Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1254581_0001.png
1254581_0002.png
1254581_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. maj 2013StrafferetskontoretLise Bitsch2013-0030-1407742894
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 754 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. april 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 754 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren kommentere artiklen ”Ophæv den kriminellelavalder”, der blev bragt på Information.dk den 19. marts2013?”

Svar:

1.

I artiklen ”Ophæv den kriminelle lavalder” peger en tidligere leder af endøgninstitution for kriminelle unge på, at manglende sanktionsmulighederi det sociale system betyder, at der ikke er de nødvendige muligheder for atgive den hårdeste kerne blandt unge under den kriminelle lavalder den ret-te hjælp. Der peges i den forbindelse særligt på manglende mulighed for attilbageholde unge på sociale institutioner, når de unge ikke er anbragt imedfør af dom. Det foreslås i lyset heraf at ophæve den kriminelle laval-der.

2.

På baggrund af et lovforslag fremsat af den daværende regering blevden kriminelle lavalder pr. 1. juli 2010 sænket fra 15 år til 14 år. Ændrin-gen blev gennemført på trods af, at et flertal i Ungdomskommissionen i2009 udtalte sig imod dette.Forinden ændringen havde den kriminelle lavalder i Danmark siden vedta-gelsen af straffeloven i 1930 været 15 år.Kort tid efter sin tiltræden fremsatte denne regering et lovforslag om (bl.a.)forhøjelse af den kriminelle lavalder, således at den igen blev 15 år. Bag-grunden herfor er, at det er regeringens grundlæggende synspunkt, at enperson kun bør kunne pålægges strafansvar fra den alder, hvor vedkom-mende i almindelighed kan antages at have opnået den fornødne modenhedtil, at det er forsvarligt at anvende strafferetlige sanktioner. Den nedsættel-se af den kriminelle lavalder, som blev gennemført i 2010, skete uden til-strækkelig saglig fundering, idet der ikke er holdepunkter for at antage, atkriminalitet kan forebygges og bekæmpes effektivt ved at behandle børnsom kriminelle voksne.Regeringen finder derfor ikke, at indsatsen over for de helt unge lovover-trædere (under 15 år) bør ”retliggøres” ved at lade domstolene frem for desociale myndigheder tage hånd om et barns eventuelle problemer. Børn ogunge skal således mødes med socialpædagogisk støtte med henblik at fådet enkelte barn eller den enkelte unge til at ændre adfærd.2

3.

Den omstændighed, at der ikke kan anvendes strafferetlige sanktionerover for de helt unge lovovertrædere, betyder ikke, at samfundet står udenreaktionsmuligheder over for de pågældende. Den sociale lovgivning in-deholder en række reaktionsmuligheder over for børn og unge, herunderbørn og unge som har begået kriminalitet. Der henvises i den forbindelsetil Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål S 1151 den 26. februar 2013.Som det bl.a. fremgår heraf, indeholder den sociale lovgivning, som hørerunder social- og integrationsministeren, bl.a. regler om anbringelse af ungeuden for hjemmet uden samtykke. I visse tilfælde vil der være mulighedfor at tilbageholde den unge.For yderligere oplysninger om den sociale lovgivning henvises til Social-og Integrationsministeriet.

4.

Jeg vil gerne understrege, at regeringen – som det også fremgår af rege-ringsgrundlaget – har stor fokus på indsatsen mod ungdomskriminalitet.Social- og integrationsministeren og jeg overvejer derfor også for tidennye muligheder for at sætte ind over for unge, der udviser en asocial ad-færd. Jeg kan dog allerede nu oplyse, at regeringen hverken går ind for enfuldstændig ophævelse eller en nedsættelse af den kriminelle lavalder.
3