Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
30. oktober 2012FærdselskontoretChristina Hjeresen2012-0030-1026558000
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. oktober 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad motivationen for en eventuelstrengere fortolkning af kørekortdirektivet, som forventes attræder i kraft i januar 2013, begrundes med, idet det må liggefast, at en sådan strengere fortolkning vil medføre, at unge mo-torcyklister fratages retten til at føre mellemstore motorcykler(A2), som de ellers kan i dag?”Svar:
Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmålnr. 6 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg om implementeringen af tred-je kørekortdirektiv og baggrunden for de nye aldersgrænser for erhvervelseaf kørekort til motorcykel.Som det fremgår af den nævnte besvarelse, fastholdes den nuværende al-dersgrænse på 18 år for erhvervelse af kørekort til lille motorcykel i over-ensstemmelse med tilkendegivelsen under behandlingen af lov nr. 1551 af21. december 2010 om ændring af færdselsloven, jf. herved Justitsministe-riets besvarelse af spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørendeforslag til lov om ændring af færdselsloven (Implementering af dele aftredje kørekortdirektiv, ændring af gyldighedstiden for kørekort), (L 5,Folketingstidende 2010-11, 1. samling).Andet kørekortdirektiv indførte en række valgfri underkategorier til de en-kelte kørekortkategorier, som Danmark har valgt ikke at indføre. Disse un-derkategorier er ved tredje kørekortdirektiv gjort obligatoriske. Dette med-fører, at de gældende danske kategorier ”lille motorcykel”, med en motor-effekt på højst 25 kW, og ”stor motorcykel”, bliver erstattet af de nye ka-tegorier lille motorcykel, med en motoreffekt på højst 11 kW, mellemstormotorcykel, med en motoreffekt på højst 35 kW, og stor motorcykel.Med tredje kørekortdirektiv styrkes den trinvise adgang til erhvervelse afmotorcykelkørekort med det formål at sikre en bedre færdselssikkerhedbåde for motorcyklisterne selv og for deres medtrafikanter. Som tilkende-givet i ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende lovforslag nr.L 5 indebærer en fastholdelse af aldersgrænsen på 18 år for lille motorcy-kel som følge af direktivets krav om trinvis adgang til erhvervelse af mo-torcykelkørekort, at det vil være nødvendigt at fastsætte aldersgrænsen forerhvervelse af kørekort til mellemstor motorcykel til 20 år, hvorefter man
2
efter 2 års erfaring med den mellemstore motorcykel – dvs. som 22-årig –kan erhverve kørekort til stor motorcykel.Efter min opfattelse er dette princip om trinvis adgang til erhvervelse afkørekort til motorcykel fornuftigt, og de nye regler om kørekort er udfor-met i overensstemmelse hermed.
3