Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1215538_0001.png
1215538_0002.png
1215538_0003.png
1215538_0004.png
1215538_0005.png
1215538_0006.png
1215538_0007.png
1215538_0008.png
1215538_0009.png
1215538_0010.png
1215538_0011.png
1215538_0012.png
1215538_0013.png
1215538_0014.png
1215538_0015.png
1215538_0016.png
1215538_0017.png
1215538_0018.png
1215538_0019.png
1215538_0020.png
1215538_0021.png
1215538_0022.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Folketingets Retsudvalg

REU samrådsspørgsmål Æ-Å og AA-AD

Ca. 20 min.

Tirsdag den 5. februar 2013, kl. 15.00

1148784

2

[Indledning]

Retsudvalget har stillet i alt 7 spørgsmål i anledning af den medieomtale, der varfør jul af tal for absenteringer fra Retspsykiatrisk afdeling i Risskov. Hvisudvalget er enig, vil jeg besvare alle syv spørgsmål samlet.Jeg vil indlede med at sige, at det selvfølgelig ikke er i orden, hvis regionerneikke har den nødvendige sikkerhed i retspsykiatrien. Det kan hverkenpatienterne, medarbejderne, de pårørende eller omgivelserne være tjent med.Og det er heller ikke i orden, hvis regionerne ikke selv har overblik over, hvormange patienter, der absenterer fra afdelingerne. Det vil jeg vende tilbage til.
3
Jeg vil også lige – for at undgå forvirring om begreberne – oplyse, at når jegtaler om absenteringer, dækker det over båderømninger,som omfatter
patienter, der uden tilladelse forlader et lukket afsnit eller en lukket have. Detdækker overundvigelser,som omfatter patienter, der stikker af fra personale,der ledsager dem under bevilget udgang. Og endelig dækker det overudeblivelser,som omfatter patienter, der ikke returnerer eller returnerer for senti forbindelse med uledsaget udgang.Og heldigvis er det sjældent, at retspsykiatriske patienter begår ny kriminalitetunder disse absenteringer.Derfor vil jeg også bruge denne lejlighed til at slå et slag for, at pressen - ogandre - i sådanne sager ikke bidrager til yderligere at stigmatisere de
4
retspsykiatriske patienter og de psykiatriske patienter generelt. Bl.a. er detuacceptabelt, at retspsykiatriske patienter i visse sammenhænge omtales som”fanger”, og at absenteringer omtales som ”fangeflugter”.Det bidrager ganske enkelt ikke til den afstigmatisering af psykiatrien, som viønsker, hvis enhver absentering bliver slået stort op og fremstillet som noget,omgivelserne skal frygte.For det erlangt fraalle retspsykiatriske patienter, der er farlige. Det er jo ogsåderfor, at der i lovgivningen er indbygget mulighed for, at domstolene kanidømme særforanstaltninger af forskellig grad – også i forhold tilsikkerhedsniveauet - når en person, der er sindssyg, idømmes en foranstaltning istedet for en egentlig straf.
5
Inden jeg besvarer spørgsmålene, vil jeg orientere udvalget om, at jeg til brugfor min besvarelse af spørgsmålene Æ, Ø, AA, AC og AD har fået et bidrag fraRegion Midtjylland, som er den ansvarlige myndighed i forhold tilabsenteringerne fra Retspsykiatrisk afdeling i Risskov.

[Samrådsspørgsmål Æ]

Og så vil jeg vende mig mod det første samrådsspørgsmål – Æ -, hvor jeg bliverbedt om at kommentere på artiklen på bt.dk den 18. december 2012, om ansatte iRisskov, der under anonymitet angav, at hospitalsledelsen dækkede overabsenteringer.Særligt ønsker udvalget mine kommentarer til oplysningerne om, at: - og jegciterer - ”der også internt på afdelingen er blevet gjort opmærksom på, at de
6
flugter, offentligheden og regionens ledelse var blevet oplyst om, umuligt kunnepasse”.Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, hvis ledelsen har forsøgt at dække over derelle forhold.Region Midtjylland har redegjort for, at det først oplyste antal absenteringer varufuldstændigt, og at regionen har fået det indtryk, at Retspsykiatrisk Afdelingikke bevidst har søgt at tilbageholde oplysninger.Hvorfor det oplyste antal absenteringer var ufuldstændigt, kommer vi til i detnæste samrådsspørgsmål Ø.
7

[Samrådsspørgsmål Ø]

Det spørgsmål vedrører nemlig netop Region Midtjyllands fejlinformering omantallet af flugter.Regionen har oplyst, at den i 2010 indførte en systematisk registrering afabsenteringer via indberetning fra afdelingerne til regionens administration.Indberetningerne blev samlet i en regional database. Indførelsen afregistreringerne skete – som vi kan konstatere - efter der var politiskopmærksomhed på området i 2009 og 2010, jævnfør min forgængers besvarelseaf REU spm. 1508 fra november 2010, som retsudvalget henviser til ispørgsmålet.
8
Regionen har redegjort for, at man efterfølgende har benyttet tallene fraafdelingernes registreringer som grundlag, når der skulle oplyses om antallet afabsenteringer, fordi man var af den overbevisning, at der påallepsykiatriskeafdelinger i regionen var indført en systematisk registreringspraksis.Da man så erfarede, at regionens tal ikke var i overensstemmelse med tal fraØstjyllands Politi, blev journalerne for alle indlagte patienter på RetspsykiatriskAfdeling i 2012 gennemgået i to uafhængige undersøgelser, udført dels afRetspsykiatrisk afdeling i Risskov, dels af regionens administration.Ved journalgennemgangen blev det konstateret, at alle de episoder, som Politiethar registreret, er beskrevet i patientjournalerne, men at dette ikke er blevetindberettet til den regionale database.
9
Regionen har oplyst, at opsamling af data til den regionale database nu gøreslettere, så registrering i den regionale database sikres.Den endelige opgørelse efter journalgennemgangen viser – ifølge regionensoplysninger - at der er sket en markant nedgang i antallet afrømningeri 2012. I2012 var der 5 rømninger. I 2010 var der 22 rømninger. Ifølge regionen afspejlernedgangen de tiltag, regionen iværksatte efter rømningerne i 2010, hvor fx døre,vinduer og låse blev udskiftet og forstærket, hvor haver og hegn blev yderligeresikret, og hvor der blev justeret på en række af personalets arbejdsgange,procedurer og rutiner.
10
Regionen har oplyst, at den ikke satte spørgsmål ved registreringerne idatabasen, idet man anså nedgangen i absenteringerne generelt som resultatet afdisse tiltag.Det fremgår af regionens seneste redegørelse, at regionen på et møde den 21.december 2012 indskærpede afdelingsledelserne vigtigheden af at følgeretningslinjerne for absenteringer, herunder registreringerne.

[Samrådsspørgsmål Å]

Så kommer jeg til spørgsmål Å, hvor jeg bliver bedt om at redegøre for, hvilkeinitiativer, jeg vil sætte i værk for at sikre, at tallene for andre retspsykiatriskeafdelinger er korrekte og for at forhindre sådanne fejl fremover.
11
Som bekendt er det regionerne, der har ansvaret for sygehusene. Det betyderogså, at de har pligt til at sikre, at patienterne ikke absenterer. Korrekt ogfyldestgørende registrering er et rigtigt vigtigt værktøj for regionerne og forafdelingerne, når de skal tilrettelægge indsatser og sikre sig mod absenteringer.Region Midtjylland har redegjort for, at der tages hånd om problemet, således atdet sikres, at alle absenteringer registreres korrekt. Og regionsrådsformand BentHansen udtalte i forbindelse med sagen til pressen, at han har forlangt fremoverat få månedlige indberetninger om absenteringer.Jeg har derfor en klar forventning om, at der i såvel Region Midtjylland som i deøvrige regioner er styr på såvel registreringen som forebyggelsen afabsenteringer.
12

[Samrådsspørgsmål AA]

I spørgsmål AA beder udvalget mig om at oplyse, hvor langt tilbage i tidenmisinformationen i forhold til flugter fra retspsykiatrisk afdeling i Risskovstrækker sig.Region Midtjylland har oplyst, at regionen etablerede deres database overabsenteringer med indberetning på papir i 2010, og derfor har de data herfratilbage til 2010. I perioden 2007 til 2010 blev der ikke gennemført systematiskindsamling af data om absenteringer. Så tallene fra denne periode er kun at findei patientjournalerne i de fire forskellige journalsystemer, som er en reminiscensfra de fire tidligere amter.
13
Regionen oplyser, at den først med indførelsen af den fælles elektroniskepatientjournal i 2012 har fået mulighed for at indføre en ensartetregistreringspraksis.Jeg kan i øvrigt oplyse, at Statens Serum Institut – med inddragelse afregionerne – er i gang med at se på, hvordan antallet af registreringer påforskellige områder i psykiatrien kan tilpasses, herunder at gøre det muligt atregistrere absenteringer, så tallene kan trækkes gennem LandsPatientRegisteret.Det vil sikre en ensartet og effektiv registrering - noget regionerne også harefterlyst.Men uanset hvilket system, der skal registreres i, så forudsætter det jo, atregionerne rent faktisk registrerer i systemerne. Så jeg vil stærkt opfordre
14
regionen – og de øvrige regioner - til fremadrettet at sikre, at der registreres ihenhold til retningslinjerne.

[Samrådsspørgsmål AB]

Så er vi fremme ved spørgsmål AB.Her beder udvalget mig oplyse, om jeg har overvejet at få bistand fraKriminalforsorgen til i højere grad at sikre de retspsykiatriske afdelinger ogdermed sætte en effektiv stopper for flugter.Som tidligere nævnt – og som udvalget ved - så er det regionernes ansvar, at derer den nødvendige sikkerhed på sygehusene.
15
Det anbefales i Danske Regioners rapport om kvalitet og sikkerhed iretspsykiatrien, at regionerne formulerer standardiserede sikkerhedskrav for deretspsykiatriske afdelinger med bistand fra Kriminalforsorgen og eventuelt andrerelevante aktører.Det fremgår af en oversigt fra Danske Regioner over implementeringen afanbefalingerne i rapporten - som jeg oversendte til Folketingets Sundheds- ogForebyggelsesudvalg i forbindelse med min besvarelse af spørgsmål 187 den 17.januar 2013 - at Danske Regioner har nedsat en tværregional arbejdsgruppe, somudarbejder anbefalinger på området.Det fremgår også, at arbejdsgruppen har trukket på relevante eksterne aktører,herunder Kriminalforsorgen og Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut.
16
Dette arbejde har ifølge det oplyste foreløbigt resulteret i 11 konkreteanbefalinger om sikkerhed - såsom hegn, vinduer, sluser m.v. på despecialiserede retspsykiatriske afdelinger. Anbefalingerne udspringer af enrække principper om sikring af vinduesglas og døre, og om sikring af fx hegn,mure og andre bygningsdele. Anbefalingerne omfatter også vidensdeling oglæring på tværs.Anbefalingerne retter sig mod de specialiserede retspsykiatriske afdelinger, hvorkravene til sikkerheden er høj, og anbefalingerne skal – i videst muligt omfang -kunne implementeres i såvel det eksisterende byggeri, som i nybyggeri.

[Samrådsspørgsmål AC]

17
Og nu til spørgsmål AC, hvor jeg bliver bedt om at redegøre for RegionMidtjyllands whistleblowerordning, som regionens psykiatridirektør, GertPilgaard, henviser til i sine udtalelser til bt.dk den 17. december 2012.Regionen har redegjort for, at den bevidst har søgt at fremme en kultur, hvormedarbejdere og ledere tager problemer op åbent og forsøger at løse dem.Regionen mener, at der deri også ligger en forpligtelse til i alvorlige tilfælde, atbringe problemerne videre op i systemet. Denne tilgang er fastslået både iregionensledelses-ogstyringsgrundlagogimedarbejder-og
arbejdsmiljøaftalen, der er indgået med de faglige organisationer i regionen.
18
Regionen oplyser, at der således ikke er tale om en whistleblowerordning iklassisk forstand, hvor kritik eller oplysninger anonymt leveres til en eksternaktør.Iregionens tilfældemeddeles kritik ogoplysninger internt tilen
ledelsesrepræsentant, og medarbejdere vil i disse situationer kunne inddragederes tillidsrepræsentant/arbejdsmiljørepræsentant. Ved forhold af særligalvorligkaraktererlederenogmedarbejderen/forpligtettiltillidsrepræsentanten/atfølge,hvorvidt
arbejdsmiljørepræsentanten
desuden
henvendelsen fører til handling – og i modsat fald gå videre op iledelsessystemet.

[Samrådsspørgsmål AD]

19
Nu til det sidste spørgsmål – AD. Her bliver jeg bedt om at redegøre for, hvilkekonsekvenser de forkerte oplysninger har haft eller vil få, f.eks. i forhold tilDanske Regioners rapport fra 2011 om ”Retspsykiatri – kvalitet og sikkerhed”.Til det spørgsmål har regionen oplyst, at anbefalingerne i rapporten ikke erdirekte baseret på antallet af absenteringer, samt at data vedr. regionen ikkefremgår direkte af rapporten.Men – som det er fremgået af mine besvarelser – så har sagen fået konsekvenseri Region Midtjylland, hvor der nu er skærpet opmærksomhed på at sikre, at derregistreres i overensstemmelse med de regionale retningslinjer.Og i regionerne følges der under ledelse af Danske Regioner op påanbefalingerne, som det også fremgår af min besvarelse den 17. januar 2013 af
20
spørgsmål 187 fra Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg. Såregionerne er i fuld gang med at implementere mange af anbefalingerne irapporten.Hvad der i øvrigt fra centralt hold skal ske på området, vil regeringen tagestilling til i sin kommende handlingsplan for psykiatrien, der bl.a. baserer sig påarbejdet i regeringens psykiatriudvalg, der også omfatter det retspsykiatriskeområde.

[Afslutning]

Afslutningsvis kan jeg konkludere, at ledelsen i Region Midtjylland ikkesikrede, at absenteringer blev indberettet til regionens database. Og det erselvfølgelig helt uacceptabelt.
21
Men jeg er da glad for at kunne konstatere, at regionsledelsen er enig med mig idette synspunkt, og at sagen derfor har haft konsekvenser i regionen.Dels har regionsrådsformanden, Bent Hansen, forlangt at få månedligeindberetninger, og dels har regionsledelsen indskærpet indberetningspligtenoverfor de lokale ledelser.Jeg kan også konstatere, at der i regionerne pågår et større arbejde med at fåoptimeret sikkerheden på de retspsykiatriske afdelinger, bl.a. på baggrund afanbefalingerne i Danske Regioners rapport om kvalitet og sikkerhed iretspsykiatrien.
22
Herudover ser det ud til, at Region Midtjyllands gennemgang af sikkerhedenefter de mange absenteringer i 2010 har ført til en drastisk reduktion i antallet afrømninger i Risskov.Det er på den baggrund min klare forventning, at der i lyset af regionernes øgedefokus på registreringer og sikkerhed sker en yderligere reduktion i antallet afabsenteringer fremover.Jeg forventer også, at regeringens fokus på psykiatrien og den kommendehandlingsplan, som bl.a vil tage udgangspunkt i anbefalingerne fra regeringenspsykiatriudvalg, vil bidrage til at udvikle og udbygge indsatsen over formennesker med psykiske sygdomme.Tak for ordet.