Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:11. marts 2013Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Stephan Andreas Dam-gaardSagsnr.: 2013-0035-0153Dok.:718751
UDKAST TIL TALEtil brug for besvarelsen den 14. marts 2013af samrådsspørgsmål AJ-AO, AS og ATfra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AJ:”Hvordan vil ministeren sætte en effektiv stopper for de bandeskyderier,der nu endnu engang hærger København og omegn og skaber stor utryg-hed?”Samrådsspørgsmål AK:”Hvordan vil ministeren forebygge den stigende forråelse og det helt for-skruede værdisæt, der præger store grupper af kriminelle i Danmark, så-dan som vi har set det ved Odense Universitets Hospital og i forbindelsemed bandeskyderierne i København?”Samrådsspørgsmål AL:”Hvordan vil ministeren sikre, at straksdomme, kontrol ved grænserne,massiv overvågning, nultolerance og udvisninger fremover anvendes ilangt højere grad end tilfældet er i dag, så der kan sættes en effektiv stop-per for banderne og deres hærgen?”Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Samrådsspørgsmål AM:”Det fremgår af ministerens talenoter til et samråd i Retsudvalget den 10.november 2011, at: ”bekæmpelse af rocker- og bandekriminalitet har enmeget høj prioritering for den nye regering. Vi skal ikke som samfund ac-ceptere den rå kriminalitet, som udgår fra disse grupperinger. Regeringenvil derfor løbende følge området og være opmærksom på, om der måttevære behov for nye initiativer.” Mener ministeren ikke, at situationen nukalder på sådanne initiativer, og hvordan mener ministeren, at den almin-delige dansker kan mærke, at bekæmpelse af rocker- og bandekriminalitethar en meget høj prioritering for regeringen?”Samrådsspørgsmål AN:”Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at begrænse mængdenaf våben og tilgangen af nye våben blandt kriminelle i Danmark?”Samrådsspørgsmål AO:”Er ministeren enig med den radikale retsordfører Jeppe Mikkelsen i, atoprettelsen af visitationszoner i Gladsaxe, Herlev og Ballerup kommunerer på kant med politiloven, idet der normalt ikke kan indføres visitations-zone i en hel politikreds eller kommune?”Spørgsmål AJ-AO er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).Samrådsspørgsmål AS:”Kan ministeren bekræfte, at indvandrerbander i visse områder har opret-tet deres egne visitationszoner, hvordan forholder ministeren sig til udvik-lingen, og hvilke tiltag vil ministeren iværksætte med henblik på at sikre, atbandernes parallelle ordenssystemer nedbrydes?”Spørgsmål AS er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).Samrådsspørgsmål AT:”Henset til at bandekonflikten i København på det seneste er eskaleretmeget, vil ministeren da redegøre for, hvilke overvejelser der ligger bag,at man vil flytte 200 københavnske betjente til andre politikredse, herunderhvordan ministeren mener, at denne beslutning vil harmonere med en mål-sætning om, at Københavns Politi skal have tilstrækkelige ressourcer til athåndtere bandekonflikten effektivt?”Spørgsmål AT er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
2
[Indledning]1.Tak for ordet. Jeg skal i dag besvare en række omfattende samråds-spørgsmål, som alle på forskellig vis vedrører samme overordnede tema– nemlig den aktuelle situation og indsats på bande- og rockerområdet.
Det er jo et tilbagevendende tema – både her i Retsudvalget og i Folke-tingssalen.
Og når det er tilfældet, afspejler det jo desværre, at det med mellemrumforekommer, at uoverensstemmelser og konflikter i bandemiljøet blus-ser op, så stemningen i miljøet bliver højspændt.
De sidste par måneder har vi desværre haft en sådan situation præget afkonflikter og voldsomme sammenstød i bandemiljøet, først og frem-mest i hovedstadsområdet, men også i bl.a. Køge har der været en ræk-ke episoder.
Dette er mest tydeligt kommet til udtryk ved de skudepisoder, herunderto skuddrab, som har fundet sted, og som helt naturligt har skabt storutryghed og frustration for beboerne i de berørte områder.
2.Jeg vil gerne allerede her indledningsvis sige det så klart, at ingenkan være i tvivl: Den seneste tids voldelige konfrontationer og sam-menstød er helt og aldeles utilstedelige.
Ingen af os skal acceptere, at banderne skaber uro og utryghed med de-res afstumpede vold og primitive metoder og adfærd.
Og jeg vil gerne igen slå fast, at bekæmpelsen af rocker- og bandekri-minaliteten har absolut topprioritet for regeringen og for mig som ju-stitsminister.
Det kan ingen med rimelighed betvivle.3
Regeringen har således sikret, at indsatsen på området er løftet til dethøjeste niveau nogensinde – ikke mindst med den brede flerårsaftale forpolitiet og anklagemyndigheden, som regeringen for snart halvandet årsiden indgik med bl.a. spørgernes parti.
Den i forvejen forstærkede indsats over for rockerne og banderne er alt-så ikke alene fastholdt, men også yderligere forstærket, herunder medEtableringen af yderligere en bande-task force, ogen yderligere styrkelse af indsatsen i de særligt udsatte boligområ-der, der er mest belastet af kriminalitet, og hvor vi notorisk ved, atbanderne forsøger og også har held med at rekruttere medlemmer.
Og den seneste tids begivenheder er en klar understregning af, hvor vig-tig indsatsen over for banderne er. Det er en krystalklar kendsgerningfor mig, som det har været det for mine forgængere i Justitsministeriet.
Og det er vigtigt for mig allerede nu at slå fast, at politiet selvsagt tagerden aktuelle situation dybt alvorligt og derfor også i øjeblikket yder enekstraordinær og meget målrettet indsats for at få normaliseret situatio-nen i de berørte områder.For det første har enhver jo kunnet konstatere, at der er gennemførtflere store koordinerede og målrettede politiindsatser mod bande-miljøet. Senest her til formiddag, slog politiet til mod en række per-soner og lokaliteter.Disse aktioner kommer ikke ud af det blå, men er resultatet af denmassive og koordinerede efterforskning mod banderne og dereskriminalitet, som løbende foregår, og som naturligvis er på allerhøj-ste blus for øjeblikket.
4
Der er også sket en generel skærpelse af patruljeringen og en øgetpolitimæssig tilstedeværelse for at skabe tryghed for borgerne i deberørte områder.Der sker målrettet brug af visitationszoner, og der i den forbindelsesiden januar foretaget mere end 1.400 visitationer, ligesom der erbeslaglagt store mængder skydevåben og ammunition.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg mener, at politiet gør det fremragen-de og fortjener stor ros og opbakning.
3.Der er stillet i alt 8 samrådsspørgsmål til besvarelse i dag. Spørgsmå-lene hænger i høj grad sammen, og derfor finder jeg det også mest na-turligt at besvare spørgsmålene samlet.
Jeg vil starte med at gøre rede for det generelle konfliktbillede i rocker-og bandemiljøet – og i forlængelse heraf gøre rede for de konflikter ogsammenstød, som vi har set den seneste tid.
Dernæst vil jeg redegøre for politiets indsats på området – både genereltog aktuelt.
Herefter vil jeg adressere nogle af de mere specifikke problemstillinger,som der er spurgt til. Det drejer sig dels om reglerne om politiets etable-ring af visitationszoner, dels om indsatsen over for de såkaldte ”bande-vagter”.
Endelig vil jeg runde af med nogle mere generelle bemærkninger ombekæmpelsen af rocker- og bandekriminaliteten og regeringens priorite-ringer på området.
[Det generelle konfliktbillede]
5
4.For nærmere at kunne belyse den nuværende situation og det aktuellekonfliktbillede har jeg til brug for samrådet i dag indhentet oplysningerfra Rigspolitiet.
Politiet foretager som bekendt løbende en tæt monitorering af bande-miljøet. Og indsatsen mod banderne baserer sig således på nøje analyserog vurderinger af de enkelte grupperingers og individers kriminelle ak-tiviteter og på et nøje opdateret billede af konflikterne i miljøet.
5.Ser man på konfliktbilledet i rocker- og bandemiljøet generelt igen-nem de seneste år, så har det været præget af en række modsætnings-forhold.
Det handler om modsætninger internt mellem forskellige bandegruppe-ringer og mellem visse dele af bandemiljøet på den ene side og rocker-klubberne Hells Angels, AK 81 og Bandidos på den anden side.
Hertil kommer, at også det indbyrdes forhold mellem Hells Angels ogBandidos fortsat vurderes at være præget af modsætninger.
Det har altså været billedet igennem de seneste år – og det er det fortsather i 2013.
6.Heller ikke baggrunden for modsætningsforholdene i miljøet genereltvurderes at have ændret sig grundlæggende de seneste år.
Det er således Rigspolitiets uændrede vurdering, at konfrontationerne ibund og grund fortsat udspringer af kampen om de kriminelle markeder– herunder navnlig narkotikamarkedet.
Samtidig er det vurderingen, at konfrontationerne er udtryk for, at deforskellige grupperinger positionerer sig over for hinanden i kampenom territoriel status.6
Rigspolitiet vurderer også, at personlige uoverensstemmelser, både nyeog gamle, fortsat bidrager til konfliktbilledet.
Og endelig oplever politiet også fortsat, at de forskellige grupperingersæresbegreber og identitet indebærer krav om hævn og gengældelse – ogat bandernes selvforståelse på denne måde bidrager selvstændigt til, atkonflikterne fortsætter.
7.Særligt når det gælder bandegrupperingerne, har Rigspolitiet oplyst,at de organisatorisk og kulturelt adskiller sig fra rockergrupperingerne.
De fleste bander har hverken nogen veldefineret organisation eller for-maliseret hierarkisk struktur, ligesom de fleste bander ikke har egentli-ge klubhuse, hvor de holder til.
Banderne ses oftest at være centreret omkring en eller flere toneangi-vende personer. Hertil kommer så en række mere eller mindre fast til-knyttede personer – det være sig venner, bekendte og familiemedlem-mer.
Bandernes struktur er således kendetegnet ved et vist tilfældighedspræg,og banderne kan bedst betragtes som mere fleksible, uformelle fælles-skaber, som divergerer i størrelse og sammensætning alt afhængig af si-tuationen.
Sammenfattende er der altså tale om et særdeles komplekst og sammen-sat billede – både af de forskellige grupperinger i miljøet og deres ind-byrdes konflikter.
[Den aktuelle konflikt]8.Når det gælder den aktuelle situation, så er det jo åbenlyst for enhver,at den seneste tid desværre har været præget af konfrontationer og7
sammenstød i bandemiljøet, fortrinsvis i hovedstadsområdet, men ogsåandre steder.
Det har som nævnt kulmineret i flere voldsomme episoder – herunder todrab og flere drabsforsøg med anvendelse af skydevåben.
9.Det tog sin begyndelse, da en ung mand i midten af januar blev skudtog dræbt i Høje Gladsaxe.
Umiddelbart herefter kunne politikredsene i og omkring hovedstadsom-rådet konstatere en forhøjet aktivitet blandt medlemmer af forskelligebandegrupperinger.
Siden har vi med jævne mellemrum set voldsomme sammenstød mel-lem personer med tilknytning til miljøet – herunder flere skudepisoder iKøbenhavns Nordvestkvarter, Kokkedal og Skovlunde. Og så selvføl-gelig skuddrabet på Frederiksberg i slutningen af februar.
Samtidig har politiet i stigende grad oplevet, at medlemmer af bande-grupperinger – blandt andet på indre Nørrebro – har signaleret deres til-stedeværelse og deres tilhørsforhold ved beklædning og lignende. Derer også nogle, som er set i det offentlige rum iført skudsikre veste.
Endelig er der rapporteret om tilfælde, hvor personer, der må antages athave relation til bandemiljøet, som en slags bandevagter også har anta-stet såkaldt almindelige mennesker, der ikke er involveret i kriminaliteteller bandevirksomhed.
[Generelt om politiets indsats]10.Det er indlysende, at politiet må tage – og også tager – den aktuelleog højspændte situation i miljøet ekstremt alvorligt. Og situationen føl-ges tæt af Rigspolitiet, de særlige bande-task force-enheder og politi-kredsene.8
Helt generelt har bekæmpelsen af rocker- og bandekriminaliteten igen-nem flere år været et af de højest prioriterede indsatsområder for danskpoliti. Også i 2013 er indsatsen mod rockerne og banderne således ud-peget som et nationalt indsatsområde for dansk politi.
Det er Rigspolitiet, der varetager den overordnede koordination af poli-tiets samlede indsats mod rocker- og bandekriminaliteten. Det sker i ettæt samarbejde med de enkelte politikredse, de to særlige bande-taskforce-enheder samt andre relevante nationale og internationale samar-bejdspartnere.
Som led i Rigspolitiets koordinerende indsats indsamler, bearbejder ogformidler Rigspolitiet efterretninger fra og til landets politikredse ogandre samarbejdspartnere.
Alt sammen med henblik på, at det daglige, politimæssige arbejde kantilrettelægges bedst muligt i bekæmpelsen og opklaringen af den krimi-nalitet, som udspringer af bande- og rockermiljøet.
11.Rigspolitiets overordnede strategi for området bygger på en koordi-neret, målrettet og flerstrenget indsats, som har til formål at stresse ban-derne og lægge et maksimalt pres på de enkelte bandemedlemmer fraenhver tænkelig vinkel.
Rigspolitiets strategi for området er forankret i en fortrolig, nationaloperationsplan, hvor de enkelte elementer i indsatsen på området er be-skrevet.
Det gælder lige fra den løbende indhentelse af efterretninger til det fo-rebyggende og tryghedsskabende arbejde. Og det gælder lige fra denførste indsats ved sammenstød og konfrontationer til sikring af resulta-ter i efterforskningen og retsforfølgelsen.9
Den nationale operationsplan er et dynamisk arbejdsredskab for politiet,som skal sikre, at politiets overordnede indsats på området løbende ko-ordineres og tilpasses.
12.Rigspolitiets strategi for området lægger derudover stor vægt på etnøje koordineret samarbejde med andre relevante aktører, herunderSKAT og de enkelte kommuner.
Eksempelvis har SKAT og politiet jo som bekendt igennem en årrækkesamarbejdet om at ramme bande- og rockermedlemmerne på det øko-nomiske udbytte af deres kriminalitet. Det sker ved den såkaldte ”AlCapone-metode”, hvor man altså så at sige ”går efter pengene”.
[Task Force Øst]13.En central del af indsatsen mod rocker- og bandekriminaliteten va-retages af den særlige bande-enhed ”Task Force Øst”, der blev oprettet i2009, hvor man også oplevede en voldsom konflikt med skudepisoderog drab i bandemiljøet bl.a. på indre Nørrebro i København.
Task Force Øst er organiseret som en tværfaglig projektorganisationunder ledelse af en styregruppe med deltagelse af bl.a. Rigspolitiet,Rigsadvokaten, PET og de fem sjællandske politikredse.
Task force-enhedens mål er at intensivere den fremadrettede efterforsk-ning mod rocker- og bandemiljøerne på Sjælland samt at styrke koordi-nationen mellem politikredsenes indsatser.
I løbet af det forgangne år har Task Force Øst således bl.a. koordineretet samarbejde, som går ud på at identificere konfliktpotentiale i rocker-og bandemiljøerne.
10
Der er i den forbindelse nedsat en særlig gruppe under Task Force Øst,som på baggrund af efterretninger og den løbende, koordinerede efter-forskningsmæssige indsats udarbejder oplæg til måludpegning af tone-angivende personer i rocker- og bandemiljøet.
Dette gør det muligt for politiet at målrette både den efterforsknings-mæssige indsats, og den mere operative, tryghedsskabende indsats medhenblik på at forhindre længerevarende konflikter i rocker- og bande-miljøerne.
14.Task Force Øst har i sin relativt korte levetid leveret endog megetflotte resultater i sit arbejde på tværs af de sjællandske politikredse.
I et af dagens samrådsspørgsmål (AN) spørges der særligt til indsatsenfor at begrænse forsyningen af våben til bandemiljøet.
Som eksempel herpå kan jeg nævne, at netop Task Force Øst i 2011 og2012 har gennemført målrettede efterforskninger mod bl.a. bandemiljø-ernes handel med våben.
I et enkelt sagskompleks blev der således konfiskeret mere end 1 tonammunition og flere end 100 skydevåben, herunder flere automatvåben.Samtidig blev adskillige personer dømt for at have leveret våben tilbanderelaterede personer, og der blev i sagskomplekset udmålt en sam-let strafmængde på godt 31 års fængsel til såvel banderelaterede somikke banderelaterede personer.
I et andet sagskompleks blev der blandt andet konfiskeret mere end 45skydevåben, store mængder våbendele, 3 håndgranater og mere end 2kg plastisk sprængstof.
11
Det er politiets vurdering, at optrevlingen af lige præcis disse tosagskomplekser har vanskeliggjort forsyningen af skydevåben til ban-demiljøet.
Anklagemyndigheden i Task Force Øst har i det hele gennemført etstort antal straffesager. Og alene i 2012 har Task Force Øst således ståetfor domfældelser på i alt 220 års fængsel til 109 personer, ligesom 4personer har fået behandlings- eller anbringelsesdomme.
[Task Force Vest]15.Task Force Øst fik jo som bekendt sidste år – som et led i flerårsaf-talen for politiet – følge af en ny, fleksibel bande-task force. Task ForceVest koordineres og styres fra Sydøstjyllands Politi i Horsens og dæk-ker området vest for Storebælt.
Task Force Vest har ligesom Task Force Øst bl.a. til formål at intensi-vere indsatsen mod kriminalitet og voldelige konflikter med udspring irocker- og bandemiljøet.
Og også den nye Task Force Vest har på ganske kort tid leveret impo-nerende resultater.
I løbet af 2012 har Task Force Vest således gennemført en række straf-fesager for handel med narkotika, afpresning, ulovlig tvang, våbenbe-siddelse, groft tyveri og hæleri.
Derudover har Task Forcen været ansvarlig for beslaglæggelser af etstørre antal skydevåben og større mængder ammunition og narkotika.
16.Sammenfattende yder politiet, anklagemyndigheden og andre rele-vante aktører således hver eneste dag og på flere planer en massiv, rets-håndhævende indsats baseret på grundige analyser og et nøje opdateretefterretningsbillede.12
Og den stramme kurs over for rockerne og banderne bærer frugt dag fordag.
De flotte resultater af politiets arbejde taler deres tydelige sprog, og derer således konstant rundt regnet 300 rockere og bandemedlemmer bagtremmer, enten som afsonere eller i varetægt.
[Politiets aktuelle indsats]17.Som jeg var inde på tidligere ydes der særligt i disse dage en megetomfattende politimæssig indsats for at normalisere den tilspidsede ogkonfliktfyldte situation og for at komme den seneste tids vold og sam-menstød til livs.
Rigspolitiet arbejder i den forbindelse tæt sammen med de relevante po-litikredse og task force-enheder for at koordinere og målrette både ope-rative indsatser og konkrete efterforskninger.
Politiet benytter sig i øjeblikket af hele den palet af redskaber, som vifra politisk side har stillet til rådighed. Det har bl.a. betydet visitationer,anholdelser, systematiske ransagninger, beslaglæggelse af våben ogmeddelelse af zoneforbud.
De berørte politikredse har skærpet patruljeringen og den politimæssigetilstedeværelse med det formål at vanskeliggøre nye sammenstød ogskabe tryghed for borgerne.
Samtidig efterforskes der massivt mod banderne og deres kriminalitet –herunder ikke mindst i forhold til de skuddrab og de drabsforsøg, derhar fundet sted.
13
Og der er i den forbindelse også sket varetægtsfængsling af flere kendtebandemedlemmer. Ikke mindst i forlængelse af tirsdags store politiakti-on mod bandemiljøet.
18.Strategien for at komme den seneste tids vold og sammenstød tillivs er altså helt klar: Politiet har optrappet det i forvejen massive presbandemiljøet og arbejder intenst på at få normaliseret situationen.
Der lægges i øjeblikket på alle planer et maksimalt tryk på de enkeltebandemedlemmer for at sætte en effektiv stopper for den seneste tidsuacceptable episoder og for at få de ansvarlige bag lås og slå.
19.Jeg håber, at udvalget har forståelse for, at jeg ikke her for rullendekameraer kan redegøre mere detaljeret for det intensive og omfattendeefterforskningsarbejde, som i øjeblikket pågår. Det skyldes naturligvishensynet til efterforskningen.
Men jeg kan sige så meget, at Rigspolitiet vurderer, at man med deiværksatte efterforskninger – kombineret med politiets massive tilstede-værelse i de berørte områder – har formået at vanskeliggøre grupperin-gernes voldelige gengældelser over for hinanden.
Det har også betydning i den sammenhæng, at navnlig de mange mål-rettede visitationer har ført til beslaglæggelse af et stort antal skydevå-ben og større mængder ammunition.
Jeg har stor tillid til den massive og vedholdende indsats, som politietyder i øjeblikket, og tror på, at det er vejen at gå. Det kan være besnæ-rende at forestille sig, at der findes snuptagsløsninger, som hurtigt ogeffektivt kan løse problemer, som dem vi står med i den aktuelle bande-konflikt.
14
Og jeg skulle da også være den første til at bringe sådanne løsninger ianvendelse, hvis de altså fandtes.
Men sagen er jo den, at der er tale om meget komplicerede konflikter,som udspiller sig i svært tilgængelige miljøer, og som derfor ikke kanløses ved et snuptag. Det er derimod det lange seje træk og det konstan-te politimæssige pres på miljøet, som er vejen frem.
[Politifolk flyttes væk fra København – samrådsspørgsmål AT]20.I et af dagens samrådsspørgsmål (AT) spørges der nærmere til for-delingen af ressourcer mellem politikredsene. Der spørges bl.a., omKøbenhavns Politi også i fremtiden får tildelt de ressourcer, politikred-sen har brug for, til effektivt at bekæmpe rocker- og bandekriminalite-ten.
21.Jeg vil starte med at fremhæve, at det som bekendt er Rigspolitiet,som fordeler ressourcerne mellem landets politikredse.
Rigspolitiet har siden sidste år benyttet sig af en ny ressourcealloke-ringsmodel, der er resultatet af et omfattende analysearbejde, og somhar til formål at sikre en mere fair og gennemsigtig bevillingsfordeling,som løbende tager højde for de konkrete udfordringer, som den enkeltepolitikreds oplever.
Implementeringen af denne model medfører ikke ændringer i størrelsenaf den samlede bevilling til politikredsene, men vedrører alene den ind-byrdes fordeling af ressourcer mellem politikredsene.
22.Som forligskredsen blev orienteret om i forgårs, så er det rigtigt, atden nye model over en årrække medfører en reduktion i den samledebevilling til Københavns Politi. Det er klart, at det indebærer, at Kø-benhavns Politi må gennemføre en række effektiviseringer og tilpasnin-ger.15
Det er imidlertid vigtigt at understrege, at der med den ændrede bevil-lingsfordeling mellem kredsene ikke vil blive svækket på indsatsen pårocker- og bandeområdet – heller ikke i København. Håndteringen afkonflikten i bandemiljøet er højt prioriteret, og indsatsen vil fortsat væ-re løbende afstemt med kriminalitetstruslen og konfliktniveauet.
Og så vil jeg i øvrigt føje til, at indsatsen på området jo i høj grad ertværgående og koordineret på tværs af politikredsene med bistand frade særlige task forces og Rigspolitiet.
Særligt i relation til bekæmpelsen af rocker- og bandekriminalitet i Kø-benhavn og de øvrige sjællandske politikredse må det fremhæves, atTask Force Øst jo som bekendt siden 2011 er tildelt en særlig bevillingtil en styrket indsats mod banderne.
[Visitationszoner – samrådsspørgsmål AO]23.Jeg vil nu vende mig mod nogle af de mere specifikke spørgsmålvedrørende politiets indsats, som spørgerne har ønsket belyst.
I ét af dagens samrådsspørgsmål (AO) spørges der særligt til de beslut-ninger om visitation, som siden januar er truffet af Københavns Vest-egns Politi.
24.En visitationszone er som bekendt et geografisk afgrænset område,hvor politiet stikprøvevis i en nærmere afgrænset periode kan visiterepersoner samt undersøge tøj og genstande med henblik på at kontrolle-re, om nogen besidder eller bærer våben.
Formålet er på denne måde at øge befolkningens tryghed ved på særligtudsatte steder at forbedre politiets muligheder for at forebygge alvorlig,personfarlig kriminalitet.
16
Som jeg var inde på før, så har politiet også i forbindelse med den sene-ste tids skyderier oprettet en række visitationszoner i de områder, hvorbanderne færdes, og dette har bl.a. ført til beslaglæggelse af et to-cifretantal skydevåben og større mængder ammunition.
25.Betingelserne for politiets anvendelse af visitationszoner fremgår afpolitilovens § 6. Jeg vil i den forbindelse tillade mig at henvise til minnylige besvarelse af spørgsmål nr. S 855 fra hr. Karsten Lauritzen, hvorder er redegjort nærmere for bestemmelsen.
Jeg forstår i øvrigt spørgsmålet således, at der særligt spørges til visita-tionszoners geografiske anvendelsesområde.
Her er det vigtigt at have for øje, at etableringen af en visitationszoneefter politilovens § 6 bl.a. forudsætter, at der konkret er grund til atetablere zonen med henblik på at forebygge, at nogen foretager strafba-re handlinger, som indebærer fare for personers liv, helbred eller vel-færd – altså personfarlig kriminalitet.
Det fremgår i den forbindelse af forarbejderne til bestemmelsen, at detgeografiske anvendelsesområde for en beslutning om visitation må fast-lægges på baggrund af de forhold, som begrunder politiets vurdering afrisikoen for sådanne strafbare handlinger.
Det indebærer, at en beslutning om visitation typisk vil omfatte et be-stemt afgrænset område – f.eks. et værtshus, et butikscenter, en gade el-ler en plads, mens der ikke kan træffes beslutning om visitation i f.eks.en hel politikreds eller kommune.
Der er dog intet til hinder for, at der kan træffes flere samtidige beslut-ninger om visitation i den enkelte politikreds, og at en visitationszonederfor samlet set vil kunne omfatte et større geografisk område, hvis lo-vens betingelser i øvrigt er opfyldt.17
Og det vil alt andet lige nærmere være tilfældet i en højspændt situationpræget af konflikter og voldsomme sammenstød.
26.Når det gælder de beslutninger om visitation, som KøbenhavnsVestegns Politi traf i forlængelse af de alvorlige hændelser i januar, såvil jeg igen tillade mig at henvise til min nylige besvarelse af spørgsmålnr. S 855. I denne besvarelse er der redegjort nærmere for baggrundenfor de konkrete beslutninger.
Jeg kan tilføje, at jeg har noteret mig, at politikredsen løbende har vur-deret og justeret den etablerede visitationszone, således at zonen for nu-værende omfatter nærmere angivne områder i de berørte kommuner.
Det kan jeg sådan set ikke have kommentarer til.
[Bandevagter mv. – samrådsspørgsmål AS]27.I et andet af dagens samrådsspørgsmål (AS) spørges der særligt tilde tilfælde, der har været rapporteret om, hvor personer, som må anta-ges at have relation til bandemiljøet, som en slags bandevagter også harantastet helt almindelige mennesker, der ikke er involveret i kriminaliteteller bandevirksomhed.
Der har først og fremmest været tale om, at såkaldte almindelige men-nesker har meddelt, at de har observeret – men ikke selv været udsat for– at typisk unge mænd med et ”bandeudseende” har kontrolleret, stop-pet eller undersøgt andre tilsvarende typer.
Der er imidlertid også rapporteret om tilfælde, hvor almindelige menne-sker har været udsat for det samme.
Den intimiderende adfærd har bl.a. bestået i at passe folk op og udspør-ge om den pågældendes ærinde i området, samt kontrol af, hvad den18
pågældende har på sig. Derudover har de pågældende udvist enutryghedsskabende adfærd ved at køre rundt og ”se ondt” på andre.
Jeg havde for nylig lejlighed til at adressere netop denne problemstil-ling ved min mundtlige besvarelse af spørgsmål nr. S 1086 og S 1087fra hr. Karsten Lauritzen.
Som jeg klart gav udtryk for ved den lejlighed, så siger det sig selv, atsådanne episoder og denne adfærd er helt og aldeles uacceptabel. Dethører ingen steder hjemme i et retssamfund.
Og som jeg også gav udtryk for, så er det noget, som politiet ser på medden største alvor. Det kan ikke være anderledes.
28.På Københavns Vestegn har politiet således, som jeg var inde påfør, intensiveret den i forvejen forstærkede politiindsats ved bl.a. atskærpe patruljeringen og den politimæssige tilstedeværelse i områder-ne.
Man har også fra politiets side valgt at kommunikere meget offensivtom situationen – bl.a. med anvisninger til borgerne om, hvordan de skalforholde sig, herunder med en klar opfordring til at anmelde enhver re-levant episode eller iagttagelse til politiet.
Også Københavns Politi fører en konsekvent linje over for bandemed-lemmer, der udviser en vagtlignende adfærd. Københavns Politi har så-ledes bl.a. anvendt zoneforbud for med det samme at fjerne de pågæl-dende personer fra området.
Og så kan jeg i øvrigt tilføje, at politiet er fuldt ud opmærksomme på, atder alt efter de konkrete omstændigheder vil være grundlag for at rejsesigtelse for ulovlig tvang efter straffelovens § 260.
19
29.Der skal ikke herske den fjerneste tvivl om, at jeg – ligesom politiet– tager den aktuelle situation meget alvorligt og følger den nøje.
Det er meget vigtigt, at der øjeblikkeligt skabes et modpres på bande-medlemmerne, så vi får sendt et klart signal om, at vi ikke vil tolererederes adfærd – herunder bl.a. de her selvbestaltede bandevagter.
[Det forebyggende arbejde]30.Efter denne detaljerede redegørelse for den massive, retshåndhæ-vende indsats på området, så synes jeg, at det er på sin plads – før jegrunder af – at komme ind på nogle af de andre elementer, som en lang-sigtet indsats over for banderne nødvendigvis må omfatte.
For selv om den retshåndhævende indsats er særdeles vigtig – særligtselvfølgelig for bekæmpelsen af de akutte problemer – så kan den ikkestå alene.
Det lange, seje træk i kampen mod banderne må også have fokus på atfå brudt deres ”fødekæde” ved hjælp af en bred vifte af forebyggendeog kriminalpræventive tiltag.
Jeg mener, at det er afgørende med en stærk og tidlig indsats for at for-hindre, at de unge kommer ud i kriminalitet.
Det er i den forbindelse glædeligt, at vi på det seneste har set et fald iungdomskriminaliteten. Det er en positiv udvikling, som vi ikke må ta-ge for givet, men arbejde målrettet for at fastholde.
31.Det sker f.eks. som led i det såkaldte SSP-samarbejde mellem skole,socialforvaltning og politi, der er omdrejningspunktet for den lokale,kriminalitetsforebyggende indsats over for børn og unge.
20
Formålet med SSP-samarbejdet er generelt at afklare, hvilke forebyg-gelsesmuligheder der findes lokalt og koordinere indsatsen mellem lo-kale myndigheder, institutioner og andre samarbejdspartnerne. F.eks.kriminalforsorgen, sociale institutioner, de enkelte boligområder og for-eningslivet.
Den tværgående, kriminalpræventive indsats i SSP-samarbejdet og deenkelte lokalråd suppleres bl.a. af de særlige, lokale ”banderåd”, hvisprimære fokus er de helt unge potentielle bandemedlemmer – den så-kaldte ”lillebrorgruppe”.
Banderådenes formål er på denne måde yderligere at målrette og udvik-le indsatsen over for rekrutteringen til bande- og rockermiljøet.
Herudover koordinerer Rigspolitiet en indsats, hvor de enkelte politi-kredse opsøger og gennemfører såkaldte ”bekymringssamtaler” medudvalgte unge mennesker, der er i risiko for at blive en del af bandemil-jøet.
Jeg vil i samme forbindelse fremhæve, at der med den seneste flerårs-aftale er afsat midler til en målrettet indsats mod rocker- og bandemil-jøets såkaldte ”rekrutteringsbaser” i de særligt udsatte boligområder.
Som led i udmøntning heraf har en række af landets politikredse fåettildelt midler fra Rigspolitiet, som er øremærket særlige initiativer isærligt udsatte boligområder, der har fokus på at identificere unge, somtiltrækkes af eller er på vej ind i bandemiljøet, og sætte ind over fordem, før det går galt.
[Exit]32.I relation til dem, hvor det – om jeg så må sige – alleredeergåetgalt, vil jeg særligt fremhæve den nationale exit-indsats, som har sat fo-
21
kus på at hjælpe de personer, der søger efter en vej ud af det kriminellemiljø.
I 2011 blev der lanceret en ny national rammemodel for exit-programmer for bande- og rockermedlemmer. Hensigten med ramme-modellen er at styrke myndighedssamarbejdet, så exit-programmernekoordineres, målrettes og tilpasses de bande- og rockermedlemmer, derønsker et liv uden for det kriminelle miljø.
Exit-indsatsen bygger således på et tæt samarbejde mellem de relevantemyndigheder og koordineres af de særlige exit-enheder, som er sam-mensat af repræsentanter fra politiet, kriminalforsorgen og kommunen.
Exit-enhedens arbejde består bl.a. i at identificere de rocker- og bande-medlemmer, som exit-programmerne kan være relevante for, og vurde-re, hvilke tiltag der i givet fald er relevante for den pågældende – her-under f.eks. bopælsskifte, uddannelse, beskæftigelse, misbrugsbehand-ling mv.
33.Som med alt nyt, så er det nok naturligt, at der løbende opstår for-skellige spørgsmål om arbejdet med exit-indsatsen. Der er således almulig grund til at indhøste og lære af de praktiske erfaringer.
Det siger sig selv, at det er af stor betydning, at alle involverede myn-digheder er klædt på til at kunne tage hånd om de udfordringer, der op-står i samarbejdet om exit-programmerne.
Derfor har vi for det første taget initiativ til en evaluering af exit-indsatsen. Og derudover har jeg inviteret økonomi- og indenrigsmini-steren, KL og Rigspolitiet til et møde for at drøfte, om der er behov forat tage nye initiativer for at sikre, at sagerne kan håndteres på den rettemåde.
22
[Afslutning]34.Nu har jeg efterhånden talt i rigtig lang tid. Men med de mange ogmeget omfattende samrådsspørgsmål har vi også skullet vidt omkring.
Der er, som jeg var på tidligere, desværre ingen hurtige løsninger påkonflikterne i bandemiljøet, som jo altså blusser op fra tid til anden. Detviser alle erfaringer fra tidligere år også.
Og som jeg sagde før, så er der tale om et særdeles komplekst og sam-mensat konfliktbillede med rødder, der rækker år tilbage.
35.Når det er sagt, så har det allerhøjeste prioritet – både for politiet ogfor regeringen – at få sat en effektiv stopper for den seneste tids kon-frontationer og vold.
Siden allerførste dag har regeringens linje således været helt klar: Be-kæmpelsen af rocker- og bandekriminalitet har absolut topprioritet, bå-de for regeringen og for mig som justitsminister.
Og som jeg har redegjort for, så har regeringen også sat handling bag depæne intentioner – og løftet indsatsen over for banderne til et nyt ni-veau, bl.a. med etableringen af yderligere særlig bande task force.
Der bliver på alle planer lagt et massivt pres på rocker- og bandemed-lemmerne.
Og som jeg har redegjort for har politiet i øjeblikket optrappet det i for-vejen massive, retshåndhævende pres og arbejder ekstraordinært intenstpå at få normaliseret situationen i de områder, der har været berørt afden seneste tids konflikter og sammenstød.For det første har enhver jo kunnet konstatere, at der er gennemførtflere store koordinerede og målrettede politiindsatser mod bande-23
miljøet. Senest her til formiddag slog politiet til mod en række per-soner og lokaliteter primært på Københavns Vestegn.Disse aktioner kommer ikke ud af det blå, men er resultatet af denmassive og koordinerede efterforskning mod banderne og dereskriminalitet, som løbende foregår, og som naturligvis er på særligthøjt blus for øjeblikket.Der er også sket en generel skærpelse af patruljeringen og en øgetpolitimæssig tilstedeværelse for at skabe tryghed for borgerne i deberørte områder.Der sker målrettet brug af visitationszoner, og der i den forbindelsesiden januar foretaget mere end 1.400 visitationer, ligesom der erbeslaglagt store mængder skydevåben og ammunition.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg mener, at politiet gør det fremragen-de og fortjener stor ros og opbakning.
Jeg kan tilføje, at jeg i de sidste par måneder haft den løbende og tætkontakt med politiet for bl.a. at holde mig underrettet om den aktuellekonfliktsituation og politiindsatsen.
Det, som politiet har fortalt mig i den forbindelse, er ikke, at der mang-ler nye politimæssige redskaber til at sætte ind over for banderne. Derskal dog ikke herske tvivl om, at jeg vil være lydhør, hvis sådanne øn-sker måtte blive fremført.
36.Det er klart, at der er en stor interesse for politiets håndtering af denseneste tids uro. Der er helt almindelige mennesker, der er berørte ogopskræmte af det, der sker. Det gælder selvfølgelig først og fremmestdem, som bor og færdes i de berørte områder.
Men når det er sagt, skal vi være yderst varsomme med at tro, at vi erbedre end politiet til at vurdere, hvordan den konkrete situation skalhåndteres. Vi skal også huske på, at den politimæssige indsats består af24
andet og mere, end det som vi umiddelbart og ved selvsyn kan konstate-re.
Jeg mener derfor, at det er vigtigt, at vi giver politiet arbejdsro og viser,at vi har tillid til, at politiet hver eneste dag gør deres yderste for at forat få de ansvarlige sat bag lås og slå.
Jeg har for min del stor tiltro til, at politiets dygtige arbejde og vedhol-dende indsats er vejen at gå. Og at politiets massive indsats således ogsåi sidste ende vil sikre, at vi i de berørte områder får genskabt den tryg-hed, ro og orden, som vi alle har krav på.
Tak for ordet.
25