Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. maj 2013PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0030-1318702654
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 611 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. februar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 611 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke initiativer ministeren påtæn-ker at iværksætte for at forebygge, at hændelser som dem, derfandt sted under en såkaldt moddemonstration organiseret afAntifascistisk Aktion i København lørdag den 23. februar2013, hvor betjente blev angrebet, og over 30 personer blevanholdt, finder sted i fremtiden.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan i den anledning oplyse, at det følger af or-densbekendtgørelsens § 5, at optog og møder på veje skal an-meldes ved personlig henvendelse til politiet senest 24 timer,før de skal finde sted. Anmeldelsen skal foretages af arrangø-ren eller en repræsentant for denne og indeholde angivelse afformålet med mødet eller optoget, tidspunktet, mødestedet ogruten samt det forventede antal deltagere.Når politiet modtager en anmeldelse om en demonstration be-handles denne af politikredsens OPA-afdeling (operativ plan-lægning og analyse), der vurderer anmeldelsen og vurderer, omder af hensyn til den offentlige orden skal meddeles vilkår fordemonstrationens afholdelse, herunder ændringer i den plan-lagte rute mv.Forud for selve demonstrationens afholdelse vurderer politietbehovet for politimæssig tilstedeværelse i forbindelse med de-monstrationen. Dette sker på baggrund af en tæt dialog med ar-rangørerne og øvrige interessenter samt under inddragelse aferfaringer fra tidligere demonstrationen af samme type. Påbaggrund heraf udarbejdes en risikovurdering, der i mange til-fælde fører til, at der ikke er behov for politimæssig tilstedevæ-relse, eller at der alene er behov for politiets bistand til trafik-regulering i forbindelse med demonstrationens afholdelse.Såfremt risikovurderingen tilsiger det, kan der udarbejdes enegentlig operationsbefaling eller en operationsplan for den po-litimæssige indsats i forbindelse med demonstrationen. I så-danne tilfælde vil der blive udarbejdet en strategisk hensigt forden politimæssige indsats samt en såkaldt manøvreide, der op-deles i politiaktioner. I den forbindelse kan dialogindsats væreen politiaktion og anvendelse af det mobile indsatskoncept enanden politiaktion, der kan bringes i anvendelse. Der vil end-videre kunne opstilles en reserve, som kan indsættes, såfremtsituationen tilsiger det.2
Den politimæssige håndtering af en demonstration vil således ihøj grad afhænge af den risikovurdering, der udarbejdes i rele-vante tilfælde, og at der i den forbindelse tillige tages højde forden politimæssige indsats, hvis demonstrationen skulle udviklesig i en utilsigtet retning.Det er således Rigspolitiets opfattelse, at politiet i dag har defornødne redskaber til at varetage hensynet til den offentligeorden i forbindelse med afholdelse af demonstrationer. Det vilimidlertid kunne opstå situationer, hvor en demonstration ud-vikler sig ud over, hvad der er taget højde for i den udarbejde-de risikovurdering, og i så tilfælde vil der skulle ske anvendel-se af den opstillede reserve, der i nødvendigt omfang kan sup-pleres af politiets samlede beredskab.”
3