Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1254012_0001.png
1254012_0002.png
1254012_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
29. maj 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2013-0030-1371Dok.:728935
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 688 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. marts 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 688 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren sikre, at det genovervejes om de 200 betjenteder pt. er i spil til bl.a. at blive flyttet til Jylland, i stedet på kortsigt bliver i hovedstadsområdet og indgår i en styrket bande-indsats?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Politikredsenes bevilling fra 2012 er fordelt efter en ny res-sourceallokeringsmodel, som har til formål at sikre en gen-nemsigtig og retfærdig bevillingsfordeling. Modellen har tilhensigt at tage højde for de væsentligste forhold, som driveraktivitetsniveauet i politikredsene. Modellen sikrer, at ændrin-ger i de bagvedliggende aktivitetsdrivere på tværs af politi-kredsene resulterer i en fordeling af ressourcer, så politikredsemed stigende kriminalitetsudfordringer tildeles en større del afden samlede bevilling. Hermed skabes grundlaget for, at derkan ydes et ensartet serviceniveau i hele landet.Københavns Politi har en række særlige hovedstadspolitiopga-ver. For at tage højde for disse tildeles Københavns Politiblandt andet en årlig særtildeling svarende til 250 årsværk. Til-svarende tildeles Nordsjællands Politi og Københavns Vest-egns Politi hver 25 årsværk årligt for at kunne yde en særligstøtte til hovedstaden.Det er Rigspolitiets opfattelse, at der med den nye model opnåsen bedre fordeling af politiets ressourcer end tidligere. Det skalogså ses i lyset af, at fordelingen af ressourcer imellem kredse-ne frem til 2011 fortsat delvist afspejlede ressourcefordelingeni kredsene i tiden før politireformen, som trådte i kraft i 2007.Det skal bemærkes, at modellen fordeler bevillinger og ikkemedarbejdere i mellem politikredsene. Modellen medfører, atder i alt over årene 2012-2014 skal flyttes 93 mio. kr. fra ho-vedstadskredsene til de øvrige politikredse. Dette svarer til ca.4 pct. af hovedstadskredsenes samlede bevilling. Kredsene be-stemmer selv, hvordan denne bevillingsreduktion udmøntes påhenholdsvis politiuddannede, administrativt ansatte eller på po-litikredsens øvrige driftsudgifter. Kun hvis politikredsene i ho-vedstadsområdet udmønter hele reduktionen på politiårsværk,vil det svare til en nedgang på 200 betjente, mens en forholds-mæssig reduktion i forhold til udgiftsområderne svarer til ennedgang på ca. 150 betjente.2
Modellen opdateres årligt med nye data for aktiviteten og res-sourceforbruget i de enkelte kredse, så der sker en løbende til-pasning af kredsenes rammer i forhold til aktivitetsudviklin-gen.I forhold til bekæmpelse af rocker- og bandekriminalitet erKøbenhavns Politi og de øvrige sjællandske kredse siden 2011tilført en særlig bevilling til en styrket indsats på bandeområdet(Task Force Øst). Hertil kommer, at der er oprettet en TaskForce Indbrud, ligesom hovedstadskredsene er tildelt midler tilen styrket indsats mod kriminaliteten i de særligt udsatte bo-ligområder. Midlerne til disse indsatser tildeles som et tillæg tilressourceallokeringsmodellens grundtildeling specifikt medhenblik på at sikre et stærkt og vedvarende fokus på bandeind-satsen.Der vil således med den ændrede bevillingsfordeling mellemkredsene ikke blive svækket på indsatsen på rocker- og bande-området, heller ikke i København. Håndteringen af konfliktener højt prioriteret, og indsatsen vil fortsat være løbende afstemtmed kriminalitetstruslen og konfliktniveauet.Dette er blandt andet kommet til udtryk ved, at der igennemforåret ved flere tiltag er skabt grundlag for at styrke indsatseni lyset af det aktuelt høje konfliktniveau i Københavnsområdet.For det første har de berørte kredse prioriteret øgede ressourcertil indsatsen, som f.eks. i de udsatte områder har muliggjort enmere intens patruljering, øget efterforskning, etablering af visi-tationszoner, ransagninger og gennemførsel af flere koordine-rede aktioner mod bandemiljøet.For at fastholde den styrkede indsats har Rigspolitiet udenforbevillingsudmelding tilført Københavns Politi og KøbenhavnsVestegns Politi i alt 25 mio. kr., ligesom der tilvejebringes ef-terforskningsmæssig assistance fra de andre sjællandske politi-kredse, Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter og TaskForce Indbrud.”
3