Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1246586_0001.png
1246586_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2013FærdselskontoretAsger Weber2013-0030-1430753333
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 787 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. april 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 787 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvor mange kontroller for cabo-tage-kørsel der indgår i kontrakten for Københavns politidirek-tør, herunder redegøre for, hvor mange kontroller der faktisk ergennemført i 2012, på hvilke tidspunkter, af hvilket politi-mandskab og med hvilket resultat?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Der har i 2012 generelt ikke været opstillet særlige målkrav til poli-tikredsene med hensyn til kontrol med ulovlig cabotagekørsel. Bag-grunden herfor er, at cabotageindsatsen for 2012 har været forankreti Rigspolitiet.Resultatkontrakten for Københavns Politidirektør for 2012 indeholdtderfor ikke krav om et vist antal kontroller for ulovlig cabotagekør-sel. I bilaget til kontrakten fremgår det dog, at politikredsen skalstandse 1.200 køretøjer som led i kontrollen af køre- og hviletidsbe-stemmelserne på tungvognsområdet. Der var også i forhold til de øv-rige politikredse fastsat et lignende krav om et vist antal standsede(tunge) køretøjer.Der kan om politiets indsats på cabotageområdet i øvrigt henvises tilbesvarelsen af spørgsmål 534 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalgsamt besvarelsen af spørgsmål 464 og 465 (Alm. del) fra Folketin-gets Transportudvalg.Som det bl.a. fremgår af besvarelsen af spørgsmål 534, vil de kom-mende opgavefællesskaber på tungvognsområdet overtage alle deoperative opgaver i forbindelse med vejkontrollen, herunder ogsåden øgede indsats mod ulovlig cabotagekørsel.”
2