Retsudvalget 2012-13
REU Alm.del
Offentligt
1231324_0001.png
1231324_0002.png
1231324_0003.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 26. marts 2013
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 13. februar 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 544. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem afudvalget (MFU) Liselott Blixt (DF).
Chvi/ J.nr. 2013-1305
Spørgsmål nr. 544”Er der noget juridisk til hinder for, at en privat organisation opsætter en ba-byluge, hvor man kan aflevere et nyfødt barn anonymt?”
Svar:Gældende lovgivning omfatter ikke bestemmelser, som hindrer private orga-nisationer i at opsætte en babyluge, hvor man kan aflevere et nyfødt barnanonymt. Dog er der efter gældende ret en række bestemmelser og socialehensyn, som skal iagttages, hvis en anonym person vælger at aflevere etspædbarn i en privat opsat babyluge.Private personer og organisationer er i dag forpligtede til at underrette kom-munen, hvis der er kendskab til eller grund til at antage, at et barn kan havebehov for særlig støtte, jf. servicelovens § 153 og 154. Det må således anta-ges, at et spædbarn, som efterlades anonymt, vil have brug for massiv socialog sundhedsfaglig støtte og omsorg, således at det sikres, at spædbarnetikke lider alvorlig skade. Det bemærkes i forlængelse heraf, at det er straf-bart ikke at overholde sin underretningspligt, jf. straffelovens § 156.Hvis et spædbarn efterlades anonymt, betegnes barnet som et hittebarn, ogpolitiet vil sætte en efterforskning i gang for at undersøge, om barnet kangenforenes med sine forældre, herunder om der er sket en forbrydelse. Det-te betyder, at spædbarnet vil skulle anbringes midlertidigt i en længere peri-
2
ode, mens efterforskningen pågår. Hvis efterforskningen munder ud i, atbarnets forældre ikke kan findes, vil barnet blive frigivet til bortadoption.Bistand til at skaffe forbindelse til personer, der ønsker at adoptere et barn,må kun ydes af Adoptionssamrådet, Adoptionsnævnet og en privat organisa-tion, der efter lovens § 30 har tilladelse til at yde adoptionshjælp, jf. adopti-onslovens § 31. Det bemærkes i den forbindelse, at overtrædelse af adopti-onslovens § 31 straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, jf. adopti-onslovens § 34.Regionerne og kommunerne har i dag en række særlige forpligtelser til atvaretage støtte og omsorg for udsatte og belastede kvinder, jf. vedlagte kopiaf ”endeligt svar på SUU alm del spørgsmål 161 (2011-12)”. Som det bl.a.fremgår, har vordende eller nybagte forældre allerede i dag mulighed for athenvende sig til kommunen og bede om anonym rådgivning, hvis de ikke sersig i stand til at tage vare på et kommende spædbarn. Det er således afgø-rende, at der iværksættes en tidlig indsats, som så vidt muligt kan forebyggeuønsket graviditet eller som kan sikre kvinden den støtte, hun har brug for,og kommunerne er derfor forpligtede til at vejlede om mulighederne for atmodtage støtte efter servicelovens regler eller for eventuelt at bortadoptereet kommende barn. Dette vil hjælpe kvinden til at kunne træffe de rette valgfor sig selv og det nyfødte barn, således at hun ikke føler sig presset til atefterladet et evt. spædbarn uden sikkerhed for, hvilke konsekvenser dette vilfå for barnets fremtidige trivsel og udvikling.De situationer, hvor et spædbarn efterlades anonymt, er ofte karakteriseredeved ulykkelige og komplekse omstændigheder, som efter min opfattelse såvidt muligt bør forebygges med henblik på at sikre, at de pågældende foræl-dre ikke søger at løse en vanskelig situation på en måde, der medfører util-sigtede konsekvenser. De faglige og menneskelige implikationer ved at op-sætte en babyluge bør således nøje overvejes af hensyn til barnets såvelsom forældrenes tarv og retssikkerhed med henblik på at sikre, at initiativetikke virker mod hensigten. Det bør f.eks. overvejes, hvordan det sikres, atkvinder ikke tilskyndes eller presses til at aflevere et nyfødte spædbørn ano-nymt uden at kende til konsekvenserne af dette. Endvidere bør det sikres, atefterladte spædbørns tarv varetages på tilstrækkelig vis, herunder særligt iforhold til spædbørns særlige behov for social og sundhedsfaglig støtte,samt i forhold til spørgsmålet om fremtidig opvækst, pleje og bortadoptionmv.Samlet set mener jeg ikke, at en babyluge er en god løsning, når forældre tilet nyfødt spædbarn befinder sig i så vanskelig en situation, at de ikke kantage sig af barnet. Jeg mener, at løsningen er, at forældrene modtager denrette støtte og vejledning, så de kan få hjælp til evt. at træffe en beslutningom, at de ønsker at frigive barnet til adoption.
3
Karen Hækkerup
/Lise Stidsen Vandahl
Bilag:Ministeren for sundhed og forebyggelses endelige svar på SUUspørgsmål nr. 161 (Alm. del) af 29. februar 2012.