Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1247411_0001.png
1247411_0002.png
1247411_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
13. maj 2013Kontoret for HumanitærtOphold og UdsendelserSagsbeh: Nanna Søby GardeSagsnr.: 2013-0030-1422Dok.:751209
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 777 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V).
Morten Bødskov/Pernille B. Mikkelsen

Spørgsmål nr. 777 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren kommentere artiklerne "Morten Bødskov skju-ler skandale om kriminelle asylansøgere" og "Ansvaret forskandalesag om kriminelle asylansøgere skal frem i lyset"bragt i Den Korte Avis, henholdsvis den 4. og den 5. april2013? Af artiklerne fremgår det, at politiet ikke har benyttetudlændingelovens § 36, stk.3 i en lang række tilfælde, hvorasylansøgere har begået kriminalitet.”(se:http://denkorteavis.dk/2013/tophistorien-25/,http://denkorteavis.dk/2013/ansvaret-for-skandalesag-om-kriminelle-asylansogere-skal-frem-i-lyset/).”

Svar:

Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 22.marts 2013 afspørgsmål nr. 597 (alm. del) fra Folketingets Retsudvalg giver udlændin-gelovens § 36, stk. 3, mulighed for at frihedsberøve en asylansøger, der eradministrativt udvist efter udlændingelovens § 25 a, stk.1.Som det ligeledes fremgår af besvarelsen forudsætter frihedsberøvelse ef-ter udlændingelovens § 36, stk. 3, at der er proportionalitet mellem udvis-ningsgrundlaget, det vil sige det strafbare forhold, som ligger til grund forudvisningen, og frihedsberøvelsens længde, herunder den forventedelængde.Højesteret har, som det også fremgår af den tidligere besvarelse, i to afgø-relser fra 2003 understreget kravet om proportionalitet og lagt en snæverramme for den tidsmæssige udstrækning af en frihedsberøvelse efter be-stemmelsen, som bl.a. indebærer, at det er en forudsætning for en friheds-berøvelse efter udlændingelovens § 36, stk. 3, at asylsagsbehandlingen kanforventes afsluttet inden for en tidsramme, der er proportional i forhold tildet strafbare forhold, som har givet anledning til den administrative udvis-ning i medfør af udlændingelovens § 25 a, stk. 1, og omstændighederne isagen i øvrigt.Det siger sig selv, at politiet ikke selv kan afgøre, om de vil følge den lov-givning, som Folketinget vedtager, ligesom det også siger sig selv, at poli-tiet ikke selv kan afgøre, om de vil følge Højesterets afgørelser.Det er derfor også min klare forventning, at politiet – inden for disse ram-mer – udnytter de redskaber, som Folketinget har stillet til rådighed medhenblik på effektivt at sætte ind over for kriminelle asylansøgere.2
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 22. marts 2013 af spørgsmålnr. 597 (alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har Rigspolitiet på ny påbaggrund af aktualiteten af asylansøgeres kriminalitet fundet anledning tilat henlede politikredsenes opmærksomhed på muligheden for at anvendefrihedsberøvelse i medfør af udlændingelovens § 36, stk. 3, når Udlændin-gestyrelsen har truffet afgørelse om administrativ udvisning af en udlæn-ding med en verserende asylsag.
3