Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2013FærdselskontoretAsger Weber2013-0035-0156683778
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AP-AR fra Retsud-
valget den 25. april 2013
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V), Kristian PihlLorentzen (V) og Karsten Lauritzen (V).
Samrådsspørgsmål AP:
”Hvordan vil ministeren sikre, at den fartkontrolstrategi for bemandedefotovogne der i øjeblikket er under udarbejdelse, ikke bare bliver en pen-gemaskine for staten, men reelt øger trafiksikkerheden?”
Samrådsspørgsmål AQ:
”Hvordan forholder ministeren sig til kritikken fremført af anonyme poli-tikfolk i artiklen ” Politifolk er trætte af at genere bilister med tåbelige bø-der”, der blev bragt i bladet MOTOR i januar 2013? Er ministeren enig i,at regeringens offensiv med bemandede fotovogne reelt vil undergrave be-folkningens respekt for politiet?”
Samrådsspørgsmål AR:
”Ministeren bedes redegøre for baggrunden for - herunder beregningernebag - at regeringen i FFL13 budgetterede med merindtægter for ATK på340 mio. kr. i 2013 og 680,0 mio. kr. årligt i perioden 2014-2016. Hvormange fartbøder forventer ministeren, at der skal udskrives i 2013 og deefterfølgende år for at nå budgetmålene, og hvordan vil ministeren sikre,at budgetmålene nås, uden at det går ud over befolkningens tillid til politi-et?
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
[Indledning]
1.
De tre spørgsmål, som Retsudvalget har bedt mig om at besvare, dre-jer sig alle om politiets automatiske trafikkontrol – også kaldet ATK –og jeg vil derfor tillade mig at besvare spørgsmålene samlet.Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at høj og fortsat styrket færdsels-sikkerhed er en central prioritet for regeringen. Vi ønsker at nedbringeantallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.Det er i den forbindelse vigtigt, at trafikanterne bliver bedre til at over-holde fartgrænserne. Det er det, som er sigtet. Derimod er bødeindtæg-ter ikke et mål i sig selv. Men det er et af midlerne til at få folk til at kø-re forsvarligt.Vores ønske om en styrket færdselssikkerhed var netop drivkraften, davi i august 2012 lancerede en trafiksikkerhedspakke, der som ét af flerenye tiltag indeholder en massiv forøgelse af politiets automatiskehastighedskontrol (ATK).[Politiindsats baseret på faglig vurdering]
2.
I 2012 har vi set et historisk lavt antal dræbte og tilskadekomne i tra-fikken. Denne positive udvikling bør navnlig ses i sammenhæng med,at politiet de senere år har haft et øget fokus på færdselsindsatsen.Politiets færdselsindsats består bl.a. af særligt målrettede kontroller ogkampagner. Det kan eksempelvis være hastighedskontrol ved risiko-strækninger i forbindelse med børnenes årlige skolestart og indsats modspirituskørsel.Færdselsindsatsen gælder i princippet alle færdselsarter, og det tilstræ-bes, at der i forhold til de givne ressourcer sikres den rette balance mel-lem synlighed og kontrol.Færdselsindsatsen bør derfor – som andre politiindsatser – bygge på etstrategisk og analysebaseret grundlag, hvor ressourcerne anvendes påden måde, der giver størst effekt.
2
3.
Udvælgelsen af vejstrækninger og tilrettelæggelsen af kontrolindsat-sen skal således ske på et fagligt velfunderet grundlag.Og i overensstemmelse hermed er indsatsen bl.a. baseret på analyser fraVejdirektoratet og Havarikommissionen, ligesom de enkelte politikred-ses lokalkendskab og risikovurderinger naturligvis også indgår i indsat-sen.En målrettet og fokuseret politikontrol med tilhørende sanktioner er eteffektivt middel til at nedbringe hastigheden i trafikken. Samtidig er op-følgende politikontrol et afgørende element i de nationale og lokalekampagner og informationsindsatser, som skal motivere trafikanterne tilat ændre adfærd og overholde hastighedsgrænserne.Så som svar på samrådsspørgsmål AP vil jeg sige, at vi bestemt ikke erude på blot at skabe en pengemaskine, som kan give en masse bøde-kroner til statskassen. Politiet går således fagligt og sagligt til værks iarbejdet med at fastlægge den fremtidige fartkontrolstrategi.Og det er for mig at se kun naturligt, at ATK indgår som en del af stra-tegien.[Resultatmål]
4.
I forlængelse heraf vil jeg gerne sige, at politiets måltal på færdsels-området skaber gennemsigtighed, sådan at borgerne og vi som politike-re får mulighed for at følge med i, om målsætningerne rent faktisk bli-ver mødt. For det er selvfølgelig vigtigt, at den offentlige sektor – ogherunder politiet – kan dokumentere de resultater, der skabes.Samtidig er det vigtigt, at opfyldelse af resultatkrav giver mening i vir-kelighedens verden.Måltallene skal være baseret på en faglig vurdering af, hvilken indsatsder er behov for på et område. Borgerne skal selvfølgelig ikke stå tilba-ge med en fornemmelse af, at politiet stanger bøder ud ”med hovedetunder armen”.
3
5.
Når vi i den forbindelse taler om resultatmål for færdselsindsatsen,skal i øvrigt én ting gøres klart: og det er, at målkravet til politikredsenei 2013 på ATK-området alene er opgjort i antal måletimer.Der er således ikke opstillet et krav i kontrakterne om, at der skal rejseset bestemt antal sigtelser på ATK-området. Der er alene opstillet et mål,der vedrører kontroltrykket på området. Der er bestemt ikke lagt op til,at politiet skal genere borgerne med ”tåbelige bøder”, som det hedder isamrådsspørgsmål AQ, blot for at nå op på et bestemt antal sigtelser.[Effektiv kontrol]
6.
Men når det specifikt gælder færdselskontrollen, er det vigtigt at un-derstrege, at erfaringen viser, at øget kontrol – og det vil jo i praksis si-ge flere bøder – har en klar effekt på trafikanternes generelle adfærd itrafikken og på antallet af trafikulykker.Da erfaringerne også viser, at øget kontrol får bilisterne til at sætte ha-stigheden ned, forventes udvidelsen af politiets automatiske hastigheds-kontrol at have en hurtigvirkende og positiv effekt på færdselssikkerhe-den.Det er således tungtvejende hensyn til færdselssikkerheden, der liggerbag beslutningen om at øge politiets brug af automatisk hastighedskon-trol – ikke ren idioti!Og det er lige netop i dét lys, at det ærgrer mig at høre Venstres senesteønske om at nedprioritere politiets færdselsindsats for at bruge disseressourcer på bandeindsatsen.[Indbudgetterede bødeindtægter]
7.
Særligt i relation til samrådsspørgsmål AR vil jeg gerne starte med atsige, at det bedste naturligvis ville være, hvis den automatiske fartkon-trol slet ikke medførte nogen bødeindtægter. For det ville jo betyde, atfolk overholdt hastighedsgrænserne.Men lad os nu være realistiske og stoppe Christiansborg-drilleriet.
4
Når der på finansloven er medtaget forventede bødeindtægter fra ATK,er det ikke udtryk for en bestemt målsætning om, hvor mange bilisterder skal have en fartbøde. Det er derimod for at give et så fuldkommentbillede som muligt af, hvordan statens budget tegner sig i år og dekommende år.Det ved Venstre jo også godt. Selv om man synes at have glemt det herefter valget i 2011.8.
Virkeligheden er nu engang sådan, at når man firedobler antallet afATK-biler, må man også forvente, at det vil medføre en væsentlig for-øgelse af bødeprovenuet fra hastighedsovertrædelser.Hvis vi ikke havde taget denne post med, ville budgettet ikke være ret-visende. Når vi laver en finanslov, er det jo bl.a. for at give et retvisen-de billede af statens indtægter og udgifter i de kommende år.Men jeg vil gerne understrege, at der alene er tale om et skøn og ikkeom et ”budgetmål”, som spørgerne anfører. Skønnet bygger på de erfa-ringer, vi har om bødeprovenuet fra den nuværende ATK-indsats.Det kan derfor sagtens vise sig, at bilisterne er hurtigere til at fange sig-nalet og lette foden fra speederen. Og så vil det jo medføre, at bødepro-venuet bliver lavere.Og det vil naturligvis være glædeligt![Afslutning]
9.
Jeg er som sagt meget optaget af, at tiltag, der forøger bødeindtæg-terne, ikke skal fungere som ”pengemaskiner”. De skal i stedet sikre enmere effektiv retshåndhævelse på områder, som har betydning for bor-gerne.Og her mener jeg bestemt ikke, at vi rammer forbi med et tiltag, derskaber bedre sikkerhed i trafikken.
5
ATK er kommet for at blive, og det bliver ikke denne regering, somslækker på indsatsen på færdselsområdet, herunder dropper fartkontrol-len.
Tak.
6