Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1266573_0001.png
1266573_0002.png
1266573_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
28. juni 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0030-1397Dok.:738955
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 740 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 740 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”I Den Europæiske Torturkomités rapport af 25. september2008 vedrørende Danmark henstillede komiteen i præmis 72blandt andet til, at kriminalforsorgen skulle indføre en registre-ring af de indsattes klager over forholdene i fængslerne fordeltpå emner (for eksempel nægtelse af besøg). Ministeren bedesredegøre for, om dette er gennemført og i bekræftende faldoversende registreringerne.”

Svar:

Den Europæiske Torturkomité har i sin rapport af 25. september 2008fremført nogle anbefalinger og kommentarer.Som kommentar har Torturkomitéen i punkt 72 i rapporten anført, at enstruktureret tilgang til klager kan være et nyttigt værktøj til at identificereområder, der skal behandles på et generelt niveau.Af Justitsministeriets svar af 23. februar 2009 til Den Europæiske Tortur-komité fremgår, at Direktoratet for Kriminalforsorgen tager generelle pro-blemstillinger op, når der er anledning til det.Direktoratet identificerer således områder, der skal behandles på et gene-relt niveau. Behandlingen af klager på et generelt niveau inden for forskel-lige områder kan ske på forskelligt grundlag og kan f.eks. vedrøre antalletaf konkrete klagesager inden for et bestemt område.Det skal i den forbindelse oplyses, at behandlingen af klager inden for deforskellige områder i direktoratet er samlet inden for forholdsvis små te-ams, som alle ledes af en medarbejder med længere og bred erfaring indenfor kriminalforsorgen. Denne medarbejder overvåger løbende – normalt 1gange ugentligt – hvilke klagesager, der er indgået.F.eks. kan nævnes, at direktoratet i forhold til ét fængsel har taget det ge-nerelle spørgsmål om tilskud til de indsattes udgifter til tandbehandling op.Dette skete på baggrund af, at direktoratet inden for en periode modtogusædvanligt mange klager vedrørende dette spørgsmål.Endvidere har direktoratet på baggrund af dels klagesager, dels direktora-tets egne undersøgelser i forbindelse med en sag om selvbeskadigelse, ta-get mere generelle problemstillinger op vedrørende anvendelse af greb iforbindelse med magtanvendelse.2
Som endnu et eksempel kan nævnes, at direktoratet gennem nogen tid harfokuseret på det generelle spørgsmål om praksis for afslag på prøveløsla-delse efter udståelse af 2/3 af straffetiden. Dette skete blandt andet på bag-grund af den generelle statistik over antallene af afslag på prøveløsladelse,men også på baggrund af konkrete klagesager.Ordningen, der sikrer, at en erfaren medarbejder løbende overvåger tilgan-gen af sager, blev indført i forbindelse med et lean-projekt, som blevigangsat ultimo 2006. Ordningen er justeret flere gange med henblik på atfå den optimeret mest muligt og har haft sin nuværende form de seneste år.Direktoratet har herefter ikke fundet, at der er behov for yderligere regi-strering af klager.
3