Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1251191_0001.png
1251191_0002.png
1251191_0003.png
1251191_0004.png
1251191_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
22. maj 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0030-1427Dok.:753145
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 783 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. april 2013.
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 783 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Som det fremgår af beretning over forslag til folketingsbe-slutning om at forbedre retssikkerheden ved administrativt til-delt isolation (folketingsåret 2009-10), blev der nedsat en ar-bejdsgruppe, der skulle undersøge mulighederne for at begræn-se brugen af udelukkelse fra fællesskab. Ministeren bedes i denforbindelse redegøre for, hvilke dele af rapporten om isolati-onsfængsling som arbejdsgruppen har udarbejdet, der er blevetgennemført og hvilke dele der udestår.”

Svar:

Den i spørgsmålet nævnte arbejdsgruppe om begrænsning af udelukkelsefra fællesskab afgav indstilling i september 2010. Arbejdsgruppen bestodaf repræsentanter fra Direktoratet for Kriminalforsorgen og kriminalfor-sorgens lukkede institutioner.Arbejdsgruppen pegede på en række mulige tiltag, både af materiel karak-ter, som f.eks. forslag der sigter mod at placere den indsatte på den mesthensigtsmæssige måde og dermed helt at undgå udelukkelse fra fælles-skab, og af mere formel karakter, som f.eks. anbefaling om ændring afkompetencereglerne. Tiltagene rettede sig endvidere både mod at begræn-se længden af udelukkelsen fra fællesskab og mod at begrænse antallet afsager vedrørende udelukkelse fra fællesskab.Det kan generelt oplyses, at arbejdsgruppens indstilling i al væsentligheder fulgt og gennemført.Ved lov nr. 113 af 3. februar 2012 om ændring af bl.a. straffuldbyrdelses-loven (revision af straffuldbyrdelsesloven m.v.) blev der således på bag-grund af arbejdsgruppens indstilling gennemført en række væsentlige æn-dringer af reglerne om udelukkelse fra fællesskab.De gennemførte ændringer har indebåret, at reglerne om udelukkelse frafællesskab i hovedtræk er som følger:- Udelukkelse fra fællesskab kan normalt ikke finde sted i mere end3 sammenhængende måneder, og denne grænse på 3 måneder kankun overskrides, hvis der foreligger helt særlige omstændigheder.Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der er tale om særligt farlige el-ler voldelige indsatte eller indsatte, der er særligt undvigelsestrue-de. Kompetencen til undtagelsesvist at dispensere fra 3 måneders-grænsen er henlagt til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Direkto-2
-
-
-
-
-
ratet er i givet fald forpligtet til ugentligt at overveje at bringe ude-lukkelsen fra fællesskab til ophør.Den indsatte har ret til en samtale med en repræsentant fra Direkto-ratet for Kriminalforsorgen, forinden direktoratet træffer afgørelseom eventuel forlængelse af udelukkelsen ud over 3 måneder.Der skal udfærdiges en udførlig plan for, hvordan den indsatte kanbringes tilbage til fællesskabet, og/eller hvordan der kan lempes iudelukkelsen. En sådan udslusningsplan udarbejdes i forbindelsemed, at institutionen første gang overvejer spørgsmålet om helt el-ler delvist at bringe udelukkelsen fra fællesskab til ophør.Institutionerne skal indberette udelukkelser fra fællesskab til Direk-toratet for Kriminalforsorgen første gang efter 14 dages varighed(mod tidligere 4 uger).Ugenotaterne, hvor institutionerne noterer vurderingen af, om derfortsat er behov for udelukkelse fra fællesskab, skal godkendes affængslets inspektion.De særlige tilbud til længerevarende udelukkede indsatte, somnævnt i §§ 6-8 og § 10 i bekendtgørelse om udelukkelse fra fælles-skab, skal også gives til indsatte på særligt sikrede afsnit, hvis detikke er muligt at etablere fællesskab med andre indsatte.
Arbejdsgruppens rapport indeholdt herudover en række forslag om ikke-lovgivningsmæssige tiltag. Der kan om gennemførelsen af disse oplysesfølgende:Arbejdsgruppen foreslog, at der holdes fokus på muligheden for sektione-ring. Direktoratet for Kriminalforsorgen har hertil oplyst, at man løbendehar fokus på mulighederne for øget sektionering både i de eksisterende in-stitutioner og i forbindelse med nybyggeri. I forbindelse med fler-årsaftalen om kriminalforsorgens økonomi 2013-2016 er der indtil videreudarbejdet 6 konkrete projekter i kriminalforsorgens institutioner medhenblik på øget sektionering. Endvidere er muligheden for sektionering etmeget centralt element i forbindelse med nybyggerier.Arbejdsgruppen pegede desuden på, at der holdes fokus på den dynamiskesikkerhed i institutionerne med henblik på at sikre trivsel blandt de indsatteog ad den vej mindske negative spændinger og tilspidsede situationer i in-stitutionerne, herunder ved et varieret beskæftigelsesprogram i fængslerneog en god og tæt kontakt til de indsatte i det daglige virke. Direktoratet forKriminalforsorgen har i den forbindelse oplyst, at der løbende er fokus påbeskæftigelses-, behandlings- og fritidsområdet. I 2011 fik kriminalforsor-gen således i forbindelse med satspuljeforliget bevilget 36 mio. kr. årligt tilen styrket uddannelsesindsats for de indsatte. Det er endvidere en del afkriminalforsorgens flerårsaftale for 2013-2016, at der skal ske et markantløft af uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen for de indsatte. Som en del3
af udmøntningen heraf vil der blive etableret egentlige uddannelsesafde-linger i både åbent og lukket regi, ligesom der vil blive fokuseret mere påuddannelse og jobtræning end produktion på værkstederne.For så vidt angår arbejdsgruppens forslag om at oprette særlige modtagel-sesafdelinger i de lukkede fængsler med henblik på at sikre bedst muligplacering og herved bl.a. undgå frivillig udelukkelse fra fællesskab be-mærkes, at der i 2011 blev oprettet modtagelsesafdelinger i Statsfængslet iNyborg og i Statsfængslet i Vridsløselille. Endvidere fremgår det af krimi-nalforsorgens flerårsaftale for 2013-2016, at der skal etableres modtagel-sesafsnit i alle fængsler. Hensigten med sådanne modtagelsesafsnit er – udover at understøtte en bedre prioritering af indsatserne til den enkelte ind-satte – også at afdække den sikkerhedsmæssige placering af den indsatte.Arbejdsgruppen har endvidere påpeget mulige problemer med datakvalite-ten af sagsbehandlingen af sager om udelukkelse fra fællesskab i Klientsy-stemet. Direktoratet for Kriminalforsorgen har i den forbindelse oplyst, atman løbende har fokus herpå, og problemstillingen rejses jævnligt fra di-rektoratets side over for institutionerne.Enkelte forslag fra arbejdsgruppen er ikke blevet fulgt eller er under fortsatovervejelse.Det gælder således arbejdsgruppens forslag om, at der i fængslernes resul-tatkontrakter opstilles måltal med henblik på at nedbringe antallet og va-righeden af udelukkelser fra fællesskab, hvilket ikke er blevet fulgt. Direk-toratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der i stedet foretages en løben-de overvågning af området fra direktoratets side.Det gælder også arbejdsgruppens forslag om at ændre på opbygningen afinstitutionernes normalreaktionsskemaer. Direktoratet for Kriminalforsor-gen har i den forbindelse oplyst, at det er besluttet, at dette afventer indstil-ling fra en arbejdsgruppe om nedbringelse af anvendelsen af strafcelle.Indstilling fra denne arbejdsgruppe forventes afgivet 1. september 2013.Endelig bemærkes, at arbejdsgruppen har påpeget, at det høje antal af ude-lukkelser fra fællesskab kan have sammenhæng med vanskeligheder medat finde egnede placeringer til indsatte, der skal overføres fra åbent til luk-ket fængsel eller mellem de lukkede fængsler (flaskehalsproblemer). Di-rektoratet for Kriminalforsorgen har i den forbindelse oplyst, at der harværet nedsat en arbejdsgruppe om placering og overførsel af indsatte. Ar-4
bejdsgruppen afgav indstilling i 2011, og en række anbefalinger og tiltager blevet meldt ud til alle fængsler og arresthuse.
5