Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1248361_0001.png
1248361_0002.png
1248361_0003.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 14. maj 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAW/ J.nr. 2013-2445
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 16. april 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 772 (REU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 772:”Vil ministeren redegøre for, hvad der gøres for at undgå at anbringelses-dømte utilpassede unge, der er anbragt på særlige opholdssteder, forladerderes opholdssted med det resultat, at politiet må rykke ud gang på gang?”Svar:Der findes en række forskellige anbringelsesmuligheder, når unge under 18år skal afsone en straf. De kan bl.a. anbringes på døgninstitutioner, herun-der sikrede døgninstitutioner, og på private opholdssteder. Mulighederne forat tilbageholde den unge afhænger af anbringelsesstedet.Efter straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, anbringes dømte, der er under 18år, i en anden slags institution end fængsel og arresthus medmindre afgø-rende hensyn til retshåndhævelsen taler imod anbringelse uden for fængselog arresthus.Unge under 18 år, som idømmes ubetinget frihedsstraffe, kræver ofte enmassiv socialpædagogisk indsats, og denne varetages bedst i særlige socia-le institutioner.Det er Direktoratet for Kriminalforsorgen, der godkender anbringelsesstedetog vilkårene for anbringelsen, og disse vilkår fremgår altid af Kriminalforsor-gens beslutning om anbringelse efter straffuldbyrdelseslovens § 78.Som hovedregel er der altid tilknyttet vilkår til en afsoning, f.eks. at den på-gældende skal undergive sig tilsyn af kriminalforsorgen. Herudover er den
2
unge underlagt de regler, der gælder på anbringelsesstedet. Som eksemplerpå yderligere vilkår ved anbringelse på et anbringelsessted kan nævnes:At den pågældende unge kun må forlade anbringelsesstedet underledsagelse af personalet.At den pågældende unge kun må forlade institutionen efter forudgå-ende aftale.Når unge under 18 år har ophold på et anbringelsessted oprettet efter reg-lerne i serviceloven, er de endvidere omfattet af reglerne i bekendtgørelsenr. 18 af 15. januar 2013 om magtanvendelse over for børn og unge, der eranbragt uden for hjemmet på anbringelsessteder, jf. servicelovens § 66, nr. 5og 6.Ifølge bekendtgørelse om magtanvendelse over for børn og unge, der eranbragt uden for hjemmet § 4, stk. 2, kan der på ikke-sikrede døgninstitutio-ner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner ske aflåsning af afdelingenom natten og undtagelsesvist i kortere perioder om dagen. Der kan ikke skeaflåsning af afdelinger i opholdssteder eller i andre anbringelsesformer.Aflåsning af en afdeling betyder, at yderdøre og vinduer kan låses, såledesat børn og unge ikke kan forlade døgninstitutionen i det tidsrum, hvor afde-lingen er aflåst. Aflåsning af afdelingen om dagen kan kun ske undtagelses-vist og i kortere perioder. Det kan f.eks. være i særlige situationer, hvor deter afgørende, at børn og unge ikke forlader afdelingen i kortere perioder omdagen.Børn og unge, der opholder sig uden for den aflåste afdeling, skal altid havemulighed for at komme ind på afdelingen.På delvis lukkede døgninstitutioner er det endvidere tilladt at aflåse den af-deling, hvor børn og unge, der skal tilbageholdes, opholder sig, jf. bekendt-gørelse om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden forhjemmet § 5, stk. 1. Delvis lukkede døgninstitutioner er målrettet børn ogunge med negativ udadreagerende adfærd, misbrugsproblemer eller krimineladfærd med behov for længerevarende socialpædagogisk behandlingsfor-løb.På sikrede og særligt sikrede afdelinger kan den kommunalbestyrelse ellerdet regionsråd, som driver institutionen, give tilladelse til, at barnet eller denunges værelse kan aflåses om natten, jf. § 19, stk. 3, i bekendtgørelse ommagtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.Endelig følger det af straffelovens § 74 a, stk. 1, at hvis en person, der pågerningstidspunktet ikke var fyldt 18 år, har begået grovere personfarlig kri-minalitet eller anden alvorlig kriminalitet, kan retten bestemme, at den på-
3
gældende skal undergive sig en ungdomssanktion, som er en struktureret,kontrolleret socialpædagogisk behandling af 2 års varighed, hvis det måanses for formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædelser.Ungdomssanktionen består af typisk af 3 faser:1) Et indledende ophold i en sikret afdeling.2) Et ophold i en døgninstitution eller et opholdssted.3) En periode i ambulant regi med tilsyn af de sociale myndigheder.Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 2, at længstetiden for ophold idøgninstitution eller godkendt opholdssted er 1 år og 6 måneder, heraf højst12 måneder i en sikret afdeling på en døgninstitution for børn og unge.Jeg kan i øvrigt oplyse, at der med det netop vedtagne lovforslag L 160 gi-ves mulighed for at oprette delvis lukkede afdelinger på åbne døgninstitutio-ner. Med loven bliver det således muligt at unge også kan afsone i døgninsti-tutioner med delvis lukkede afdelinger.
Karen Hækkerup
/ Lise Stidsen Vandahl