Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1243534_0001.png
1243534_0002.png
1243534_0003.png
1243534_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. maj 2013StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0030-1394737111
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 718 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. april 2013.
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 718 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for reglerne omkring takst- og salær-fastsættelse og inddrivelse af statslige udlæg til beskikkedeforsvarere?”

Svar:

1.

Det fremgår af retsplejelovens § 741, stk. 1, at der i straffesager til-kommer den offentlige forsvarer vederlag af statskassen, herunder godtgø-relse for rejseudgifter, som han med føje har haft i forbindelse med hver-vet. Det følger af § 741, stk. 2, at vederlaget fastsættes af den ret, der harforetaget beskikkelsen. Vederlaget fastsættes ved dommen eller ved sær-skilt beslutning.

2.

Domstolene fastsætter statskassens vederlag til beskikkede forsvarere pågrundlag af landsretspræsidenternes meddelelse om vejledende takster forbl.a. salærer til forsvarere i straffesager. Justitsministeriet har til brug forbesvarelsen indhentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplystfølgende om landsretspræsidenternes fastsættelse af vejledende takster:”Landsretspræsidenterne fastsætter vejledende takster for salæ-rer til forsvarere i straffesager.De aktuelle takster fremgår af landsretspræsidenternes medde-lelse af 1. oktober 2012 om vejledende takster pr. 1. oktober2012 for salærer til forsvarere i straffesager, bistandsadvokatersamt til beskikkede advokater i ægteskabs-, forældreansvars-og børnefjernelsessager. Meddelelsen er tilgængelig på lands-retternes hjemmesider og er vedlagt i kopi til orientering.Det fremgår af meddelelsen, at de vejledende takster er fastsatsåledes, at de er afhængige af den enkelte sags type, varighedog tidspunkt. Der kan ske en reduktion af salæret, fx i sager,hvor samme advokat er forsvarer for flere tiltalte i samme sag.Der er herudover mulighed for at få salær for visse forbereden-de sagsskridt, rejseaktivitet og i sager, der aflyses. Der er fast-sat særlige takster for bistandsadvokater i straffesager og tilbeskikkede advokater i ægteskabs-, forældreansvars- og børne-fjernelsessager.Domstolsstyrelsen kan oplyse, at de nugældende takster erfremkommet efter forudgående drøftelser mellem Landsfor-eningen af Forsvarsadvokater, Danske Advokater, Advokat-samfundet, Danske FAMILIEadvokater og landsretterne.
2
De vejledende takster er således udtryk for den praksis, som deto landsretter har besluttet at ville følge ved tilkendelse af salæ-rer til forsvarer m.v. Fastsættelse af salær i den enkelte sag eren judiciel afgørelse, der træffes af retten med baggrund i deanførte takster og under inddragelse af de konkrete omstæn-digheder af betydning for salærfastsættelsen.”

3.

I retsplejelovens kapitel 91 (§§ 1007-1014 a) om sagsomkostninger m.v.i straffesager er der fastsat nærmere regler om, i hvilke tilfælde statskas-sens vederlag til beskikkede forsvarere skal erstattes af den person, somhar været udsat for strafferetlig forfølgning, eller af andre personer.Retsplejelovens § 1007, stk. 1, fastsætter, at i straffesager, som forfølges afen offentlig myndighed, udredes omkostningerne ved sagens behandlingog straffens fuldbyrdelse af det offentlig med forbehold af ret til at få demerstattet efter reglerne i kapitel 91. Omkostninger ved sagens behandlingomfatter bl.a. vederlag til beskikkede forsvarere.Det følger af retsplejelovens § 1008, stk. 1, at hvis en sigtet person findesskyldig eller ved dom kendes uberettiget til oprejsning i anledning af straf-feretlig forfølgning, er vedkommende pligtig at erstatte det offentlige denødvendige udgifter, som er medgået til sagens behandling. Hvis undersø-gelsen har været rettet på en anden forbrydelse end den eller på andre for-brydelser foruden den, for hvilken tiltalte dømmes, er han ikke pligtig til aterstatte de derved foranledigede yderligere omkostninger, jf. retsplejelo-vens § 1008, stk. 2.Det følger endvidere af retsplejelovens § 1010, stk. 1, at hvis tiltalte frifin-des eller sagen i øvrigt endes uden at have ført til sigtedes domfældelse,påhviler der ingen pligt til at udrede omkostninger, undtagen for så vidtdisse måtte være forårsagede ved den pågældendes tilregnelige og retsstri-dige handlinger eller undladelser.Andre personer, som ved tilregnelige eller retsstridige handlinger har for-anlediget en straffesag eller forårsaget særegne udgifter, vil være pligtigeat erstatte de omkostninger, deres forhold har medført, jf. retsplejelovens §1011, stk. 1.Afgørelser om erstatning af omkostninger træffes af retten ved dommen el-ler, når sagen endes uden dom, ved kendelse, jf. retsplejelovens § 1012,stk. 1.
3

4.

I medfør af retsplejelovens § 1013, stk. 4, opkræves og inddrives sags-omkostninger efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 2-4, § 91,stk. 2-4, og § 92. Der er endvidere fastsat nærmere regler om opkrævningaf sagsomkostninger i bekendtgørelse nr. 1022 af 17. oktober 2005 om op-krævning af visse bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv.samt afgørelse om udståelse af forvandlingsstraf for bøde (bødebekendtgø-relsen).Det følger af bødebekendtgørelsen, at politiet forestår opkrævning af så-danne fordringer. Opkrævningen sker ved, at politiet skriftligt opfordrerskyldneren til inden 20 dage at indbetale beløbet til politiet, jf. bekendtgø-relsens § 3, stk. 3. Efter bekendtgørelsens § 4 kan politiet pr. kulance givetilladelse til kortvarig henstand med betalingen, eller at det skyldige beløbbetales i afdrag ved en vis korterevarende betalingsordning.Hvis betalingsfristen er overskredet og sædvanlig rykkerprocedure forgæ-ves er gennemført, overdrages fordringen til restanceinddrivelsesmyndig-heden (SKAT), som forestår opkrævning og inddrivelse af fordringer tildet offentlige, jf. reglerne herom i inddrivelsesloven. For så vidt angårinddrivelse af sagsomkostninger følger det af bødebekendtgørelsens § 5, atpolitiet oversender en sag til restanceinddrivelsesmyndigheden med hen-blik på inddrivelse, hvis skyldneren ikke betaler det samlede beløb indenfristen, eller hvis skyldneren misligholder en tilladelse til afdragsvis beta-ling. Det er en forudsætning for oversendelse til restanceinddrivelsesmyn-digheden, at politiet forinden skriftligt har anmodet skyldneren om inden10 dage at indbetale det skyldige beløb eller afdrag, og skyldneren ikke harefterkommet dette.Når fordringer overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden vil de ind-drivelsesredskaber, som den enkelte fordringsindehaver er tillagt i lovgiv-ningen eller ifølge praksis, kunne anvendes af restanceinddrivelsesmyn-digheden. Herudover kan også andre inddrivelsesredskaber, som følger aflovgivningen eller af praksis, anvendes af restanceinddrivelsesmyndighe-den.

5.

Der vedlægges til udvalgets orientering kopi af landsretspræsidenternesmeddelelse af 1. oktober 2012 om vejledende takster pr. 1. oktober 2012for salærer til forsvarere i straffesager, bistandsadvokater samt til beskik-kede advokater i ægteskabs-, forældreansvars- og børnefjernelsessager.
4