens § 62, stk. 2. Af lovens § 59 følger det bl.a., at Datatilsynet kan påby-de en privat at ophøre med en behandling, at anvende en nærmere angivenfremgangsmåde i forbindelse med behandling eller at træffe bestemte tek-niske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.De nævnte bestemmelser i persondataloven er så vidt ses ikke omfattet afet politisk forlig.2.2.
Retsplejeloven: I medfør af retsplejeloven er Advokatnævnet tillagtforskellige kompetencer vedrørende tilsyn med advokatstanden, herundersanktionsmuligheder i form af frakendelse af retten til at udføre sager ellerforretninger af nærmere angiven karakter. Der henvises til følgende be-stemmelser i retsplejeloven: §§ 124 d, stk. 2, 143, stk. 2, 146, stk. 1, 147 b,stk. 1, og 147 c, stk. 1-4.Endvidere er Advokatrådet tillagt forskellige kompetencer vedrørende til-syn med advokatstanden. Beføjelserne indebærer bl.a. iværksættelse afkollegialt tilsyn med advokater. Der henvises til følgende bestemmelser iretsplejeloven: §§ 142, stk. 1 og 143, stk. 3.Ingen af de nævnte bestemmelser i retsplejeloven er så vidt ses omfattet afet politisk forlig.3
2.3.
Lov om indfødsretsprøve: I medfør af § 1, stk. 2, i lov om indfødsrets-prøve har Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration (nu Ju-stitsministeriet) udstedt bekendtgørelse om indfødsretsprøven. Det følgeraf § 3, stk. 7, i bekendtgørelsen, at Ministeriet for Flygtninge, Indvandrereog Integration (nu Ministeriet for Børn og Undervisning) fører tilsyn medafholdelse af prøver og kan kræve alle nødvendige oplysninger fra prøve-afholderen i forbindelse hermed.Indfødsretsprøven blev indført på baggrund af en politisk aftale om ind-fødsret fra 2005 (cirkulæreskrivelse nr. 9 af 12. januar 2006) og blev efter-følgende ændret på baggrund af en politisk aftale fra 2008 (cirkulæreskri-velse nr. 61 af 22. september 2008).2.4.
Færdselsloven: Det følger af færdselslovens § 52, stk. 6, at politiet tilenhver tid med henblik på kontrol af, at bestemmelsen i færdselslovens §52, stk. 5, 1. pkt., er overholdt, kan kræve, at et barn, der befordres på entohjulet motorcykel, måles. Målingen foretages af politiet. Efter færdsels-lovens § 52, stk. 5, 1. pkt., må børn med en legemshøjde på under 135 cmikke befordres på tohjulet motorcykel, medmindre barnet er fyldt 5 år oganvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav,som fastsættes i medfør af § 68.Det er i færdselslovens § 55, stk. 1, 1. pkt., fastsat, at politiet til enhver tidkan kræve, at føreren af et køretøj eller en rytter afgiver udåndings-, spyt-eller svedprøve eller lader sine øjne besigtige. Der er i bekendtgørelse fast-sat nærmere regler herom.Det følger af færdselslovens § 77, stk. 1, 1. pkt., at politiet kan standse etkøretøj og lade det undersøge for fejl og mangler samt kontrollere, at føre-ren opfylder betingelserne for lovligt at kunne føre køretøjet. Det følgerendvidere af færdselslovens § 77, stk. 2, at der ved broer og andre særligevejstrækninger, f.eks. dæmninger, kan iværksættes fast kontrol med køre-tøjers vægt og størrelse.Det er i færdselslovens § 80 a, stk. 7, fastsat, at politiet til enhver tid medhenblik på kontrol af, at bestemmelserne om børns anvendelse af sikker-hedsudstyr under befordring i færdselslovens § 80 a, stk. 1, 2 og 4, samtregler herom fastsat i medfør af færdselslovens § 80 a, stk. 5, jf. stk. 6, 1.pkt., er overholdt, kan kræve, at et barn, der befordres i bil, på motorcykel
4
eller på knallert, måles og vejes. Målingen og vejningen foretages af poli-tiet.Det er endelig i færdselslovens § 86 a, stk. 5, fastsat, at politiet til enhvertid uden retskendelse mod behørig legitimation har adgang til en virksom-heds forretningslokaler, forretningsbøger og papirer mv., herunder mate-riale, der opbevares i elektronisk form, med henblik på at føre kontrol meddels bestemmelser fastsat i Det Europæiske Fællesskabs forordninger omkøre- og hviletid inden for vejtransport, dels bestemmelser om gennemfø-relsen, anvendelsen og kontrol med overholdelsen af Det Europæiske Fæl-lesskabs forordninger og direktiver samt internationale aftaler, overens-komster eller lignende om køre- og hviletid inden for vejtransport fastsat imedfør af færdselslovens § 86 a, stk. 1 og 2. Der er med hjemmel i § 86 afastsat nærmere regler om kontrol i bekendtgørelsesform.Der findes endvidere en række regler af den nævnte karakter i administra-tive forskrifter udstedt med hjemmel i bestemmelser i færdselsloven.Det et således i § 17, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 788 af 27. juni 2013om vejtransport af farligt gods, fastsat, at ved visse transporter skal nær-mere angivne dokumenter medbringes under transporten og på forlangendeforevises politiet. Efter bekendtgørelsens § 31, stk. 1, skal personer, somkan gennemføre nærmere angivne kontroller, have gennemført en uddan-nelse, der er godkendt af Beredskabsstyrelsen, og de pågældende personerskal på forlangende forevise Beredskabsstyrelsen dokumentation for gen-nemført uddannelse.Desuden følger det af § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 463 af 2. maj 2013om udlejning af motorkøretøjer uden fører, at en udlejer af motorkøretøjuden fører skal opbevare sit eksemplar af en lejekontrakt i mindst 5 år. Deter i den forbindelse fastsat i bekendtgørelsens § 6, stk. 2, at lejekontraktenpå forlangende skal vises til politiet. Det er endvidere i bekendtgørelsens §7, stk. 3, fastsat, at en organisation mv., som giver personer, som har til-meldt sig en ordning herom (delebilordning), adgang til fra et nærmere af-talt tidspunkt at bruge sine motorkøretøjer, på forlangende skal give politi-et adgang til visse nærmere opregnede oplysninger om lejeren og lejefor-holdet.Det er endvidere fastsat i § 39, stk. 8, i bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar2013 om kørekort (kørekortbekendtgørelsen), som ændret ved bekendtgø-relse nr. 292 af 15. marts 2013, at en kørelærer på forlangende skal forevi-5
se sit IT-undervisningsprograms log vedrørende den enkelte elev for poli-tiet, forsvaret eller det statslige redningsberedskab. Desuden er det fastsat ikørekortbekendtgørelsens § 44, stk. 5, at kørelæreren på forlangende skalforevise sin lektionsplan for kommunen, politiet eller anden kontrolmyn-dighed, herunder udlevere lektionsplanen til kontrolmyndighedens nærme-re kontrol. Herudover er det fastsat i bekendtgørelsens bilag 6, at der skalføres lister over de elever, der har modtaget køreundervisning på lukkedeøvelsespladser og køretekniske anlæg, og at listerne skal forevises politietpå forlangende.Endelig kan det nævnes, at det i bekendtgørelse nr. 116 af 14. februar 1994om installation og plombering af hastighedsbegrænsere i lastbiler og bus-ser, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 498 af 1. juni 2004, i § 13,stk. 2, er fastsat, at de værkstedskort, som efter § 13, stk. 1, skal udarbej-des med nærmere angivne oplysninger ved installation eller reparation afhastighedsbegrænsere, skal opbevares på værkstedet i mindst to år og påforlangende forevises til politiet eller Statens Bilinspektion.De nævnte bestemmelser i færdselsloven og administrative forskrifter ud-stedt med hjemmel i færdselsloven er så vidt ses ikke omfattede af et poli-tisk forlig.2.5.
Våbenloven: Det følger af våbenlovens § 1, stk. 7, at Beredskabssty-relsen er rådgivende for myndigheder og andre vedrørende de eksplosiv-stoffer, der er omfattet af forbuddet i lovens § 1, og fører tilsyn med virk-somheder, der fremstiller de nævnte eksplosivstoffer.Ifølge våbenlovens § 3, stk. 3, har justitsministeren eller den, ministerenbemyndiger dertil, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behøriglegitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:1) våbensamlinger,2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,3) våbenbøger hos rederier,4) krudtoplag hos personer og foreninger, der har tilladelse til at erhverveog besidde sortkrudt, fænghætter mv.,5) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse tilgenopladning af ammunition,6) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarervåben.
6
Ifølge våbenlovens § 3, stk. 4, har Beredskabsstyrelsen og politiet til en-hver tid uden retskendelse mod behørig legitimation adgang til virksomhe-der, der fremstiller, indfører, udfører, opbevarer, forhandler eller på andenmåde er i besiddelse af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet ilovens § 1, og kan i forbindelse hermed for den pågældendes regning ud-tage prøver af sådanne eksplosivstoffer og underkaste disse en teknisk un-dersøgelse. I tilfælde, hvor prøveudtagningen sker hos en detailhandler,godtgør Beredskabsstyrelsen eller politiet detailhandleren indkøbsprisenog opkræver beløbet hos importøren eller fabrikanten.De nævnte bestemmelser i våbenloven er så vidt ses ikke omfattede af etpolitisk forlig.2.6.
Krigsmaterielloven: Det følger af krigsmateriellovens § 10, stk. 1, atvirksomheder, som fremstiller krigsmateriel, er underkastet tilsyn af Sta-tens Våbenkontrol. Som led i tilsynet kan Statens Våbenkontrol kontrolle-re, at ind- og udførsel af krigsmateriel sker i overensstemmelse med vå-benlovens bestemmelser eller regler fastsat i medfør heraf, jf. lovens § 10,stk. 2.Ifølge krigsmateriellovens § 11, stk. 1, skal virksomheder, som fremstillerkrigsmateriel, efter anmodning give Statens Våbenkontrol enhver oplys-ning om virksomheden, dens produktion, indførsel og udførsel af krigsma-teriel, herunder om virksomhedens økonomiske og regnskabsmæssige for-hold. Våbenkontrollen har adgang til forretningsbøger af enhver art, aktie-bøger, regnskabsbilag, kontrakter og andet materiale, som efter våbenkon-trollens skøn er nødvendigt for våbenkontrollen. Virksomheden skal senest3 måneder efter regnskabsårets slutning indsende årsregnskab til våben-kontrollen, jf. lovens § 11, stk. 2.Ifølge krigsmateriellovens § 12, stk. 1, har Statens Våbenkontrol eller depersoner, som våbenkontrollen bemyndiger dertil, hvis det skønnes nød-vendigt, til enhver tid uden retskendelse og mod behørig legitimation ad-gang til virksomheder, der fremstiller krigsmateriel, med henblik på at til-vejebringe oplysninger til brug for våbenkontrollens virksomhed. Ansatte ivirksomheden og dens indehaver skal efter våbenkontrollens bestemmelseryde våbenkontrollen vejledning og hjælp under tilsyn, jf. lovens § 12, stk.2.De nævnte bestemmelser i krigsmaterielloven er så vidt ses ikke omfattedeaf et politisk forlig.7
2.7.
Vagtvirksomhedsloven: Det følger af vagtvirksomhedslovens § 19, atpolitiet til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation har ad-gang til en vagtvirksomheds forretningslokaler, forretningsbøger og -papirer for at føre det nødvendige tilsyn med virksomhedens udøvelse.Den nævnte bestemmelse er så vidt ses ikke omfattet af et politisk forlig.2.8.
Lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed: Detfølger af § 13 i lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirk-somhed, at politiet har adgang til at foretage eftersyn af virksomhedernesforretningslokaler, varelagre og forretningsbøger.Den nævnte bestemmelse er så vidt ses ikke omfattet af et politisk forlig.2.9.
Lov om offentlig auktion ved auktionsledere: Det følger af § 1, stk. 1,i lov om offentlig auktion ved auktionsledere, at frivillige offentlige aukti-oner som udgangspunkt afholdes af en auktionsleder, der er beskikket afjustitsministeren. Beskikkelsen sker efter indstilling af fogeden, jf. aukti-onslederlovens § 3, stk. 1.Efter auktionslederlovens § 2, stk. 1, kan tvangsauktioner over løsøre bort-set fra registrerede skibe og luftfartøjer, aktier, gældsbreve og andre for-dringer efter henvisning af fogeden afholdes ved en auktionsleder.Det fremgår endvidere af auktionslederlovens § 6, stk. 2, at auktionslede-ren skal føre en af fogeden autoriseret auktionsbog. Det fremgår yderligereaf auktionslederlovens § 9, at klager over en auktionsleder indgives til ju-stitsministeren gennem fogeden. Endelig fremgår det af auktionslederlo-vens § 16, stk. 1, at auktionslederen afgør tvistigheder, der opstår vedrø-rende fremgangsmåden under en frivillig auktion, medmindre der nedlæg-ges protest til auktionsbogen mod auktionens fremme. I disse tilfælde af-gør fogeden, om protesten har været berettiget.De nævnte bestemmelser i lov om offentlig auktion ved auktionsledere erså vidt ses ikke omfattede af et politisk forlig.2.10.
Lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil: Det følger af § 1,stk. 1, i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, at en offentligindsamling skal anmeldes til politiet, inden den iværksættes.
8
Efter indsamlingsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, nr. 7, skal anmeldelsen tilpolitiet bl.a. indeholde oplysning om, til hvilket formål de indsamledemidler skal anvendes. Det følger af indsamlingsbekendtgørelsens § 7, atder skal indsendes et eksemplar af regnskabet til politiet.Politiet kontrollerer på baggrund af de modtagne oplysninger, at de ind-samlede midler er anvendt i overensstemmelse med det angivne formål, ogat midlerne ikke er anvendt til et ulovligt formål. Desuden kontrollerer po-litiet, at regnskabet er revideret af en statsautoriseret eller registreret revi-sor.De nævnte bestemmelser i lov om offentlige indsamlinger og pyramidespiler så vidt ses ikke omfattede af et politisk forlig.2.11.
Tinglysningsloven: Det følger af tinglysningslovens § 50 d, stk. 2, atDomstolsstyrelsen fører tilsyn med tinglysningsregistrene. Det følger af §50 d, stk. 3, at Justitsministeren fastsætter nærmere regler om dette tilsynefter forhandling med Domstolsstyrelsen, hvilket er sket ved bekendtgørel-se nr. 835 af 4. september 2009, som senest ændret ved bekendtgørelse nr.667 af 11. juni 2013.De nævnte bestemmelser i tinglysningsloven er så vidt ses ikke omfattedeaf et politisk forlig.2.12.
Fondsloven: Det følger af § 36 i fondsloven, at fondsmyndighedenefter loven udøves af justitsministeren (Civilstyrelsen).Efter fondslovens § 14 kan fondsmyndigheden afsætte et bestyrelsesmed-lem eller en direktør, der ikke er myndig eller har bopæl i landet, jf. fonds-lovens § 12. Fondsmyndigheden kan endvidere afsætte et bestyrelsesmed-lem, der ikke opfylder kravene i oprettelsesdokumentet for fonden ellervedtægten, eller som skal udtræde af bestyrelsen efter reglerne i § 13, stk.2-4, om bl.a. egnethed.Fondsmyndigheden er efter loven tillagt beføjelser til at skulle godkendevisse af fondsbestyrelsens dispositioner, som findes at være af en sådan ka-rakter, at der er behov for en offentlig myndigheds medvirken. Fondsmyn-digheden skal give samtykke til f.eks. vedtægtsændringer, der ikke er afren administrativ karakter, herunder at en fond opløses eller sammenlæg-ges med en anden fond (fondslovens §§ 32 og 33), og fastsættelse af ve-derlag til bestyrelsesmedlemmer, der ikke holdes inden for visse grænser9
(fondslovens § 18). Endvidere skal fondsmyndigheden give samtykke tilvisse uddelinger, overdragelse og pantsætning af fondens aktiver og kanhenstille til bestyrelsen at overveje at søge uddelingen forøget eller nedsat(fondslovens §§ 9 og 30). Herudover må fondens bestyrelse ikke udenfondsmyndighedens samtykke foretage eller medvirke til ekstraordinæredispositioner, som kan medføre risiko for, at vedtægten ikke kan overhol-des, jf. fondslovens § 21.I medfør af fondslovens § 37 kan fondsmyndigheden af fondens bestyrel-se, revisor eller andre, der har kendskab til fondens forhold, forlange deoplysninger, der efter fondsmyndighedens skøn er nødvendige til vareta-gelse af opgaverne efter fondsloven, herunder til afgørelse af, om et for-hold er omfattet af lovens bestemmelser. Fondsmyndigheden kan meddelepåbud til bestyrelsesmedlemmer, direktører og revisorer om at bringe for-hold, der strider mod bestemmelser i loven eller forskrifter fastsat i medføraf loven, i overensstemmelse med bestemmelserne. Endvidere kan fonds-myndigheden efter fondslovens § 41 træffe beslutning om anlæggelse afsøgsmål mod bestyrelsesmedlemmer, direktører, revisorer eller tredje-mand.De nævnte bestemmelser i fondsloven er så vidt ses ikke omfattede af etpolitisk forlig.2.13.
Inkassoloven: Det følger af inkassolovens § 28, at politiet til enhvertid uden retskendelse mod behørig legitimation har adgang til lokaler,hvorfra autorisationsindehaveren driver inkassovirksomhed, og de dervæ-rende forretningsoplysninger for at føre det nødvendige tilsyn med autori-sationsindehaverens virksomhed.Den nævnte bestemmelse i inkassoloven er så vidt ses ikke omfattet af etpolitisk forlig.
10