Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
Civilafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. februar 2013ProcesretskontoretCharlotte Christiansen2013-0030-1283683037
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 562 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (MFU).
Morten Bødskov/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 562 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvorfor kommissoriet for ”Udvalgfor varetagelse af skiftesagsbehandlingen” ikke omfatter enundersøgelse af ressourceforbruget i de enkelte byretter.”Svar:
Det fremgår af kommissoriet for udvalget om varetagelse af skifte-sagsbehandlingen, at udvalget bl.a. er nedsat med baggrund i den af-tale, som regeringen og Enhedslisten indgik den 20. november 2011om finansloven for 2012, hvor det bl.a. er anført, at aftaleparterneønsker at sikre et solidt grundlag for, at Danmark i fremtiden fårendnu bedre og mere effektive domstole.Det er derfor aftalt, at der skal igangsættes et analysearbejde, sombl.a. skal belyse effektiviseringspotentialer, aktivitet og produktiviteti domstolene og afdække mere langsigtede muligheder for bl.a. re-gelændringer og reformer i domstolssystemet, der understøtter effek-tivt opgavevaretagelse.Udvalget skal overveje, om varetagelsen af skiftesagsbehandlingenfortsat bør ske ved samtlige byretter og Sø- og Handelsretten i sam-me omfang som i dag, eller om varetagelsen af hele eller dele af skif-tesagsområdet (dvs. dødsboskiftesager, ægtefælleskiftesager samt in-solvenssager) kan effektiviseres og optimeres ved at samle opgave-varetagelsen.Det er i kommissoriet forudsat, at udvalget som led i sine overvejel-ser om den fremtidige varetagelse af skiftesagsbehandlingen nærme-re belyser og vurderer, hvilke fordele og ulemper der vil være for-bundet med de forskellige modeller, der vil kunne tænkes på områ-det.Udvalget skal som led i sine overvejelser nærmere belyse og vurdereden praktiske gennemførelse af en eventuel centralisering og de per-sonale- og ressourcemæssige konsekvenser ved domstolene.Udvalget skal endvidere nærmere belyse de økonomiske og admini-strative konsekvenser for det offentlige og for borgerne af at gen-nemføre en centralisering af hele eller dele af skiftesagsområdet.2
Herudover anmodes udvalget om at vurdere spørgsmålet om yderli-gere digital understøttelse af skiftesagsbehandlingen. Udvalget skal iden forbindelse vurdere, i hvilket omfang sådanne tiltag i givet faldvil kunne afbøde de betænkeligheder, som en centralisering på om-rådet måtte give anledning til i forhold til borgernes afstand til dom-stolene. Det forudsættes, at udvalget fremkommer med eventuelleforslag på området, som findes nødvendige eller hensigtsmæssige,uanset om udvalget i øvrigt måtte anbefale en centralisering eller ej.Udvalget bør inddrage det regelgrundlag for at anvende digitalkommunikation i sagsbehandlingen (på bl.a. skifteområdet), som ertilvejebragt, men endnu ikke er trådt i kraft. Udvalget kan i øvrigtkomme med anbefalinger vedrørende andre aspekter af skiftebehand-lingen med henblik på bedre og mere effektiv skiftesagsbehandling,som udvalget i sit arbejde måtte blive opmærksom på.Det omhandlede tema indgår således i udvalgsarbejdet.Udvalget er blevet anmodet om at afgive betænkning inden den 1.september 2013.
3