Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1266559_0001.png
1266559_0002.png
1266559_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
28. juni 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0030-1397Dok.:738939
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 734 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 734 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, hvad de danske myndigheder har fo-retaget sig, og eventuelt hvad de danske myndigheder agter atforetage sig i anledning af udtalelsen fra FN's special rappor-teurs’ rapport af 1. marts 2012 (A/HRC/19/61/Add.3), hvor dedanske myndigheder blandt andet kritiseres for, at indsatte ikkehar adgang til domstolsprøvelse i tilfælde, hvor de udelukkesfra fællesskabet i perioder, der strækker sig ud over 15 dage.”

Svar:

1.

Straffuldbyrdelseslovens § 112 indeholder regler om særlig let adgangtil domstolsprøvelse af visse endelige administrative afgørelser, således atden dømte inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende,kan kræve afgørelsen indbragt for retten.Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at de afgørelser, der er om-fattet af den særlig lette adgang til domstolsprøvelse, er udvalgt, fordi dehar lighed med straffesager eller i øvrigt har særligt indgribende betydningfor den indsatte, hvorimod bl.a. afgørelser, der er begrundet i hensynet tilat opretholde orden og sikkerhed i kriminalforsorgens institutioner, erholdt uden for ordningen.Det fremgår af Justitsministeriets kommenterede høringsoversigt af 9. no-vember 2011 vedrørende forslag til lov om ændring af straffuldbyrdelses-loven og retsafgiftsloven (Revision af straffuldbyrdelsesloven m.v.) (L 9),at dette f.eks. omfatter afgørelser om udelukkelse fra fællesskab.I afgørelser, der er begrundet i hensynet til at opretholde orden og sikker-hed, er der således ofte tale om skønsprægede afgørelser, der træffes ud fraet indgående kendskab til miljøet i institutionen, hvilket domstolene ikkehar i samme omfang som kriminalforsorgen.Domstolsprøvelse må i givet fald ske på grundlag af bestemmelsen igrundlovens § 63, hvorefter domstolene er berettigede til at påkende et-hvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser, jf. hertil også pkt.2.8 i høringsoversigten.

2.

Domstolene kan i medfør af grundlovens § 63 foretage en prøvelse af enafgørelses lovlighed, herunder om afgørelsen er båret af usaglige hensyn,og om den strider mod Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.2
Finder domstolene, at en konkret afgørelse om udelukkelse fra fællesska-bet ikke er lovlig, vil den pågældende herefter ikke (længere) med bag-grund i denne afgørelse kunne udelukkes fra fællesskabet.Er der tale om en afgørelse om udelukkelse fra fællesskabet, som ikkelængere er aktuel, kan der anlægges et anerkendelsessøgsmål, og domsto-lene vil i den forbindelse kunne foretage en prøvelse af den tidligere afgø-relses lovlighed.Domstolene vil i begge tilfælde – hvis betingelserne herfor er opfyldt – ef-ter påstand kunne dømme myndighederne til at betale erstatning, hvis derhar været tale om en uberettiget udelukkelse fra fællesskabet.Der gælder ingen almindelige frister for indbringelse af sådanne sager fordomstolene.

3.

Det er Justitsministeriets opfattelse, at reglerne om prøvelse af afgørel-ser om udelukkelse fra fællesskabet er i overensstemmelse med Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention.
3