Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1233983_0001.png
1233983_0002.png
1233983_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
5. april 2013Budget- og Planlæg-ningskontoretSagsbeh: Frank MathiesenSagsnr.: 2013-0030-1352Dok.:720431
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Har Rigspolitiet forud for sin beslutning om at afskaffe mo-torcykelbetjentenes mulighed for at benytte politimotorcykler-ne til transport til og fra deres bopæl, analyseret størrelsen påprovenuet for fartforseelser, skrevet under netop denne trans-port? Og hvorledes agter ministeren at finansiere et eventueltprovenutab?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 22. februar 2013spørgsmål nr. 531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg be-sluttede Rigspolitiet i 2012 at iværksætte et omfattende analy-searbejde (Politianalyserne) med henblik på at vurdere mulig-hederne for at optimere organiseringen af de politimæssigekerneopgaver og tilrettelægge arbejdsprocesserne, så opgaver-ne løses så hurtigt og effektivt som muligt, samtidig med atkvaliteten fastholdes eller forbedres.Et af de første delprojekter i Politianalyserne var en analyse afpolitiets færdselsindsats med det formål at optimere og effekti-visere færdselsområdet uden en kvalitetsmæssig forringelse.Rigspolitiet kan oplyse, at der ikke som led i analysen særskiltblev foretaget beregning af provenuet for fartforseelser skrevetunder motorcyklisternes transport mellem bopæl og tjeneste-sted, da analysen ikke har kunnet dokumentere det faktiske an-tal skrevne sager i disse tidsrum, fordi sagerne ikke er registre-ret særskilt i politiets sagsbehandlingssystem (Polsas).Skulle indtægten indregnes, ville denne skulle sættes i forholdtil omkostningen ved de kørte kilometer for at skrive bøderne.Det er Rigspolitiets vurdering, at hjemkørsel er mindre om-kostningseffektivt end målrettet/strategisk fokuseret indsats.Det vil sige, at der ved hjemkørsel køres flere kilometer pr. ud-skrevet bøde end ved fokuseret kørsel.Grundlæggende er analysen baseret på, at ”strategisk fokusere-de kilometer” samt indsatser og tilstedeværelse på/i strategiskudvalgte strækninger og områder har større værdi end kørselmellem bopæl og tjenestested og ”fri patrulje”. Politiets motor-cykler skal således fremover i højere grad udnyttes til strate-gisk fokuseret færdselsindsats frem for kørsel mellem bopælog tjenestested.2
Rigspolitiets vurdering er, at færdselsindsatsen ikke forringes,og at der ikke sker et provenutab som følge af beslutningen omat afskaffe motorcykelbetjentenes mulighed for at benytte poli-timotorcyklerne til transport til og fra deres bopæl.”
3