Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1240438_0001.png
1240438_0002.png
1240438_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2013ProcesretskontoretChristina Thode Hansen2013-0030-1369726799
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 681 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. marts 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Morten Bødskov/Cristina A. Gulisano

Spørgsmål nr. 681 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes vurdere, hvorvidt en centralisering af skifte-retternes arbejde vil betyde, at store medarbejdergrupper i denuværende skifteretter skal flyttes til store enheder i Køben-havn og andre store byer – i alt ca. 200 medarbejdere – med delokale virkninger af centraliseringen til følge, hvor f.eks. ægte-fæller flytter med, lokale advokatvirksomheder må reducerem.v.”

Svar:

1.

Udvalget har tidligere – efter ønske fra Torsten Schack Pedersen(V) – stillet mig spørgsmål om Udvalget om varetagelse af skifte-sagsbehandlingen.Som det bl.a. fremgår af min besvarelse af 27. februar 2013 afspørgsmål nr. 562 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er Udval-get om varetagelse af skiftesagsbehandlingen bl.a. nedsat med bag-grund i den aftale, som regeringen og Enhedslisten indgik den 20.november 2011 om finansloven for 2012. Det er heri bl.a. anført, ataftaleparterne ønsker at sikre et solidt grundlag for, at Danmark ifremtiden får endnu bedre og mere effektive domstole.Det er derfor aftalt, at der skal igangsættes et analysearbejde, sombl.a. skal belyse effektiviseringspotentialer, aktivitet og produktiviteti domstolene og afdække mere langsigtede muligheder for bl.a. re-gelændringer og reformer i domstolssystemet, der understøtter effek-tivt opgavevaretagelse.Udvalget skal overveje, om varetagelsen af skiftesagsbehandlingenfortsat bør ske ved samtlige byretter og Sø- og Handelsretten i sam-me omfang som i dag, eller om varetagelsen af hele eller dele af skif-tesagsområdet (dvs. dødsboskiftesager, ægtefælleskiftesager samt in-solvenssager) kan effektiviseres og optimeres ved at samle opgave-varetagelsen.Det er i kommissoriet forudsat, at udvalget som led i sine overvejel-ser om den fremtidige varetagelse af skiftesagsbehandlingen nærme-re belyser og vurderer, hvilke fordele og ulemper der vil være for-bundet med de forskellige modeller, der vil kunne tænkes på områ-det.2
Udvalget skal som led i sine overvejelser nærmere belyse og vurdereden praktiske gennemførelse af en eventuel centralisering og de per-sonale- og ressourcemæssige konsekvenser ved domstolene.Udvalget skal endvidere nærmere belyse de økonomiske og admini-strative konsekvenser for det offentlige og for borgerne af at gen-nemføre en centralisering af hele eller dele af skiftesagsområdet.Herudover anmodes udvalget om at vurdere spørgsmålet om yderli-gere digital understøttelse af skiftesagsbehandlingen. Udvalget skal iden forbindelse vurdere, i hvilket omfang sådanne tiltag i givet faldvil kunne afbøde de betænkeligheder, som en centralisering på om-rådet måtte give anledning til i forhold til borgernes afstand til dom-stolene. Det forudsættes, at udvalget fremkommer med eventuelleforslag på området, som findes nødvendige eller hensigtsmæssige,uanset om udvalget i øvrigt måtte anbefale en centralisering eller ej.Udvalget bør inddrage det regelgrundlag for at anvende digitalkommunikation i sagsbehandlingen (på bl.a. skifteområdet), som ertilvejebragt, men endnu ikke er trådt i kraft. Udvalget kan i øvrigtkomme med anbefalinger vedrørende andre aspekter af skiftebehand-lingen med henblik på bedre og mere effektiv skiftesagsbehandling,som udvalget i sit arbejde måtte blive opmærksom på.

2.

Jeg finder på den baggrund ikke anledning til på nuværende tids-punkt at gå ind i nærmere overvejelser om, hvad følgerne af en even-tuel centralisering af skifteretternes vil betyde.
3