Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1223812_0001.png
1223812_0002.png
1223812_0003.png
1223812_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. marts 2013PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0030-1280704552
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 547 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 547 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, hvor mange indstillinger af virk-somheder for overtrædelser af arbejdsmiljøloven, som politiethenlægger i procent af samtlige sager, som indstilles af Ar-bejdstilsynet, og hvorfor sagerne henlægges?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af de stilledespørgsmål indhentet dataudtræk i politiets sagsstyringssystem(POLSAS) om antallet af anmeldelser og udfaldet i sager omovertrædelse af arbejdsmiljøloven.Det bemærkes indledningsvis, at det ikke er muligt fra POL-SAS at udtrække oplysninger om, hvor mange af de registrere-de anmeldelser der kommer fra Arbejdstilsynet, ligesom derikke registreres oplysninger om, hvor mange af sagerne dervedrører udenlandske virksomheder.På baggrund af registreringerne i politiets sagsstyringssystemkan jeg oplyse, at politiet og anklagemyndigheden i årene2008-2012 har registreret 3.724 anmeldelser i sager om over-trædelse af arbejdsmiljøloven.Af disse 3.724 sager er 1.360 sager blevet henlagt efter retsple-jelovens § 749. Efter denne bestemmelse kan politiet afvise enindgivet anmeldelse, hvis der ikke findes grundlag for at indle-de en efterforskning, eller indstille en påbegyndt efterforsk-ning, hvis der ikke findes grundlag for at fortsætte efterforsk-ningen. Det er således 36,5 pct. af anmeldelserne, der er blevethenlagt efter denne bestemmelse.Jeg kan desuden oplyse, at anmeldelserne i perioden har resul-teret i 2.148 sigtelser og 1.999 rejste tiltaler.I de sager, hvor der er rejst tiltale, er 1.305 sager blevet afgjortmed vedtagelsen af et bødeforelæg, og 557 sager er afgjortmed en dom eller en advarsel i retten. Endelig er 99 sager endtmed en frifindelse i retten.I de sager, hvor der er rejst sigtelse, kan jeg endvidere oplyse,at der i samme periode er registreret 287 sager, som efter sig-telse er afgjort med påtaleopgivelse efter retsplejelovens § 721.Efter denne bestemmelse kan anklagemyndigheden bl.a. opgi-ve at rejse tiltale, hvis den rejste sigtelse har vist sig at være2
grundløs, eller hvis den videre forfølgning i sagen ikke kanventes at føre til, at sigtede findes skyldig.Det bemærkes, at ovennævnte tal er dynamiske data, der kanændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelserpå grund af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer og nye af-gørelser mv. Det bemærkes endvidere, at henlæggelser regi-streres for det år, anmeldelsen er sket, også selv om henlæggel-sen er sket i et andet år end anmeldelsen. Derimod registreressigtelser, tiltaler, tiltalefrafald, påtaleopgivelser og domme fordet år, der er rejst sigtelse, tiltale, faldet dom mv., uanset hvor-når anmeldelsen er registreret.

2.

Som anført ovenfor er det ikke muligt på baggrund af regi-streringerne i POLSAS at oplyse, hvor mange sager vedrøren-de overtrædelse af arbejdsmiljøloven der er anmeldt af Ar-bejdstilsynet, ligesom det ikke er muligt at oplyse, hvor mangeaf de anmeldte sager der vedrører udenlandske virksomheder.Rigsadvokaten er heller ikke i besiddelse af oplysninger omsagernes nærmere omstændigheder, herunder med hvilken be-grundelse sagerne er henholdsvis henlagt eller påtaleopgivet.Tilvejebringelse af disse oplysninger vil forudsætte en ressour-cekrævende manuel gennemgang i politikredsene af de pågæl-dende sager om overtrædelse af arbejdsmiljøloven. En sådangennemgang har jeg på det foreliggende grundlag ikke fundetanledning til at iværksætte.Jeg har imidlertid til brug for besvarelsen af de stilledespørgsmål anmodet to politikredse - Københavns Politi og Øst-jyllands Politi - om oplysninger om deres erfaringer med be-handlingen af sager om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivnin-gen.Københavns Politi har bl.a. oplyst, at sager, der er anmeldt afArbejdstilsynet, som oftest kun henlægges eller påtaleopgives,hvis Arbejdstilsynet har vurderet, at reglerne i arbejdsmiljølo-ven ikke er overtrådt. Det er således i disse tilfælde Arbejdstil-synet, der indstiller, at sagen henlægges mv. Det vil f.eks. kun-ne være tilfældet i sager, hvor politiet er blevet kaldt ud til enarbejdsulykke og i den forbindelse har anmodet Arbejds-tilsynet om at vurdere sagen, men hvor det viser sig, at der ikkeer sket en strafbelagt overtrædelse af arbejdsmiljølovgivnin-gen. I de tilfælde, hvor Københavns Politi henlægger eller på-taleopgiver en sag på trods af en anmodning fra Arbejdstilsy-net om at rejse tiltale, er begrundelsen enten, at mistænkte er etselskab, der er tvangsopløst eller gået konkurs, eller, at forkla-ringer afgivet til politiet medfører, at politiet og anklage-myndigheden ikke finder at kunne bevise, at der er begået etstrafbart forhold. I disse tilfælde høres Arbejdstilsynet altid, førder træffes endelig beslutning om at henlægge eller påtaleop-give en sag.3
Østjyllands Politi har ligeledes oplyst, at sager, der er anmeldtaf Arbejdstilsynet, som udgangspunkt kun henlægges, hvis deter Arbejdstilsynets indstilling, at der ikke skal foretages yder-ligere i sagen. I de ganske få tilfælde, hvor det på trods af Ar-bejdstilsynets indstilling er politiets og anklagemyndighedensopfattelse, at en sag ikke vil kunne føre til en domfældelse,henlægges sagen først efter drøftelse med Arbejdstilsynet.Afslutningsvist bemærkes, at der formentlig også vil kunne fo-rekomme tilfælde, hvor en udenlandsk virksomhed er blevetanmeldt for overtrædelse af arbejdsmiljøloven, men hvor op-lysningerne om virksomheden er for sparsomme til, at den - ef-ter at have forladt Danmark - vil kunne identificeres og sigtes,sådan at sagen på denne baggrund må henlægges.”
4