Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1258552_0001.png
1258552_0002.png
1258552_0003.png
1258552_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
10. juni 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0030-1449Dok.:767518
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 808 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 808 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Har ministeren eller Justitsministeriet aktuelle planer om atændre reglerne således, at softguns og andre legetøjsvåben ty-deligt bliver mærket, som i f.eks. Canada og USA, så det er ty-deligt for enhver, at der er tale om legetøj og ikke rigtige vå-ben, og dermed mindske utrygheden for andre, når besidderenaf legetøjsvåben færdes i det offentlige rum?”

Svar:

Regeringen har ikke planer om regelændringer som angivet i spørgsmålet.Der henvises i den forbindelse til nedenstående udtalelser fra Rigspolitietog Erhvervs- og Vækstministeriet, som er indhentet i anledning af spørgs-målet.Rigspolitiet har oplyst følgende:”Efter Rigspolitiets vurdering ses brugen af legetøjsvåben ikke somet særligt problem, og det er ikke ofte forekommende, at legetøjsvå-ben anvendes på en sådan måde, at der opstår tvivl om, hvorvidt derer tale om et legetøjsvåben eller et rigtigt våben.På denne baggrund finder Rigspolitiet ikke, at der er politifagligt be-hov for at indføre en særlig mærkningsordning for legetøjsvåben.”Erhvervs- og Vækstministeriet har oplyst følgende:”Erhvervs- og Vækstministeriet har myndighedsansvaret for dentekniske sikkerhed ved legetøjsvåben og softguns i forhold til at be-skytte den eller de personer, der bruger disse produkter, når produk-tet benyttes til det beregnede formål.

Reguleringen af den tekniske sikkerhed ved softguns

Den tekniske sikkerhed ved softguns reguleres på EU-plan af pro-duktsikkerhedsdirektivet (2001/95/EF) med det formål at sikre denfrie bevægelighed af forbrugerprodukter på tværs af landegrænsersamt sikre et fælles sikkerhedsniveau for forbrugerprodukter i EU. IDanmark er EU’s produktsikkerhedsdirektiv implementeret i pro-duktsikkerhedsloven (lov nr. 1262 af 16. december 2009).Af produktsikkerhedslovens § 1 fremgår det, at loven dækker ethvertprodukt, der gøres tilgængeligt på markedet, når produktet er bestemtfor forbrugerne, eller når det under forudsigelige omstændighederkan forventes anvendt af forbrugerne. Det fremgår også af lovens §6, at et produkt er sikkert for forbrugerne at anvende, når det er kon-2
strueret og fremstillet i overensstemmelse med en række tekniskesikkerhedskrav, fx krav til produktets tekniske udformning og funk-tion.Produktsikkerhedsloven regulerer dermed udelukkende produktetstekniske egen-sikkerhed i forhold til at beskytte den eller de forbru-gere, der anvender produktet til det beregnede eller forudsigeligeformål. Der er således ikke hjemmel i produktsikkerhedsloven til atstille mærkningskrav til softguns, der fx kan være af betydning foroffentligheden eller politiet i en trusselssituation, da softguns i en så-dan situation misbruges i forhold til det beregnede anvendelsesfor-mål.

Reguleringen af den tekniske sikkerhed ved legetøjsvåben

Legetøjsvåben er legetøj, som reguleres efter fælles harmoniseredeEU-regler med det formål at sikre den frie bevægelighed af legetøjs-produkter på tværs af landegrænser samt sikre et fælles sikkerheds-niveau for legetøj i EU. I Danmark er EU’s legetøjsdirektiv imple-menteret i legetøjsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 13 af 10. ja-nuar 2011) med hjemmel i produktsikkerhedsloven.Af legetøjsbekendtgørelsens § 28 fremgår det, at legetøj ikke må in-debære fare for sikkerheden eller sundheden for brugerne eller andrepersoner, når legetøjet anvendes på en måde, som man må forvente,at børn anvender det på.Reglerne fastsætter altså alene krav til legetøjsprodukter ud fra hen-syn til brugernes sikkerhed i forhold til produktet. Det kan f.eks. væ-re krav til legetøjets form og konstruktion med henblik på at forhin-dre kvælningsrisiko i forbindelse med legen eller krav til legetøjetskemiske indhold for at forhindre allergiske reaktioner.Det falder derimod uden for reglernes formål og anvendelsesområdeat stille mærkningskrav til legetøjsvåben med henblik på at forhin-dre, at de ligner rigtige våben. Mærkningen af legetøjsvåben, derkunne være af betydning for offentligheden eller politiet fx i en trus-selssituation, vil falde uden for reglernes formål og således regulereet misbrug i forhold til legeformålet.Reglerne for softguns og legetøjsvåben dækker således udelukkendedisse produkters tekniske egensikkerhed i forhold til at beskytte deneller de brugere, der anvender produktet til det beregnede formål.Som reglerne ser ud nu, vil de således ikke kunne dække et mærk-ningskrav af hensyn til at beskytte offentligheden eller politiet i entrusselsituation, da der her er tale om en udvidelse i forhold til reg-lernes anvendelsesområde og beskyttelsesobjekt.Reguleringen af softguns og legetøj er desuden forankret i fællesharmoniserede EU-regler, hvor medlemslandene kun under særligeomstændigheder har mulighed for at fastsætte nationale særkrav. Etnationalt særkrav om mærkning af disse produkter vil skulle regule-3
res efter de almindelige principper i det indre marked om, at be-stemmelserne skal være nødvendige, proportionale, ikke-diskriminerende og begrundede i beskyttelsesværdige hensyn.Erhvervs- og Vækstministeriet ønsker i den forbindelse at henvise tilet tidligere svar fra 2009 til Retsudvalget fra Justitsministeriet på etlignende spørgsmål om mærkning af legetøjspistoler (spørgsmål nr.755 alm. del), hvor Rigspolitiet anfører, at det fra en række politi-kredse vurderes, at våbenattrapper ikke udgør et særligt problem.Det er Erhvervs- og Vækstministeriets umiddelbare vurdering, at deter tvivlsomt, om en dansk særregel vil stå i et rimeligt forhold til dettilstræbte formål og dermed leve op til proportionalitetsprincippet.Herudover vil en dansk særregel om f.eks. mærkning af legetøjsvå-ben og softguns næppe være den mest hensigtsmæssige måde atimødegå problemstillingen på, så længe en tilsvarende regulering ik-ke gælder i vores andre europæiske nabolande.”
4